- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Reactii dupa oferta Ford pentru Automobile Craiova: Mic sau nu, pretul nu e totul

10 Sep, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Cele 57 milioane de euro oferite de Ford pentru uzina de la Craiova nu reprezinta o suma mare, dar investitiile pe termen lung pot genera un business de sute de milioane de euro, incluzand investitiile directe si afacerile colaterale, considera specialistii contactati de DailyBusiness.
Reactii dupa oferta Ford pentru Automobile Craiova: Mic sau nu, pretul nu e totul

A castigat sau a pierdut statul roman din negocierile cu Ford? O intrebare aflata pe buzele tuturor, al carei raspuns cu greu ar putea fi unanim.

In timp ce analistul Ilie Serbanescu considera ca pretul e prea mic, avand in vedere planurile Ford si nevoia americanilor de capacitati de productie in Europa, Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM) si vicepresedinte al Automobile Dacia, crede ca nu pretul trebuie sa primeze, atunci cand vorbim de afacerea Ford in Romania.

„In cazul afacerii de la Craiova, nu pretul ar trebui sa fie prioritar. Ceea ce trebuie sa conteze este volumul de productie, angajamentele si planul de afaceri promis de Ford. Daca vor fi trecute asa cum trebuie in contract, asta va insemna un lucru bun pentru economia romaneasca, pentru ca va genera un business de sute de milioane de euro”, a afirmat Stroe.

Stroe spune ca, dincolo de banii promisi de Ford, este important faptul ca intrarea grupului american in Romania si inceperea productiei vor determina o crestere a afacerilor retelelor de furnizori de piese auto, astfel ca activitatile conexe vor aduce profituri importante pentru statul roman.

„Uzina Daewoo Craiova poate produce 300.000 de unitati in maxim 18 luni de la privatizare, ceea ce ar duce la o productie de 650.000 de autovehicule pe an pana in 2010, pentru intreaga industrie auto romaneasca”, a declarat Constantin Stroe.

Capacitatea de productie a uzinei Daewoo Craiova este in prezent de 150.000 de autovehicule.

„Intr-o masina, doua treimi din piese sunt produse de furnizori externi. Daca Ford va ajunge la 300.000 de unitati produse in Romania, va dati seama ce dezvoltare va avea sectorul activitatilor conexe. Impreuna cu Dacia Renault, industria auto romaneasca va cunoaste o dezvoltare fara precedent”, spune Stroe.

Analistul Ilie Serbanescu crede insa ca dincolo de avantajele de viitor, ce se pot dovedi sau nu realizabile pentru ca piata auto este extrem de imprevizibila, statul roman ar fi trebuit sa obtina mai multi bani din vanzarea activelor.

„Ce te faci daca modelele vandute de Ford si produse in Romania nu vor avea piete de desfacere, pentru ca, de pilda, alti producatori vor veni cu produse mai bune in piata?”, se intreaba Serbanescu. „Puteau sa negocieze mai mult, mai cu seama ca le sunt oferite tot felul de facilitati fiscale, printre care, din cate am inteles, stergerea datoriilor Daewoo si faptul ca nu vor trebui sa asigure piese pentru Daewoo”, a subliniat analistul. El a amintit ca „numai terenurile valoreaza cateva zeci de milioane de euro. Cred ca statul roman trebuia sa negocieze mai mult”.

Vardie: Ma asteptam ca Ford sa ofere 100-120 mil. euro

Analistul auto Dan Vardie a declarat ca este dezamagit de oferta companiei americane. El spune ca, avand in vedere nevoia acuta de capacitati de productie pe care concernul american o resimte in Europa, pretul ar fi trebuit sa fie ceva mai mare.

„100-120 milioane de euro era un pret corect. Dar cred ca cei de la Ford au fost mai destepti. Au profitat de faptul ca sunt singurii investitori si au oferit cat au vrut”, a explicat Vardie.

Analistul economic Cristian Dinulescu crede, in schimb, ca „pretul oferit de Ford este in regula, daca luam in calcul pierderile si falimentul iminent de la Craiova. Ce puteam face altceva? Cine sa vina sa preia o uzina ce producea automobile uzate moral, a caror piata devine din ce in ce mai mica? Oferta celor de la Ford trebuie tradusa prin pachetul de investitii pe care il anunta, care trebuie prevazute concret in contract. Daca statul va negocia atent contractul, estimez beneficiile undeva la 300-400 milioane de euro in urmatorii 5 ani”,a mai spus Dinulescu.

De aceeasi parere este si Mihai Ionescu, presedintele Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR). „Afacerea inseamna mai mult decat pretul de 57 milioane de euro. Sigur, e un pret mic, poate prea mic pentru asteptarile din piata. Insa afacerile conexe, forta de productie estimata de Ford si credibilitatea adusa pentru economia romaneasca, inseamna castiguri ce nu pot fi cuantificate in bani”, a spus Ionescu.

Necunoscutele afacerii

Prezentarea ofertei financiare a concernului american a adancit controversele in jurul privatizarii Automobile Craiova, spun analistii.

„Nu stim inca exact ce va prelua Ford. Va lua si terenurile si astfel va face si o buna afacere imobiliara, va scapa de datoriile istorice ale Daewoo, vor fi scutiti de impozite, pe cati ani? Si mai ales, vor fi obligati sa asigure, asa cum scrie in lege, piese de schimb pentru masinile Daewoo, in urmatorii 10 ani?”, se intreaba analistul Cristian Dinulescu.

Intrebari are si Constantin Stroe, care vrea sa afle daca oferta financiara include si preluarea datoriilor istorice ale Daewoo, de peste 800 milioane de euro.

Si analistul Ilie Serbanescu exprima cateva nedumeriri. „Ce vor produce la Craiova? De unde stim ca masina pe care o vor produce aici va avea succes in piata? Ce garantii are statul roman ca aceste investitii vor fi intr-adevar realizate si vor reprezenta o afacere de succes pentru Romania?”, se intreaba Serbanescu.

Contractul va fi semnat cel mai probabil saptamana viitoare, iar Ford va produce la Craiova, probabil, noul Fiesta.

„Sunt sigur ca masina pe care o vor produce la Craiova va fi noul Fiesta, model ce va fi lansat saptamana viitoare la Salonul Auto de la Frankfurt. La inceput vor produce cateva zeci de mii de exemplare, insa cred ca intr-adevar vor ajunge la 300.000 de masini produse, pentru ca modelul se anunta a fi unul de succes”, a declarat analistul Dan Vardie.

Pretul oferit pe actiune: 4,1556 euro

Comisia de privatizare a societatii Automobile Craiova SA a deschis, vineri, oferta financiara finala, imbunatatita si irevocabila a singurului investitor inscris in procesul de privatizare, Ford Motors Company, in suma de 57 milioane euro, dupa ce anterior a deschis si oferta financiara initiala, depusa pe 5 iulie 2007, in valoare de 55 milioane euro.

Ford a oferit initial 4,0088 euro pentru o actiune, ceea ce a insemnat o oferta totala de 55 milioane euro pentru pachetul de actiuni detinut de stat, de 72,4031 %, iar la oferta finala a fost majorata la 4,1556 euro pentru o actiune.

Oferta financiara imbunatatita si irevocabila a fost inaintata presedintelui Comisiei, Sebastian Vladescu, de catre directorul pentru strategii in afaceri al Ford Europa, Lyle Waters.

„Negocierile continua si sunt sigur ca vom ajunge la un numitor comun. S-au facut pasi importanti inainte si speram ca pana marti, sa definitivam proiectul de lege care va reglementa privatizarea, pentru a putea fi supus dezbaterii marti in sedinta de guvern”, a declarat Sebastian Vladescu.

„Incercam sa punem in proiectul de contract si in cel al legii de privatizare interesele Guvernului, ale statului si interesele locale, ale angajatilor si ale comunitatii, care sunt interese pe termen mediu si lung si tin de dezvoltarea unui proiect cu impact major asupra industriei, a veniturilor bugetare, a balantei comerciale si a balantei de plati, si interesul Ford care vrea sa inceapa cat mai curand productia, dar nici sa nu neglijam interesele actionarilor minoritari”, a explicat Vladescu.

Urmărește Daily Business pe Google News