Cum de a ajuns Renault Clio masina de import preferata a romanilor? Nu exceleaza la capitolul design, are un motor „cuminte” cel putin in variantele ieftine, dotarile nu sunt o mare atractie, iar spatiul interior este mai mic ca la Logan, spun analistii.
Cu toate acestea, conform statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autombile din Romania (APIA), Clio este cea mai vanduta masina straina in Romania, cu 13.527 unitati comercializate in primele 10 luni din acest an, depasindu-si principalii concurenti, Hyundai Accent, Skoda Fabia, Chevrolet Aveo, Opel Astra Classic II.
Renault vinde Clio in Romania mai bine decat in orice piata din Europa, exploatand la maxim comportamentul consumatorist al romanilor si avantajele aduse de reteaua de reprezentante Dacia, existenta in toata tara, spun analistii auto.
„Clio se vinde in primul rand pentru pret. Care este unul comparativ cu Loganul, putin superior, dar care iti permite, pe post de client, sa faci pasul de la best-sellerul lansat de Dacia spre masina de import, chiar daca ea provine din Turcia”, spune Adrian Mihaltianu, analist auto.
Un model adaptat la profilul clientului
„In plus, Clio reprezinta un produs ce atinge foarte multe din tintele clientului roman. Un portbagaj generos, dotari de serie peste media clasei, un motor si suspensii fiabile, si acestea sunt doar cateva avantaje. Clio este compromisul facut de romani intre Logan si masinile de clasa superioara, precum Renault Megane, a doua masina straina in topul vanzarilor din Romania, conform statisticii APIA”, a declarat Mihaltianu.
Analistul auto Razvan Codorean crede ca, dincolo de dotarile multumitoare ale Clio, ce includ aer-conditionat, ABS si geamuri electrice, Renault vinde Clio bazandu-se pe o alta sensibilitate a romanilor, cea a nevoii de imagine.
„Clio nu e Logan si acesta e cel mai important argument. Romanii isi cumpara Clio pentru ca e perceputa ca masina straina si reprezinta, la un pret redus, un produs ce indica o oarecare buna-stare in ochii celor din jur, iar la romani acest lucru este absolut important”, spune analistul.
Dincolo de performantele tehnice acceptabile pentru clientul roman, Clio se detaseaza de concurenta, spun analistii, printr-un argument greu de egalat si, in conditiile actuale din piata, extrem de greu de depasit – reteaua celor 43 de reprezentante si service-uri Dacia.
[quote=Razvan Codorean, analist auto]Romanul, cel putin cel care a trait in comunism, a fost invatat ca atunci cand isi cumpara o masina trebuie sa se imprieteneasca neaparat cu un mecanic auto[/quote].
Conditia de roman traitor in comunism implica vizite dese la service. „Pentru ca automobilele Dacia vandute inainte de Revolutie necesitau vizite periodice la service, asta daca proprietarii nu se puneau serios cu burta pe carte, pentru a le repara singuri”, a explicat Codorean.
Aceasta perceptie a ramas in mintea clientilor, iar orice masina care are un service apropiat isi leaga produsul de o „ancora” romaneasca si are succesul garantat. „Asa a castigat piata Logan, asa au crescut si vanzarile Clio”, mai spus analistul.
La randul sau, Adrian Mihaltianu ia in calcul aceasta teorie, dar spune ca diferenta intre perceptia publicului si realitatea din piata este una semnificativa.
„Service-urile Dacia-Renault sunt peste tot, dar nu toate sunt de calitate. Asta este insa o problema generala in piata auto romaneasca, niciunul dintre dealeri neputandu-se lauda cu interventii prompte pe masinile clientilor”, a afirmat expertul in piata auto.
Fordul oltenesc si Loganul Sandero, contracandidati la „tronul” lui Clio
Analistii auto estimeaza ca vanzarile Clio in Romania se vor mentine extrem de ridicate cel putin 2-3 ani de acum incolo. Ei spun ca pe o piata imobila, in care vanzarile de automobile merg spre extreme (masini ieftine sau foarte scumpe), Clio nu are pentru moment un concurent serios. Singurii potentiali rivali ar putea veni abia in ultima parte a anului viitor, odata cu preconizatele lansari ale modelului Ford Fiesta, ce va fi produs la Craiova, si noului Logan construit pe platforma Sandero.
Potrivit lui Razvan Codorean, celelalte modele din piata, in genul Skoda Fabia, Hyundai Accent, Opel Astra Classic II sau noul Chevrolet Aveo nu vor putea sa atinga vanzarile Clio din doua motive: pretul si retelele de distributie-service, aflate inca in faza de constructie.
„Daca Ford va construi pana la urma un model la Craiova, la un pret competitiv, asa cum se anunta, noul Fiesta ar putea intra cu sanse in piata”, a afirmat Razvan Codorean. „Si asta mai cu seama ca preferintele romanilor se vor schimba putin, trecand de la masinile oarecum masive, precum Logan, greu de parcat si manevrat in trafic, la unele mai mici, cu dotari ceva mai ridicate, in ton cu gusturile tot mai cosmopolite ale unor consumatori a caror putere de cumparare este in crestere”, a mai precizat Codorean.
Adrian Mihaltianu crede ca, dincolo de varianta Ford de la Craiova, investitie pusa sub semnul intrebarii de problemele ridicate de Comisia Europeana in legatura cu respectarea legii concurentei in contractul de privatizare a Automobile Craiova, in 2008 va exista in piata un alt model, Sandero, care va zdruncina serios preferintele romanilor pentru Clio.
„Se spune ca Sandero a fost dezvoltat special pentru a inlocui gama Clio. Daca pretul va fi unul competitiv, ar putea devansa vanzarile Clio”, a spus Mihaltianu.
Modelul Sandero, o berlina in cinci usi, este al cincilea vehicul dezvoltat pe platforma B0, aceeasi pe care a fost construit Logan. Sandero face parte din categoria automobilelor de clasa mica, avand o lungime de 4,02 metri si un spatiu de depozitare de 320 litri in portbagaj. Spre comparatie, Logan berlina are 4,25 metri lungime, iar Logan break (MCV), 4,45 metri.
Conform statisticii vanzarilor de autoturisme din import, pe primele zece luni din acest an, Renault conduce atat la nivel de vanzari cat si in topul marcilor.
In topul vanzarilor de masini de import, Renault Clio (13.527 unitati) este urmat de Renault Megane (9.670 exemplare), Opel Astra Classic (7.779 masini), Chevrolet Aveo (7.401 unitati) si Skoda Octavia (6.237 exemplare), conform datelor APIA.
Topul marcilor straine din Romania este de asemenea condus de Renault, cu 24.292 autoturisme comercializate. Pe locul 2 s-a situat Volkswagen, marca ale carei vanzari au crescut cu aproape 60%, pana la 19.249 masini. Podiumul celor mai vandute marci de import a fost incheiat de Skoda, ale carui vanzari au crescut cu 14%, pana la 18.885 masini. Pe locurile urmatoare se afla Opel, Ford, Peugeot, Chevrolet, Hyundai, Fiat si Toyota, marci care au crescut in primele zece luni cu valori intre 54% (Hyundai) si 84% (Toyota).