„A trecut vremea lamentarilor. E timpul sa luam masuri, sa ne schimbam planurile, sa construim masini adaptate noilor vremuri”, declara, recent, in fata congresmanilor americani, Rick Wagoner, presedintele gigantului auto din Detroit, General Motors.
Confruntata cu datorii uriase, cele mai mari din istoria companiei, GM este, fara indoiala, cel mai bun exemplu privind criza din piata auto. Pana nu demult cel mai important constructor auto din lume, GM se zbate acum intr-o criza de lichiditate fara precedent, iar ajutorul statului a devenit fundamental pentru evitarea falimentului. In aceeasi situatie se afla si Chrysler, iar Ford nu este nici el departe de marginea prapastiei.
In Europa, Renault si Peugeot-Citroen PSA au primit un ajutor nesperat din partea guvernului, de 6 mld. euro, iar in Germania, Opel asteapta inca banii de la stat, in timp ce Volkswagen si BMW taie la sange din cheltuieli, in speranta ca vor trece cu bine de criza. Situatia nu este mai buna nici pentru sud-coreeni sau japonezi, Hyundai si Toyota zbatandu-se, la randul lor, sa supravietuiasca intr-o piata auto in care cumparatorii se lasa tot mai greu convinsi sa cumpere.
Dupa ce saloanele auto de la Detroit si Chicago, de anul trecut, au stat sub semnul recesiunii, putini fiind producatorii care au indraznit sa lanseze noi masini, cea de-a 79 editie a Salonului de la Geneva, ce se desfasoara intre 3 si 15 martie se doreste a fi „gura de oxigen ” pentru industria auto, momentul zero care sa marcheze revenirea pietei.
[img=118]Dacia va prezenta la Geneva noul model Duster[/img]
Iar cea mai buna dovada a sperantelor cu care este privit „Le Salon International de l’Auto Geneve 2009” este data de numarul mare de premiere, peste 50, majoritatea in segmentul automobilelor ecologice, fapt care, in opinia specialistilor, marcheaza fara tagada noul trend in industria auto mondiala.
Sperantele sunt ilustrate si de campania media ce a sustinut evenimentul, ce pune accentul pe trei elemente cheie: masina, culoarea rosie si inima.
Culoarea rosie exprima pasiune in lumea automobilelor, iar mainile formand o inima reprezinta atractia resimtita de vizitatori pentru Salonul International de la Geneva. Optand pentru acest simbol international de afectiune, salonul a ales sa foloseasca mai multa emotie in activitatile de promovare a editiei din 2009.
„O vizita la Salonul de la Geneva poate reprezenta inceputul unei noi relatii de iubire – foarte posibil dragoste la prima vedere. Posterul din 2009 urmareste aceasta idee si ilustreaza atasamentul emotional dintre masina si sofer, un sentiment care nu s-a schimbat nici macar in epoca iPhone si a Internetului”, precizeaza autorii campaniei, agentia Polyconsult din Berna.
In eforturile de relansare a show-ului auto, organizatorii au invitat la salon foarte multi campioni de raliuri, nume sonore in domeniul auto printre care Yvan Muller – campionul en-titre World Touring Car, ce vor participa la curse demonstrative si concursuri. La salon au fost aduse, tot in tentativa de a crestere interesul in jurul acestui eveniment, numai putin de 15 masini de Formula 1, ce evoca ultimele 20 de sezoane ale sportului rege automobilistic.
La cea de-a 79-a editie a Salonului Auto de la Geneva, organizatorii mizeaza pe prezenta a 700.000 de vizitatori.
Oferta anti-criza: Ieftin si nepoluant!
S-a dus vremea truck-urilor americane, a SUV-urilor impunatoare, a motoarelor gigant, mari consumatoare de carburanti, spun analistii de specialitate. Industria auto mondiala trece de la „sufrageriile” pe patru roti, vazute altadata ca maximul posibil in materie de confort si putere, la masinile ecologice, cu motoare cu propulsie hibrida sau electrica, construite din materiale usoare eco-friendly.
[img=116]Kia va prezenta, in premiera mondiala, monovolumul YN[/img]
De voie, de nevoie, toti marii jucatori din piata auto au fost nevoiti sa se adapteze acestui nou trend „green”, despre care DailyBusiness.ro scria pe larg inca de anul trecut. Salonul de la Geneva, cu cele peste 30 de premiere in domeniul masinilor ecologice, vine sa confirme inca odata acest demers.
De la cea mai ieftina masina din lume, modelul Nano al indienilor de la Tata Motors, la noul Bentley, ce se anunta a fi cel mai rapid model de serie al marcii, care va putea fi alimentat si cu biocombustibil, aproape toate automobilele prezente la Geneva propun solutii inovative in domeniul propulsiei, materialelor folosite si tehnologiei eco-friendly.
Printre cele mai asteptate premiere sunt automobilele electrice, oferta fiind mai bogata ca niciodata. Constructorul indian Tata Motors va prezenta primul sau model electric, denumit Indica Vista EV (electric vehicle), francezii de la Renault vor prezenta conceptul Z.E, Pininfarina si Bollore vor dezvalui, de asemenea, un automobil alimentat cu energie electrica, Protoscar va lansa modelul bimotor Lampo, fabricantul austriac Magna Steyr va prezenta cu un concept construit impreuna cu Ford, iar Opel va prezenta modelul Ampera, un model despre care Alain Visser, seful de Marketing de la GM Europa a declarat: „Cu Ampera, Opel va fi primul constructor european ce va furniza clientilor sute de kilometri de condus exclusiv pe electricitate”.
Japonezii de la Honda aduc la Geneva modelul hibrid Insight, Chrysler va prezenta modelul 200C EV, iar Ford conceptul MAV. In ofertele „green” gasim si constructorul roman Dacia, care va prezenta modelul „Sandero eco2” echipat cu motor de 1,2 litri pe benzina, de 75 Cai Putere (CP).
Vedetele salonului, o enigma
Care sunt modelele vedeta ale salonului de la Geneva? Greu de spus, considera analistii auto, mai cu seama ca criteriile de selectie s-au modificat fundamental intr-un timp foarte scurt. Daca la editiile precedente, modelele de lux era considerate a fi cele mai spectaculoase prezente, acum printre vedete am putea include si Nano, cel mai ieftin model din lume (2500 de dolari), dar si Tesla Roadster, masina electrica de 100.000 de dolari, intrata in productie in martie 2008.
Pe lista celor mai asteptate automobile putem include, cu siguranta, si primul crossover din istoria Dacia, Duster, un concept-car ale carui prime imagini au fost date publicitatii luni.
In liga masinilor din clasa mica si medie, Hyundai va prezenta o versiune in doua usi a i20, Kia va duce un monovolum de buzunar intitulat KIA YN MPV, Chevrolet va aduce noul Spark, iar Suzuki prezinta masina de oras Alto. Volkswagen va prezenta noul Polo, iar italienii de la Fiat vor veni cu versiunea decapotabila a Fiat 500.
La nivelul superior, premierele sunt la fel de asteptate. Skoda va prezenta primul sau SUV, numit Yeti, construit pe platforma lui VW Tiguan, Peugeot va prezenta crossoverul 3008, Toyota va dezvalui a treia generatie a Prius, Lexus va prezenta un coupe bazat pe limuzina IS, iar Volkswagen, va prezenta noua generatie a limuzinei Phaeton. BMW va prezenta Alpina B7, Audi va lansa modelul A5 Cabrio, iar Mercedes-Benz va prezenta un coupe bazat pe E Classe.
[img=117]Noul Bentley va putea fi alimentat cu biocarburanti[/img]
Bineinteles, din salon nu vor lipsi, in ciuda crizei, masinile de sute de mii de euro. Printre cele mai asteptate, noul Rolls Royce, cea mai noua versiune Bentley, noul GranTurismo S al italienilor de la Maseratti si modelul aniversat Bugatti, o masina cu un motor de 1350 CP ce dezvolta o viteza de 425 de km/h.