Semnul de circulație din Franța este unul nemaiîntâlnit până acum, drept urmare, mulţi șoferi habar nu au ce reprezintă acest indicator. Rombul alb pe fundal albastru este un indicator fost des întâlnit pe şose și semnalizează benzi speciale de circulație care nu sunt accesibile tuturor vehiculelor.
Citește și: Toți șoferii trebuie să știe ce drepturi au dacă primesc o amendă abuzivă. Pașii prevăzuți în Codul Rutier
Indicatorul a fost deja implementat pe autostrăzile din jurul orașelor Lyon, Grenoble, Strasbourg, Rennes, Nantes și în zona Parisului, urmând ca și alte regiuni să adopte măsura.
Autorităţile dau amenzi usturătoare celor care nu respectă legea şi folosesc greşit aceste benzi. Mai exact, aceştia vor scoate din buzunar 135 de euro, dacă nu respect semnul de circulație, fiind montate chiar şi camere inteligente care vor verifica numărul de pasageri din fiecare autovehicul.
Motivul acestor benzi speciale este protecţia mediului prin încurajarea utilizării transportului în comun şi a maşinilor electrice, contribuind, astfel, la reducerea emisiilor de CO2. Această măsură a fost luată şi în Germania, Statele Unite ale Americii și Canada, potrivit bugetul.ro.
În România, TIR-urile pot efectua depășiri pe anumite sectoare de drum, dar trebuie să respecte reguli clare pentru a evita accidentele și pentru a nu încetini traficul. Șoferii acestor vehicule trebuie să respecte semnul de circulație și să semnalizeze intenția de depășire, să păstreze o distanță sigură față de vehiculele depășite și să revină pe bandă numai dacă sunt siguri că nu pun în pericol traficul.
De asemenea, viteza maximă admisă pentru TIR-uri variază în funcție de tipul drumului: 110 km/h pe autostrăzi, 90 km/h pe drumuri expres și naționale și 80 km/h pe alte drumuri din afara localităților. În orașe, limita este de 50 km/h, dar poate varia în funcție de zonă.
Comparativ, în alte țări europene, cum ar fi Polonia, legislația rutieră este și mai restrictivă pentru camioane. În Polonia, vehiculele care depășesc 3,5 tone sau 7 metri lungime nu pot depăși pe drumurile cu maximum două benzi pe sens, iar depășirea este permisă doar în cazuri excepționale, cum ar fi atunci când vehiculele depășite circulă cu viteze sub 80 km/h. În România, astfel de restricții nu sunt aplicate la fel de riguros, dar legislația impune obligații clare pentru TIR-uri pe drumurile naționale și autostrăzi.