Înmatriculările de autoturisme noi în Uniunea Europeană au înregistrat o scădere majoră în septembrie 2024 cu 6,4% față de septembrie 2023, la 809.165 unități, doar pe primele nouă luni a avut loc o creștere ușoară de 0,3%, la un total de 7.993.829 autoturisme înmatriculate în UE, conform datelor publicate marți de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Din numărul total de autoturisme înmatriculate în UE în primele nouă luni din 2024, 1.047.843 unități au fost full electrice, o scădere de 5,9%, și 2.954.684 unități cu propulsie hibridă, un plus de 14% față de primele 9 luni din anul 2023.
Au fost semnalate creșteri ale înmatriculărilor de autoturisme noi comparativ cu perioada similară din 2023 în Spania (+4,7%) și Italia (+2,1%), pe când în Germania (-1,0%) și Franța (-1,8%) s-au înregistrat scăderi ale înmatriculărilor de autoturisme noi.
România se clasifică pe locul 14 în UE, cu un volum de 115.509 autoturisme noi înmatriculate, având o creștere de 4,3% în comparație cu perioada ianuarie-septembrie 2023. Dintre acestea, 7.378 autoturisme noi înmatriculate au propulsie full electrică, o scădere de 37,3%, și 43.237 unități au propulsie hibridă (+32,6%).
Având în vedere, constructorii de automobile, cele mai multe autoturisme noi înmatriculate în total în Europa sunt reprezentate de grupul VW cu 2.541.640 unități, în creștere cu 1,2%, urmate de grupul STELANTIS cu 1.550.437 unități, în scădere cu 6% și de Grupul Renault cu 938.173 unități, mai mult cu 1,4%.
Dacia a notificat 427.032 unități înmatriculate, adică cu un procent cu 2% mai mare față de ianuarie – septembrie 2023.
Autoturismele marca Ford au reprezentat în ianuarie – septembrie 2024 un număr de 326.975 unități noi înmatriculate, mai puțin cu -17.9% față de ianuarie – septembrie 2023.
Te-ar putea interesa și: Un gigant global alege România pentru o nouă fabrică. Sute de locuri de muncă la orizont!
Există tot felul de opinii pro și contra în privința acestui subiect, opinii bazate pe avantajele mașinilor electrice, dar și pe dezavantajele acestora.
-avantajele:
Diminuarea sau eliminarea cheltuielilor necesare pentru combustibil – o mașină 100% electrică nu consumă combustibil, iar la cele din gama hybrid precum mașinile din noua generație electrificată Ford Kuga, consumul este mult mic. Costurile aferente încărcării bateriilor sunt semnificativ mai mici decât cele ale unui plin de combustibil, astfel putând economisi.
Costuri de întreținere sunt la fel mici – O mașină electrică nu funcționează cu ulei, filtre, antigel, bujii, kit de ambreiaj și alte accesorii auto consumabile, vitale autovehiculelor cu motor pe combustibil.
Beneficii fiscale și altele – programul Rabla oferă cele mai mari beneficii pentru cumpărarea mașinilor electrice, iar proprietarii acestora sunt scutiți de taxa impozitului pe mașină. În plus, în anumite orașe, mașinile electrice pot fi parcate gratuit în locurile cu plată.
Impact minim asupra mediului – mașinile 100% electrice sunt nepoluante, iar în cazul celor din gama hybrid, emisia de noxe este mult redusă.
-dezavantajele:
Prețurile de cumpărare – mașinile electrice sunt mai scumpe decât alte modele clasice.
Autonomia redusă – chiar și cea mai performantă baterie a unui automobil electric își reduce autonomia cu cât numărul de consumatori este mai mare. Simpla utilizare a sistemului audio al mașinii sau a instalației de climatizare va scurta din distanța pe care o poți parcurge cu o mașină electrică. Deci, pentru o autonomie cât mai mare, e nevoie să renunți parțial la confortul cu care ești obișnuit într-o altă tipologie de mașină.
Timpul de încărcare – dacă un plin de combustibil se face doar în câteva minute, încărcarea unei mașini electrice durează cel puțin o jumătate de oră și se poate întinde chiar și pe durata câtorva ore. Acest lucru poate creea impedimente pentru unele persoane.
Costuri mari de reparații – deși se strică mai greu, mașinile electrice presupun costuri mari de reparații. Bateriile pentru mașinile electrice pot fi mai scumpe cu mult decât un motor obișnuit.
Ai mai putea vedea și: Mai puțin de 25.000 de euro pentru mașini electrice! Ce oferte vor avea românii în 2025 la autoturisme?