Reprezinta rovinieta o taxa abuziva, cum spun transportatorii, sau dimpotriva, un tarif legal, asa cum pretind autoritatile? Putem vorbi de o dubla impunere, avand in vedere ca transportatorii sunt obligati sa plateasca o rovinieta pe camion, de pilda, de peste 1.200 de euro pe an, in conditiile in care platesc si acciza pe benzina, in fapt un alt impozit pe business-ul pe care il practica?
Intrebari legate de noul scandal izbucnit in aceste zile, care luni s-a lasat cu blocaje de drumuri si proteste de strada, la care fiecare parte implicata are cate un raspuns pe care il considera elocvent.
Transportatorii, adica cei care si-au facut un business din transportul de marfa si calatori pe soselele Romaniei si nu numai, sustin ca statul ii obliga in mod abuziv sa plateasca nu o data, ci de trei-patru ori, atunci cand vor sa faca afaceri in domeniu.
Ion Lixandru, vicepresedinte al Consiliului National Rutier, organizatia patronala care cuprinde toti transportatorii din Romania, spune ca statul incalca propriile legi, in incercarea de a face rost de bani la buget.
„Platim 3 sau chiar 4 taxe. Una, de inmatriculare, cand cumparam mijlocul de transport, apoi rovinieta care, de pilda, ajunge in medie la 1.210 de euro pe an pentru un camion, o a treia taxa, acciza, o platim atunci cand mergem la benzinarie si platim carburantii, iar o a patra este impozitul pe profit”, explica Lixandru.
Transportatorii cer ca macar o parte din aceste taxe sa fie unificate si continute in pretul carburantilor.
„In prezent, suntem victimele unei duble impuneri. Daca ai o afacere in transporturi, platesti rovinieta, adica bani pentru drumuri, dar mai platesti inca o data taxa pentru drumuri, din acciza pe carburant. Este ilegal, imoral si abuziv”, spune transportatorul.
Autoritatile resping insa acuzele, explicand ca acciza la carburanti si rovinieta sunt lucruri diferite.
„Acciza este o taxa care se duce direct la buget, in timp ce rovinieta este un tarif pe care il percepem pentru administrarea drumurilor si care vine direct in bugetul nostru. In fapt, banii din rovinieta sunt fondurile noastre principale care ne permit sa administram drumurile publice”, a explicat Stefan Sobotka, directorul de comunicare al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR).
Ministrul Transporturilor Ludovic Orban crede ca solicitarea transportatorilor de includere in pretul carburantilor a rovinietei este „o aberatie”.
„Toata lumea stie ca principala sursa certa de venit a companiei, folosita exclusiv pentru modernizare si intretinerea drumurilor nationale, este rovinieta”, a declarat, luni, Orban. „A renunta la rovinieta inseamna a lasa compania fara nici un ban”, a adaugat ministrul.
Lixandru: Renuntarea la rovinieta nu va creste pretul carburantilor
Transportatorii spun ca renuntarea la rovinieta nu va creste pretul carburantilor si asta pentru ca, in conformitate cu tratatul semnat de Romania cu Uniunea Europeana, pretul benzinei si motorinei contine deja o taxa de drum. Prin eliminarea rovinietei, s-ar elimina astfel dubla impunere, s-ar anula evaziunea fiscala in domeniu, iar statul ar respecta, in sfarsit, legile europene.
„Pretul carburantilor nu va creste, pentru ca statul nu are niciun motiv legal sa o faca. La capitolul accize din tratat, la punctul trei, scrie clar ca taxa de drum se gaseste in acciza pentru carburanti. Daca s-ar mari acciza, ar insemna sa incalci legislatia europeana”, spune vicepresedintele Consiliului National Rutier.
„Autoritatile nu stiu pe unde sa scoata acum camasa si cauta diverse metode sa transforme rovinieta in ceva legal, ceea ce, in contextul european, este imposibil”, a mai spus Lixandru.
Autoritatile spun ca taxa de drum nu va fi, sub nicio forma, retrasa, in ciuda protestelor transportatorilor. CNADR si Ministerul Transporturilor cauta acum o formula care sa aduca mai multi bani si, cel mai important, sa elimine evaziunea in domeniu, cifrata la circa 50%.
„Cautam acum formula ca taxa sa fie platita de toti transportatorii. Vrem sa realizam o rovinieta unica pentru fiecare automobil si sa inasprim controalele. Anul trecut, cam 50% din piata a fost evazionista, asa ca trebuie sa luam masuri concrete”, spune Stefan Sobotka, directorul de comunicare al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumurilor Nationale (CNADNR).
„Poate de aici vin si nemultumirile unor transportatori. Va dispare evaziunea din domeniu. De asta fiti siguri. Nu vom putea sa aplicam metode ca in Occident, acolo unde s-au instalat aparate speciale care citesc numarul de inmatriculare si daca nu ai taxa platita esti amendat, dar macar cautam o formula care sa elimine pe cat posibil, evazionistii”, a mai spus Sobotka. Proiectul privind amplasarea unor camere video speciale pe drumurile publice care sa „citeasca” masinile a fost vehiculat la inceputul anului, dar s-a descoperit ca ar costa prea mult.
Anul trecut, CNADR a incasat de pe urma rovinietei 130 de milioane de euro, iar in acest an se estimeaza ca veniturile vor fi de peste 150 de milione de euro, poate chiar mai mari, in conditiile introducerii unei noi formule, care sa mai reduca din evaziune.
Transportatorii spun insa ca initiativa autoritatilor este una cu esec garantat.
„Nici macar acciza nu se incaseaza cum trebuie, in special in teritoriu existand o slaba colectare. Asa ca nu vad cum, schimband autocolantele, vor reusi sa scoata evazionistii. Va fi o noua afacere, in fapt un nou esec. Cineva insa va castiga si se stie ca exista clienti pentru fiecare guvernare”, spune Lixandru.
Lista de revendicari a transportatorilor
Transportatorii au si o varianta de compromis in discutiile cu guvernul. Daca rovinieta nu va fi asimilata in pretul carburantilor, ei cer reintroducerea tarifului aferent perioadei de 3 si 6 luni, aplicarea direct proportionala fata de maximul tarifar al tarifelor aferente perioadelor de 7, 30, 90 si 120 de zile, precum si eliminarea Taxei pe Valoarea Adaugata (TVA) din tariful rovignietei.
Transportatorii mai cer, totodata, suspendarea diferentierii intre transportatorii internii si cei internationali in ceea ce priveste plata impozitului pentru autovehiculele comerciale, prin anularea OUG 155/21.12.2007 si stabilirea unor politici fiscale pentru eliminarea intarzierilor excesive in recuperarea TVA.
Legat de solicitarile ce privesc infrastructura, operatorii rutieri de transport cer stabilirea unei politici comune si a unor reglementari clare de aplicare a restrictiilor de circulatie pe drumurile publice, tinandu-se cont de starea actuala a infrastructurii rutiere. De asemenea, printre solicitari se afla si amenajarea a cel putin trei parcari pe fiecare sens de mers, pe distanta de 100 km la drumurile nationale si europene, parcari care sa fie betonate, dotate cu benzi de accelerare si decelerare si sa fie prevazute cel putin cu toalete ecologice, cosuri de gunoi si surse de apa.
In sfera revendicarilor de tip legislativ, transportatorii solicita infiintarea Organului Unic de Control si desfiintarea echipajelor mixte, precum si stabilirea cadrului legislativ pentru infiintarea Curtii Arbitrare in Transporturi, din care sa faca parte reprezentanti ai patronatelor, sindicatelor, Ministerului Transporturilor si Ministerului Justitiei, care sa urmareasca implicit respectarea acestui tarif minim la serviciul de transport, dar sa aiba totodata competente precum jurisprudenta in transporturi si conflictele intre transportatori si autoritati.
Taxa de drum a fost introdusa in luna iulie 2002 pentru utilizarea retelei de drumuri nationale din Romania.
De la 1 ianuarie 2008, taxa de drum a fost modificata, fiind platita in functie de perioada de valabilitate. Executivul a introdus rovinieta valabila pentru o zi pentru marii transportatori, regula nefiind valabila autoturismelor si vehiculelor de transport marfa usoare. Rovinieta, stabilita in euro, se poate plati in lei, la cursul de schimb al zilei comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi din luna anterioara datei achitarii.
Lipsa rovinietei atrage amenda in valoare de 500-1.000 de lei pentru soferii autoturismelor, iar pentru vehiculele de transport marfa cu masa mai mare sau egala cu 3,5 tone, amenda va fi intre 1.500 si 2.500 de lei.
Ce s-a facut cu cei 130 de milioane de euro stransi in 2007?
Autoritatile spun ca banii din 2007 au fost folositi pentru reabilitarea mai multor drumuri si pentru programul de autostrazi. Ultimele date comunicate de companie indicau lucrari de reabilitare si reparatii pe 500 km de drumuri nationale, la un target propus de 1500 de km. Compania nu si-a facut inca public insa bilantul pe anul trecut.
In 2008, lucrurile se anunta si mai negre fata de 2007. Daca anul trecut, CNADNR a primit doar 40% din fondurile solicitate, in acest an, suma reprezinta doar 35% din banii necesari pentru finantarea lucrarilor de reabilitare si intretinere a drumurilor nationale. Recent, oficialii companiei anuntau chiar ca au cheltuit deja banii alocati pentru autostrada Transilvania in 2008. Guvernul a reactionat insa si a alocat in cele din urma alte fonduri pentru continuarea constructiei.
In planurile pentru 2008 ale CNADNR, se estimeaza ca vor fi finantate proiectele privind construirea autostrazii Transilvania, tronosonul Bucuresti-Ploiesti al autostrazii Bucuresti-Brasov, tronosonul Cernavoda-Constanta al autostrazii Soarelui si autostrada Targu Mures-Iasi.
Programul national de construire de autostrazi, aprobat in luna februarie de Guvern, pentru perioada 2007-2013, prevede realizarea a 1.800 de kilometri de autostrada si un necesar financiar de 13 miliarde euro. Proiectele vor fi sutinute prin fondurile structurale, prin fonduri ISPA, prin imprumuturi de la BEI si BERD si prin alocari de la buget.
Datele de la Institutul de Statistica arata ca, in raport cu suprafata tarii, Romania are cea mai mica densitate de drumuri din toate statele membre ale UE, adica 33,5 kilometri la 100 de kilometri patrati.
Din totalul retelei de drumuri din Romania de aproximativ 80.000 km ,1,4% sunt autostrazi si aproximativ 20% drumuri nationale, restul fiind drumuri judetene si locale.