In cazul modelului Audi Q7, de pilda, numai inlocuirea jantelor de vara cu cele de iarna poate costa 7.000 de lei (peste 2.000 euro), conform oficialilor dealer-ului Midocar.
Apropierea sezonului rece va creste numarul lunar al clientilor service-urilor cu 30% fata de perioada de toamna, iar cele mai vandute produse vor fi cauciucurile de iarna, estimeaza, pentru DailyBusiness, specialistii in domeniul auto.
La service-ul AutoItalia, numarul clientilor a crescut la 60-70 pe zi fata de 30-40 in perioada anterioara, a declarat Marius Savescu, responsabil de service. In cazul retelei de service-uri dezvoltata de Midocar pentru Volkswagen si Audi, numarul clientilor este de peste 80 pe zi, de asemenea in crestere, odata cu racirea vremii. Procente de 25-30% de crestere a numarului de clienti sunt raportate de majoritatea service-urilor autorizate de companiile care vand automobile pe piata romaneasca.
Marius Carp, seful retelei de dealeri Dacia, spune ca situatia este similara si in reteaua acestei marci, cea mai mare din tara, cu peste 32 de unitati.
„Este o perioada in care soferii se pregatesc pentru temperaturile extreme care s-au inregistrat in diverse zone ale Romaniei de cativa ani incoace, in fiecare iarna”, a declarat Carp.
George Miclean, patronul service-ului Autoservice 2000 din capitala, spune ca lectia temperaturilor extreme a fost invatata de automobilisti, iar revizia de iarna a devenit absolut necesara.
„La minus 20 de grade, aproape toate automobilele incep sa aiba probleme. Anul trecut, am fost super-aglomerati cum a dat frigul. Sa ramai cu masina in drum pentru ca nu ai pus un antigel bun sau ca ai uitat sa iti pui cauciucuri de iarna si patinezi, e o lectie dureroasa pe care multi au invatat-o, dovada ca acum vin sa isi faca revizia din timp”, a spus Miclean.
Costurile reviziei de iarna variaza de la un service la altul
Specialistii auto spun ca revizia de iarna presupune in principal, pe langa schimbarea cauciucurilor de vara cu unele de iarna, verificarea instalatiei electrice si de incalzire, a lichidului de frana, a placutelor si a uleiului. In plus, motorul are nevoie de antigel, de un lubrifiant si un aditiv care sa il curete de impuritatile care, la temperaturi sub zero grade, pot lasa masina in drum. La capitolul siguranta, in revizia de iarna sunt incluse verificarea sistemului de franare, a directiei, a stergatoarelor de parbriz, pentru constatarea gradului de uzura si a eventualelor defectiuni.
[quote=Leonard Gavriliu, consilier de vanzari Midocar]La minus 10-15 grade Celsius, diferenta de calitate (intre produsele auto de iarna – n.r.) devine evidenta[/quote]
Analistul auto Marius Carp, fostul presedinte al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania, spune ca pretul unei revizii complete poate varia de la cateva sute de lei noi la cateva mii de lei.
„Una e sa faci o revizie la Dacie si alta la Q7. La Dacie, daca ii schimbi cauciucurile, pui antigel si verifici celelalte nivelul, nu are cum sa sara de 700-1.000 de lei. Preturile cresc la 2.000-3.500 de lei la masinile de clasa medie si la sume de ordinul zecilor de mii de lei, in cazul limuzinelor precum Q7 si Mercedes, asta daca iti schimbi jantele si alegi tot ce e mai scump”, a spus Carp.
Horatiu Belu, directorul companiei Verso Service SRL, spune ca totul tine de alegerea clientului.
„Ai de schimbat cauciucurile de vara cu unele de iarna ? Le poti lua de la supermarket cu 600 de lei si sa ti le schimbe ei gratuit. Sau te poti duce la service-ul autorizat, unde te costa un cu totul alt pret. Totul tine de alegerea clientului. Ieftin sau de calitate, e o alegere destul de simpla”, declara Belu.
Cauciucurile de iarna se anunta, de altfel, a fi cele mai solicitate produse pe piata auto, in urmatoarea perioada. Producatorii de anvelope, distribuitorii si service-urile se intrec in a oferi clientilor preturi cat mai atractive, pe masura bugetelor de care acestia dispun. Astfel, daca in Metro poti cumpara anvelope Trayal la 100 de lei, Firestone la 170 de lei bucata sau Bridgestone la 400 de lei, in service-urile de reprezentanta preturile sunt cel putin duble sau chiar mai mari.
Pentru a atrage clienti si a acoperi oarecum tarifele incomparabil mai mari fata de cele practicate de segmentul de retail, retelele de service ca Midocar, Avia Motors, Porshe sau AutoItalia au lansat oferte promotionale.
Petrinel Stanciu, director de service la Avia Motors, spune ca din ce in ce mai multi clienti prefera sa cumpere anvelopele cu tot cu janta, preturile la cele de otel, de pilda, variind intre 1.445 lei pe set, in cazul celor pentru Skoda Octavia si 2.290 lei, pentru Skoda Superb.
La Midocar, care asigura service-ul pentru automobilele VW si Audi, preturile variaza de la 2.000 de lei setul de cauciucuri de iarna pentru VW Polo la 7000 de lei, pentru Audi Q7, confom consilierului de vanzari Leonard Gavriliu.
„Daca as fi sa le dau un sfat automobilistilor, i-as indemna sa aleaga produsele de calitate, care rezista mult mai bine perioadei de iarna. La minus 10-15 grade Celsius, diferenta de calitate devine evidenta”, a declarat Gavriliu.
La majoritatea service-urilor, montarea si echilibrarea rotilor costa intre 10 si 30 de lei.
O alta componenta importanta a pretului reviziei de iarna este data de tarifele de service care variaza de la 10 lei pe ora, in cazul service-urilor de cartier, la sume care se apropie de 100 de lei pe ora, la service-urile autorizate de companiile ce vand automobile de import.
Horatiu Belu, directorul companiei Verso Service SRL, spune ca in aceasta perioada, in special in zona service-urilor independente, preturile pot creste cu pana la 25%, asa ca, inainte de a efectua o revizie, e bine sa fie analizate mai multe oferte.
„Preturile de manopera difera de la un service la altul. Optiunile sunt diverse, dar e bine ca o eventuala revizie sau orice alta problema cu automobilul sa fie prefatata de o informare temeinica privind preturile practicate, timpul de stat in service si mai ales calitatea serviciilor prestate”, spune Belu.
Sfaturile specialistilor
In conditiile in care ANM prognozeaza o iarna destul de geroasa, in care temperaturile vor ramane perioade lungi de timp cu mult sub zero grade, specialistii spun ca functionarea la parametri optimi a autoturismelor va fi afectata.
„O baterie costa intre 80 si 200 de lei, litrul de antigel poate sa coste 5 lei dar si 10 lei. Cauciucurile intre 600 si 7.000 de lei. Asta a fi pe scurt nota de plata. O nota care insa trebuie platita”, declara George Miclean, patronul service-ului Autoservice 2000.
„In primul rand, in cazul bateriei, daca e mai veche de doi ani si ati folosit-o intensiv, e bine sa o schimbati. Antigelul este obligatoriu sa fie schimbat in instalatia de racire/incalzire. La fel, aditivul pentru carburant. La cat de proasta e benzina la noi, e bine sa va asigurati ca puteti preveni apa din rezervor care, la temperaturi sub zero grade, ingheata. De pneurile de iarna, ce sa mai spun. Derapajul pe gheata, mazga sau zapada pot fi un cosmar, chiar daca ai cauciucuri all-season. Cauciucurile de iarna sunt absolut necesare”, este de parere Miclean.
Analistul Marius Carp spune ca, dincolo de pretul reviziei de iarna, trebuie sa fie luate in calcul si achizitionarea altor produselor traditionale in perioada de iarna, de la peria pentru indepartarea zapezii, curatatorul de gheata pentru geamuri, lopata si pana la lanturi si cablu de tractare.