Acest trend va fi resimtit pe termen lung, daca criza petrolului o sa continue, au estimat pentru DailyBusiness.ro specialistii din industrie.
Preturile benzinei si motorinei au trecut de pragul de 4 lei pe litru si se indreapta vertiginos spre nivelul de 5 lei, prognozat de specialisti, pentru DailyBusiness.ro, inca din primavara acestui an.
Efectele scumpirii barilului de petrol pana la 145 de dolari, fata de nivelul de 70 de dolari de anul trecut, sunt resimtite in intreaga lume.
Din Statele Unite si pana in Japonia, intreaga piata auto sufera in aceasta perioada transformari considerate de unii specialisti ca fiind fundamentale.
Piata auto americana reprezinta, din acest punct de vedere, un adevarat barometru, „traditionalul” SUV fiind abandonat de tot mai multi soferi in favoarea „japonezelor” de mic litraj si care consuma de 4-5 ori mai putin.
Piata romaneasca auto, estimata la 3,5 mld.euro in 2007, resimte si ea efectele generate de cresterea barilului de petrol la cotatii aproape duble fata de anul trecut.
Jucatorii din industrie spun ca in contextul cresterii preturilor petrolului, al saturarii pietei si ca urmare a diversificarii ofertei, ritmul de crestere a vanzarilor a scazut fata de anul trecut, iar clientii manifesta un interes sporit pentru motoarele de capacitate cilindrica mai mica, spre benzina si mai putin spre motorina.
[quote=Iulia Paun, AutoItalia]Alaturi de pretul carburantilor si problemele legate de infrastructura, romanii au inceput sa ia in considerare si costul post-vanzare[/quote]
Jacques Daniel, directorul comercial al Dacia Renault si Nissan in Romania, a declarat, miercuri, ca „pretul crescut al carburantilor nu reprezinta deocamdata un pericol pentru vanzarile Dacia sau ale celorlalti jucatori de pe piata auto romaneasca”. Daniel anticipeaza insa ca „oamenii se vor orienta catre motoare de capacitate cilindrica mai mica si care sa consume mai putin”.
Oana Raluca Ghilea, marketing manager la Hyundai Motor, spune ca, intr-adevar, pentru moment, semnalele privind schimbarea perceptiei consumatorilor sunt reduse, dar, pe termen mediu si lung, piata va resimti tot mai pregnant efectele acestei noi realitati. Iar cel mai relevant exemplu privind schimbarea preferintelor consumatorilor este dat de vanzarile SUV-urilor. Hyundai, principalul jucator din piata, care anii trecuti vindea pe banda rulanta Tucson si Terracan, inregistreaza in prezent o cerere mai mare pe celelalte clase auto si mai mici pe segmentul SUV.
„Este un trend care va afecta, treptat, intreaga piata auto. Vanzarile de SUV-uri si-au redus ritmul de crestere, iar turismele au capatat o mai mare plaja de vanzari decat pana acum”, a spus reprezentantul Hyundai, pentru DailyBusiness.ro.
Romania si problemele sale specifice
Interesul tot mai mare al clientilor pentru masinile din clasa A si B este datorat unui cumul de cauze in care pretul carburantilor isi are un loc important, dar nu unul decisiv. In Romania, spune Iulia Paun, PR managerul de la Autoitalia, ce vinde marcile Fiat, Alfa Romeo si Lancia, marile probleme sunt legate in special de trafic si de infrastructura.
„Infrastructura constituie o mare problema. In plus, traficul din ce in ce mai aglomerat si lipsa acuta a locurilor de parcare, mai ales in marile orase, fac ca decizia privind achizitia unui automobil sa fie luata in ton cu realitatea cotidiana”, a spus Paun, pentru Dailybusiness.ro.
„Alaturi de pretul carburantilor si problemele legate de infrastructura, romanii au inceput sa ia in considerare si costul post-vanzare care, pana acum, nu era foarte mult luat in seama”, a mai spus reprezentantul Autoitalia.
Managerul de vanzari de la Radacini, companie ce vinde marcile Opel si Chevrolet, crede ca toate aceste semnale indica o maturizare a pietei.
„Clientii sunt tot mai atenti la detaliile ofertelor, la costurile serviciilor post-vanzare. In conditiile in care costurile creditarii au crescut foarte mult, iar pretul carburantilor a explodat in acest an, decizia privind achizitia unui automobil capata noi valente, iar alegerea este mult mai fundamentata. Pe clasa mica si medie, avantajele principale sunt date de consum si dimensiuni, iar dezavantajele de spatiu interior si dimensiunile portbagajului”, a declarat Nicolae Sorescu, pentru Dailybusiness.ro
Opel si Chevrolet s-au adaptat acestui nou trend, dovada vanzarile in crestere pentru modele economice, cu cilindree mai redusa si costuri de exploatare sensbil mai mici decat media pietei, precizeaza reprezentantul dealerului Opel si Chevrolet.
Declaratiile specialistilor sunt confirmate de datele statistice care arata o segmentare mai puternica a vanzarilor in acest an fata de anul trecut.
Statisticile trimestriale realizate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) arata ca, la nivelul primului trimestru, vanzarile clasei A, reprezentata de masini precum Chevrolet Spark, Fiat Panda si Peugeot 107, au crescut cu 2,9%, in timp ce vanzarile pe clasa B, cei ii are drept printre jucatori Renault Clio si Volkswagen Polo, au scazut cu 4,2% fata de perioada similara din anul trecut.
La nivelul clasei C, reprezentata de automobile de genul Skoda Octavia, Ford Focus si Volkswagen Jetta, vanzarile au avansat cu 42%, in timp ce pe clasa D, in care sunt incluse Ford Mondeo si Honda Accord, vanzarile au crescut cu 19,1%. Evolutii similare au inregistrat si celelalte clase – Clasa E, din care fac parte Audi A6 si BMW Seria 5, a scazut cu 10,1%, iar pe segmentul F, cel al masinilor de lux, vanzarile au crescut cu 20,5%.
Romanii si-au redus deplasarile cu masina
Jacques Daniel, directorul comercial al Dacia Renault si Nissan in Romania, spune ca pretul crescut al carburantilor nu are, pentru moment, un impact asupra avansului pietei auto si nici asupra vanzarilor Dacia.
Opinia este sustinuta si de vicepresedintele companiei, Constantin Stroe. „Nu cred ca automobilistii romani se reped imediat in show-room ca sa isi schimbe masina pentru ca s-a scumpit benzina. Daca ai condus motoare puternice, de peste 250 de cai, iti este foarte greu sa retrogradezi la unul mai putin puternic. Daca piata ar fi influentata atat de puternic de pretul carburantilor, ar trebui ca BMW, de pilda, care produce masini extrem de puternice, sa isi inchida fabricile. Nu o fac si asta pentru ca tehnologia evolueaza, iar cererea de masini ramane constanta”, a declarat Stroe, pentru DailyBusiness.ro
Jacques Daniel crede, pe de alta parte, ca pretul carburantilor isi regaseste un impact mai degraba in obiceiurile soferilor. Iar pe fondul scumpirii benzinei si motorinei, prima reactie e o reducere a numarului de kilometri parcursi.
„E un trend care se vede deja. Romanii vor incepe sa renunte la anumite deplasari cu masina in timpul saptamanii, data fiind si aglomeratia, si vor alege sa utilizeze automobilul mai mult in weekend, iar numarul de kilometri parcursi anual va scadea simtitor”, a declarat, miercuri, Daniel, intr-o conferinta de presa.
APIA: Vanzarile de autoturisme au scazut cu 1,6% la 5 luni
Piata auto a crescut cu 3,6% in primele cinci luni ale acestui an, la 140.009 de unitati, fata de 134.270 unitati comercializate in perioada similara din 2007, dar vanzarile de autoturisme au scazut cu 1,6% in perioada ianuarie-mai 2008, ajungand la 114,058 unitati, informeaza APIA.
Potrivit informatiilor furnizate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), cresterea generala a pietei auto din Romania se datoreaza vanzarilor sporite cu 7.636 de unitati pe segmentul vehiculelor comerciale.
Vanzarile de autoturisme au scazut in aceasta perioada cu 1,6% in 2008, de la 141.906 unitati comercializate in primele cinci luni din 2007.
Dacia a ocupat pozitia de frunte la vanzari in perioada primelor cinci luni din an (36.342 unitati), fiind urmata de Skoda, care a fost totdata cea mai bine vandita marca de import (10.392 unitati) si Renault (9.694).
Vanzarile de autoturisme autohtone au scazut cu 21,5%, de la 44.913 unitati comercializate in primele cinci luni ale anului trecut, la 35.270 unitati vandute in acest an. In acelasi timp, vanzarile de autoturisme provenite din import au crescut cu 10,9%, ajungand la un volum de 78.788 unitati in perioada ianuarie-mai 2008, fata de 71.042 unitati in perioada similara a anului trecut.
In functie de modele, cel mai vandut autoturism de import a fost Renault Clio, cu 4.439 unitati, desi comparativ cu vanzarile inregistrate in aceeasi perioada a anului trecut, a avut loc o scadere de 29,9%. Din totalul autoturismelor comercializate pe piata autohtona in perioada ianuarie-mai 2008, 57,7% au avut motorizare pe benzina, in timp ce 42,3% diesel.