Șoferii din România care dețin două autoturisme se confruntă cu o veste mai puțin plăcută: vor trebui să plătească mai mult pentru polița RCA aferentă celei de-a doua mașini. Deși mulți conducători auto nu sunt conștienți de această reglementare, ea este deja în vigoare și produce efecte directe asupra bugetului proprietarilor de vehicule multiple, potrivit capital.ro.
Te-ar mai putea interesa și: Cât costă rovinieta în 2025. Amenzile pentru şoferii care nu achită taxa ajung şi la 4.500 de lei
Scumpirea vine ca urmare a modului în care se aplică sistemul Bonus-Malus, reglementat de Norma ASF nr. 20/2017. Acesta este un mecanism de calcul al primei de asigurare obligatorii în funcție de istoricul de daune al asiguratului, premiind șoferii cu un comportament responsabil și penalizându-i pe cei implicați în accidente. Însă, chiar și în lipsa unui istoric negativ, șoferii care achiziționează un al doilea vehicul pe numele lor nu pot beneficia de clasa Bonus câștigată pentru prima mașină.
Concret, în cazul în care o persoană păstrează un autoturism vechi și cumpără un al doilea, nou, RCA-ul pentru cel nou va fi calculat automat la clasa B0 – adică fără reducere. Transferul clasei Bonus de la o mașină la alta este posibil doar dacă prima mașină este înstrăinată (vândută, radiată etc.), iar vehiculul nou o înlocuiește efectiv. Această regulă este justificată de nevoia de a menține echilibrul financiar al sistemului de asigurări RCA. Dacă aceeași reducere ar putea fi aplicată pentru mai multe vehicule ale unui singur proprietar, societățile de asigurare ar încasa semnificativ mai puțin, ceea ce ar destabiliza sistemul.
Astfel, chiar dacă un șofer este prudent și are o conduită impecabilă în trafic, acest avantaj nu se răsfrânge automat asupra tuturor vehiculelor pe care le deține, ci doar asupra celui pentru care s-a acumulat clasa Bonus. În final, acest aspect înseamnă costuri suplimentare pentru șoferii cu două sau mai multe mașini.
Totuși, există și o veste bună: șoferii ar putea beneficia, în viitorul apropiat, de reduceri de până la 30% la RCA și CASCO dacă participă la cursuri de conducere defensivă, oferite de unități autorizate. Această măsură are ca scop reducerea numărului de accidente rutiere și încurajarea unui stil de condus responsabil. Cursurile ar putea deveni un criteriu important în stabilirea primelor de asigurare, ajutând șoferii să economisească și, în același timp, contribuind la creșterea siguranței pe drumurile din România.
Pe fondul acestor schimbări, trebuie menționat că România are una dintre cele mai ridicate rate ale daunelor auto din Europa – 6,2% din totalul vehiculelor asigurate – comparativ cu media europeană, care se situează între 4,8% și 5,5%. Acest context justifică măsurile de reechilibrare și optimizare a sistemului de asigurări și susține nevoia unor politici care să premieze comportamentul preventiv și responsabil la volan.
Te-ar mai putea interesa și: Lovitură pentru toți șoferii din România! Decizia intră în vigoare azi, 5 aprilie. Afectează toate mașinile pe benzină și motorină!