Directorul general al Renault, Carlos Ghosn, pare ca, in urma a trei ani de
negocieri, va avea de castigat chiar mai mult din colaborarea cu AvtoVAZ, dupa
ce Rusia a introdus in acest an penalizari pentru producatorii auto care
folosesc componente importate, relateaza Mediafax.
„Investitia parea riscanta in 2008 si chiar mai proasta in 2009, dar
acum pare ca Rusia poate deveni o China a Renault”, a declarat Gaetan
Toulemonde, analist la Deutsche Bank.
Ascensiunea Chinei, care a ajuns cea mai mare piata auto din lume, a facut
ca Volkswagen (VW) sa devina cel mai important producator strain din aceasta tara.
Renault, care a platit in 2008 un miliard de dolari pentru o participatie de
25% la AvtoVAZ, cel mai mare producator de automobile din Rusia, vrea sa se
foloseasca de brandul Lada pentru a reduce costurile, prin impartirea productiei
si a furnizorilor cu AvtoVAZ.
Alianta Renault-Nissan se afla in proces de majorare a participatiei detinute
la Avtovaz de la 25% la 51% plus o actiune, iar procesul ar trebui sa se incheie
pana la sfarsitul anului.
AvtoVAZ urmeaza sa fabrice motoare si cutii de viteza pentru cele trei
branduri in anul urmator, a anuntat Renault in aceasta saptamana.
Renault produce patru modele la fabrica Avotframos din Moscova, majoritatea
motoarelor fiind importate de la fabrica Dacia din Romania si din Spania.
Grupul francez intentioneaza sa produca doua modele la uzina Avtovaz din
Toliatti, avand la baza autovhiculul low-cost Logan, pe o platforma comuna cu
producatorul rus. Avtovaz va produce la Toliatti doua autovehicule sub marca
Lada, iar Nissan unul.
Potrivit unor noi reglementari introduse in acest an, producatorii care
asambleaza vehicule in Rusia trebuie sa fabrice local motoarele, cutiile de
viteza si 70% dintre componente, pentru a evita taxe de import care pot ajunge
pana la 30%.
Piata auto din Rusia ar putea creste cu 21%, la 2,3 milioane de vehicule in
acest an, a declarat Emmanuel Quidet, partener din Moscova al firmei de
consultanta Ernst & Young (E&Y).
E&Y anticipeaza ca Rusia va devansa in 2015 Germania ca cea mai mare piata
auto din Europa, cu livrari de 3,4 milioane de vehicule.
In 2010, AvtoVAZ a fabricat 45% din productia totala din Rusia, de 1,21
milioane de vehicule, datorita cotei de 23,6% detinuta de Lada pe piata.
Renault, Nissan si AvtoVAZ tintesc sa ajunga in cinci ani la livrari
cumulate de 1,6 milioane de vehicule pe an si o cota de piata de 40%.
Renault si Nissan au o cota combinata de piata de 11% in Rusia, fata de 7% in
cazul brandurilor VW.
Volkswagen a convenit luna trecuta sa construiasca masini in colaborare cu
compania rusa GAZ, pentru a ajunge la o productie comuna de 110.000 unitati,
dupa extinderea unei unitati a VW de la sud de Moscova, unde urmeaza sa fie
fabrica 150.000 de vehicule anual.
Ford fabrica in prezent mai multe modele in Rusia, intre care si Focus si a incheiat
in iunie un acord cu compania locala Sollers, urmand sa fie produse pana la
350.000 de vehicule pe an.