Pe masura ce speranta de viata creste din ce in ce mai mult pentru oamenii din cele mai multe parti ale lumii, creste si numarul persoanelor in varsta participante la trafic.
Allianz Center for Technology (AZT) a analizat frecventa accidentelor in randul persoanelor in varsta. Studiul arata ca, in vreme ce frecventa accidentelor nu este mai mare in randul celor cu varsta de 65 de ani, ea creste intr-un mod disproportionat de la varsta de 75 de ani.
„Cauza accidentelor in cazul persoanelor cu varsta de 75 de ani si peste este reprezentata de faptul ca persoanele mai in varsta se pierd mai rapid in situatii complexe”, explica Christoph Lauterwasser, managing director in cadrul Allianz Center for Technology.
[b]Experienta in trafic este un avantaj pana la varsta de 75 de ani[/b]
„Initial, persoanele mai in varsta compenseaza pierderea partiala a puterii fizice prin experienta mai mare la volan si printr-un stil de condus mai prudent”, spune Christoph Lauterwasser. Ca o consecinta, numarul accidentelor cauzate de soferii in varsta este in medie mult mai scazut decat numarul accidentelor cauzate de soferii foarte tineri.
Cu toate acestea, este frapant faptul ca erorile in trafic tind sa creasca in mod considerabil dupa varsta de 75 de ani. „Grupul persoanelor cu varsta de peste 75 de ani prezinta un risc de producere a accidentelor in trafic mai mare cu 45% fata de celelalte categorii de cetateni seniori, cu varste inferioare acestui prag”, explica Christoph Lauterwasser.
[b]Varstnicii, victime mai frecvente ale accidentelor decat alti pietoni si biciclisti[/b]
Conform Allianz Center for Technology, numerosi cetateni in varsta renunta la sofat intr-un anumit moment. Insa odata ce devin pietoni, pericolul pandeste dupa colt: doua treimi din cetatenii in varsta care mor in accidente nu sunt vinovati, ci victime. Prin comparatie, soferii tineri sunt victime ale accidentelor in doar o treime din cazuri; in doua treimi din accidente ei sunt cei din vina carora acestea se produc.
Pentru cetatenii in varsta, chiar si cele mai mici schimbari ale infrastructurii pot avea efecte serioase: mai multe zone de odihna pentru pietoni sau secvente ale semaforului care dureaza mai mult pot face mai sigura viata acestora in trafic.
[b]Lumea imbatraneste: vom fi tot mai multi cu varste de peste 75 de ani[/b]
Deja traficul din zilele noastre este periculos in special pentru cei foarte tineri sau foarte varstnici. Conceptul de mobilitate de maine trebuie sa ia in calcul ca este necesar ca traficul sa ramana gestionabil in mega-orase, pentru toate grupele de varsta.
In Romania, numarul persoanelor cu varste ce depasesc 75 de ani va reprezenta aproape 10 procente din populatia tarii in 2030 si aproape 16% in 2050, fata de ponderea actuala de sub 7%.