Marii producători de automobile riscă amenzi colosale dacă nu vând masiv mașini electrice, arată profit.ro. Potrivit unui raport Data Force, emisiile de CO2 din prima jumătate a acestui an au fost mai mari decât în tot anul 2023, lucru deloc îmbucurător pentru liderii UE care au stabilit ținte clare de scădere a mediei de CO2.
Pentru a-și atinge obiectivul asumat de neutralitate climatică până în 2050, Uniunea Europeană a luat măsuri pentru reducerea emisiilor de la mașini, întrucât transportul rutier produce o cincime din emisiile de CO2 ale UE. Se dorește atingerea obiectivului emisii zero de la mașini și camionete noi până în 2035.
Marile companii auto din Europa ar putea să fie nevoite să plătească amenzi uriașe pentru nerespectarea țintelor stabilite de UE, pe baza vehiculelor vândute, arată sursa citată.
Cele mai mari valori ale emisiilor de CO2, potrivit cifrelor Data Force, sunt acum la Ford și VW Group, care au în 2024 emisii medii la limita țintelor. Sunt în pericol pentru anul viitor, când pragurile fixate sunt mai mici. Steelantis și Renault Group, din care face parte și Dacia, sunt acum la nivelul impus de UE, cu riscul de depășire în a doua jumătate de an.
Vânzarea masivă de autoturisme electrice reprezintă o perspectivă reală de scădere a mediei de CO2 în Europa. Până acum, numeroși lideri ai companiilor din Europa au cerut autorităților europene să ajusteze limitele de emisii stabilite anterior, din cauza evoluției nefavorabile a pieței de mașini electrice, arată profit.ro. Atât Oliver Blume, de la VW Group, cât și OliverZipse de la BMW și Luca de Meo de la Renault au lansat apeluri către autorități.
Un constructor auto care nu vinde mașini full-hibrid ar avea nevoie de 37% mașini electrice și PHEV ca să atingă țintele de CO2, iar un producător care are o pondere de 55% de full-hibrid în vânzări ar avea nevoie de numai 23% BEV plus PHEV, cu doar 19% vânzări de mașini cu combustie, clasice, mai arată calculele făcute de Data Force.
În prezent, măsurile pe care le pot lua constructorii auto sunt cele de scoatere din gamă a motorizărilor cu emisii ridicate de CO2 și reducerea prețurilor la electrice. O altă variantă este și cea prin care mașinile cu motorizări cu combustie să se scumpească pentru a determina clienții să migreze către electric, arată datele analizate de profit.ro.
Vezi și: Se schimbă legea în România. Decizie pentru șoferii cu permis categoria B