Deputatii au votat
astfel proiectele de raport conexate intr-un raport comun privind
instalarea unui sistem eCall la bordul vehiculelor, respectiv privind
implementarea sistemului eCall interoperabil la nivelul UE.
Potrivit noilor reguli, sistemele de
apel de urgenta care alerteaza automat serviciile de salvare in caz
de accident vor fi instalate in toate noile modele de masini si
camionete pana in octombrie 2015, in conditiile in care, potrivit
datelor institutiilor europene, in 2012, 28.000 de oameni au murit in
accidente de masina in UE, iar 1,5 milioane au fost raniti.
Un autovehicul implicat intr-un
accident grav va apela automat serviciile de urgenta, iar apelul
poate fi declansat si manual. Sistemul va transmite date despre
locul si ora accidentului.
Raportorul Olga Sehnalova (S&D) a
pledat marti seara in plen pentru necesitatea de a face din sistemul
eCall unul obligatoriu, argumentand ca Parlamentul European a
sustinut introducerea acestui sistem de mult timp, dar au existat
amanari in sistemul voluntar.
„Obiectivele sistemului se refera
la reducerea fatalitatilor si astfel serviciile de asistenta vor
putea ajunge mai rapid la victime. Am solicitat ca sistemul eCall sa
devina un serviciu public, sa fie un numar telefonic care sa fie
gratuit pentru toti utilizatorii, indiferent de marca
autovehiculului. In momentul de fata, singura posibilitate pentru a
realiza beneficiul acestui sistem este de a-l face obligatoriu”,
a detaliat raportorul, citat de Agerpres.
Ea a mentionat ca a solicitat Comisiei
sa propuna un sistem prin care sa se ajunga, pana in 2015, la o
situatie prin care toate modele sa fie echipate cu acest sistem
public eCall, care sa se bazeze pe numarul unic de urgenta 112.
„Comisia a venit cu o propunere
conform careia pana in octombrie 2015 toate noile modele de
autovehicule si autoutilitare vor trebui sa fie echipate cu acest
sistem si va exista si infrastructura necesara pentru ca aceste
apeluri sa fie primite in centre de urgenta. Iata ca va asigura si
interoperabilitatea ambelor sisteme” a aratat eurodeputata.
In ceea ce priveste vehiculele, aceasta
a considerat ca ar trebui intarite anumite prevederi in ceea ce
priveste domeniul de aplicare, exceptii sau testarea acestor unitati
la bordul vehiculelor, cu referire la protectia datelor.
Interoperabilitatea serviciului eCall
pe plan comunitar a fost sustinuta intr-un raport conexat cu primul
de catre eurodeputatul Philippe de Backer (ALDE).
Potrivit acestuia, este necesar ca
statele membre sa-si pregateasca la timp infrastructura pentru
a putea receptiona apelurile 112 si pentru ca acest sistem sa poata
deveni obligatoriu, argumentand ca, in prezent, doar 1% dintre
vehicule au fost dotate cu acest sistem, pe baza voluntara.
„Varianta voluntara nu a
functionat. Or, in cazul unui accident, fiecare minut este decisiv
pentru salvarea unei vieti. In Belgia se estimeaza ca am putea salva
70 de potentiale victime anual prin acest sistem. Sigur ca trebuie sa
existe si centrale de captare a acestor apeluri, si statele membre au
posibilitatea sa-si imagineze un sistem pentru ca apelurile urgente
sa poata sa aiba prioritate si sa faca deosebirea fata de apelurile
mai putin urgente. Cetatenii trebuie sa inteleaga, de asemenea,
necesitatea acestui sistem”, a subliniat raportorul.
In ceea ce priveste problemele legate
de certificare, acesta a aratat ca sistemul eCall nu este o noutate,
pentru ca PE il solicita de foarte multa vreme.
„Cine doreste sa sustina acest
sistem, ar trebui sa creeze optiuni suplimentare pentru acest apel.
Principala formula va trebui sa fie cu apelul tip 112, apelul de
urgenta. Daca alte state gasesc si platforme deschise suplimentare,
cu atat mai bine. De fapt, el se activeaza cand se produce un
accident, pentru ca serviciile de salvare sa poata detecta locul
din care vine semnalul si sa poata sa intervina cat mai rapid”,
a detaliat raportorul.
El a mentionat ca acest sistem trebuie
sa se supuna reglementarilor europene privind protectia datelor.
Comisarul european pentru transporturi,
Siim Kallas, a evidentiat potentialul sistemului eCall de a reduce cu
aproape jumatate situatiile de pericol.
„Vorbim despre scaderi importante
ale ratelor accidentelor. Ne dorim ca apelurile 112 sa fie simple,
ieftine si accesibile tuturor. Folosind numarul de urgenta 112, putem
garanta practic acoperire totala si un serviciu omogen in toate
statele membre. Vorbim si de competitivitatea industriei IT si de
automobile, trebuie sa vorbim si despre sistemul de navigatie prin
satelit Galileo, care va ameliora accesul la date de pozitionare
geografica. Apelurile la 112 vor fi sigure, pentru ca se bazeaza pe o
tehnologie ce nu permite urmarirea apelurilor care sunt pasive,
informatiile parasesc autovehiculul numai in cazul unor accidente
severe”, a subliniat comisarul Kallas.
Potrivit eurodeputatei PSD Adriana
ticau, deoarece nu toti cetateni Uniunii Europene sunt familiarizati
cu sistemul eCall, implementarea sa ar trebui precedata de o campanie
de informare, prin care sa se explice beneficiile,
functionalitatile si masurile de protectie a datelor aferente noului
sistem.
Aceasta a reamintit ca, printr-o serie
de amendamente depuse in cadrul comisiei TRAN (transport si turism)
din Parlamentul European, le-a cerut tuturor statelor membre sa
semneze memorandumul de intelegere privind implementarea unui
serviciu pan-european interoperabil eCall in Uniunea Europeana.
„De asemenea, este important ca
operatorii de telecomunicatii si producatorii de vehicule sa fie
incurajati sa contribuie la dezvoltarea si implementarea serviciului
eCall pan-european. Este important ca statele membre sa garanteze ca
serviciul eCall este gratuit pentru toti utilizatorii si ca pana la 1
octombrie 2015 apelurile eCall pot fi initiate de oriunde de pe
teritoriul lor”, a mai spus Adriana Ticau.
Potrivit estimarilor institutiilor
europene, instalarea sistemului eCall va costa aproximativ 100 de
euro pentru fiecare masina, iar noul sistem eCall ar putea salva
pana la 2.500 de vieti pe an.
Sistemul eCall instalat in autovehicule
utilizeaza tehnologia numarului de urgenta 112 pentru a alerta
automat serviciile de salvare in cazul unui accident serios. Sistemul
poate indica locatia exacta, contribuind la un ajutor acordat mai
rapid, ceea ce poate salva vieti, reduce gravitatea ranilor si
micsora costurile ambuteiajelor.
Propunerea legislativa stabileste luna
octombrie 2015 ca data finala la care producatorii sa fie pregatiti
si sa instaleze echipamentele eCall in noile modele de masini si
camionete. Cu toate acestea, pentru a raspunde cererii din partea
industriei de a avea mai mult timp pentru a dezvolta si a testa
sistemul, deputatii au lasat deschisa posibilitatea amanarii acestui
termen.