Camelia Spataru, purtatorul de cuvant al Executivului, a declarat vineri ca o asemenea masura nu poate fi anticipata in acest moment.
„Am putea considera ca prin declaratiile facute, Laszlo Kovacs s-a antepronuntat, pentru ca in acest moment nu stim daca acest caz va ajunge in fata Curtii Europene de Justitie, dupa cum nu stim nici care va fi decizia in cazul in care acest caz va ajunge in instanta”, a afirmat Spataru.
Statul roman va trebui sa dea banii inapoi celor care au platit taxa de prima inmatriculare, a estimat Laszlo Kovacs, comisarul european pentru taxe, intr-un interviu pentru RFI. Statul a incasat in acest an 787,6 milioane lei (circa 225 mil. euro) din taxa auto.
Guvernul Romaniei ar trebui sa garanteze ca va returna taxa de inmatriculare, chiar si in cazul in care legislatia va fi modificata si Romania nu va fi trimisa la Curtea Europeana de Justitie, a declarat Kovacs.
Comisarul european a spus ca procedura impotriva taxei auto din Romania a fost declansata pentru ca legislatia romaneasca este discriminatorie, intrucat taxa pentru masinile la mana a doua este mai mare decat cea pentru cele noi.
„O taxa auto ce ar tine cont de nivelul de emisii de dioxid de carbon ar fi desigur acceptata, dar legea nu poate avea ca principal criteriu varsta masinii. M-am inteles cu primul-ministru ca Romania sa-si reconsidere pozitia”, a mai declarat Kovacs.
Comisarul european a precizat ca a discutat cu premierul Calin Popescu Tariceanu despre acest subiect. „Am primit un telefon de la premierul roman si i-am explicat ca ambitia Romaniei de a proteja mediul, de a reduce emisia de gaze cu efect de sera, inclusiv a dioxidului de carbon, este absolut legitima, dar o lege nu poate sa functioneze pe baza vechimii unei masini. Asa cum i-am explicat primului-ministru, emisia de CO2 a unei masini mici si vechi poate fi egala cu cea unui Porsche Carrera nou-nouta, iar intr-un astfel de caz, varsta unei masini nu este detaliul cel mai important, ci emisia in sine este importanta”, a afirmat Kovacs.
Intrebat de reporterul RFI ce se va intampla cu cei care au platit taxa de inmatriculare, in situatia in care Comisia opreste procedurile inainte ca acest caz sa ajunga la Curtea Europeana de Justitie, comisarul Laszlo Kovacs a declarat ca „si intr-un astfel de caz, autoritatile romane ar trebui sa dea garantii ca vor da banii inapoi; in caz contrar, vor continua procedurile”.
CE apreciaza ca taxa de prima inmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare si jurisprudentei Curtii Europene. Principalele neajunsuri ale legislatiei referitoare la taxa de inmatriculare auto, invocate de Comisia Europeana, sunt taxarea discriminatorie intre masinile la mana a doua vandute de cetatenii romani si cei din alte state membre UE, precum si faptul ca nivelul taxei depaseste valoarea reziduala sau de piata a masinii in cazul celor foarte vechi.
Partea romana sustine insa mentinerea taxei, invocand limitarea numarului masinilor poluante si incurajarea cumpararii de masini noi.
Din taxa auto se va returna doar diferenta fata de noul cuantum
Deoarece taxa auto nu va fi abrogata, ci doar modificata, cetatenii nu vor primi inapoi suma integrala, ci numai diferenta dintre cea achitata initial si cea care ar urma sa fie datorata potrivit viitoarei formule de calcul, conform agentiei NewsIn, care citeaza surse din cadrul Comisiei Europene.
Cetatenii romani care vor sa primeasca inapoi sumele platite se vor putea prevala de decizia Comisiei doar intr-o eventuala actiune in instanta, in cazul in care autoritatile romane nu vor stipula, atunci cand vor modifica taxa, si modalitatea de rambursare.
CE continua procedura de infringement
Comisia Europeana a decis, miercuri, sa deschida a doua etapa a procedurii de infringement (incalcare a tratatului) impotriva Romaniei privind taxa de prima inmatriculare.
Comisia a acordat un termen de doua luni pentru schimbarea legislatiei, ulterior fiind posibil sa actioneze statul roman la Curtea Europeana de Justitie.
A doua etapa a procedurii consta in transmiterea unui aviz motivat, „reasoned opinion”, care contine recomandari ale modului in care trebuie modificata taxa. Daca nici in urma scrisorii de argumentatie, Romania nu se va conforma rigorilor europene in materie, Comisia ar urma sa inainteze cazul Curtii Europene de Justitie.
Potrivit unor surse guvernamentale, ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian, va avea, saptamana viitoare, discutii cu oficialii CE, in cadrul carora va prezenta intentia Romaniei de a aproba, in februarie-martie 2008, prin ordonanta de urgenta, o varianta a taxei in acord cu cerintele Comisiei. Astfel, Romania ar urma sa respecte termenul de doua luni dat de CE, miercuri, pentru alinierea taxei. Actul normativ ar urma sa intre in vigoare la 1 iulie 2008.
Incasari de 787 milioane de lei din taxa auto
Incasarile din taxa de inmatriculare auto au ajuns, in primele zece luni si jumatate ale anului 2007, la suma de 787,06 milioane lei (aproximativ 225 milioane euro), potrivit datelor Ministerului Economiei si Finantelor.
Suma colectata din taxa de inamtriculare, pana in prezent, depaseste nivelul estimat pentru tot anul 2007, prin legea bugetului, la 766,8 milioane lei. Pentru anul viitor, Finantele au programat incasari din aceasta taxa de 600,8 milioane lei.
Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara catalizator si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc, dar poate si depasi acest nivel pentru unele modele de masini.