Am fost la bal, acum am ajuns la spital
! Cam asa ar putea fi descrisa situatia din piata auto romaneasca. Dupa un an 2008 in care vanzarile de masini au batut recordul istoric, a urmat socul din 2009, cand vanzarile la nivelul intregii piete auto au coborat cu 55%. Vor incerca dealerii imposibilul in 2010 – sa determine clientii sa cumpere masini mai scumpe decat anul trecut? Ar putea fi singura lor sansa de supravietuire.
[quote=Brent Valmar, director general Porsche Romania]Astazi afirm cu tarie ca dezmatul preturilor s-a incheiat[/quote]
„Dezmatul preturilor s-a incheiat”. Ce vrea sa spuna Brent Valmar, vicepresedinte al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), dar si director Porsche? Ca in 2009, scaderile masive de preturi, de pana la 40%, au fost posibile pentru ca dealerii acumulasera stocuri de masini inca din 2008, cand sa pregateau ca in 2009 sa bata noi recorduri de vanzari. I-a prins insa criza si au ramas cu masinile in stoc, deja platite catre producator, si astfel si-au permis sa faca discounturi ce au mers si pana la 4-5.000 de euro.
Pe masura ce vanzarile scadeau, dealerii s-au angajat intr-o adevarata ”intrecere pe ramura” in domeniul scaderii preturilor. Se ajunsese pana acolo incat vanzatorii de masini erau dispusi sa iti faca o reducere de cateva mii de euro inca din faza primei discutii, la telefon, fenomen relatat intr-un material anterior DailyBusiness.ro.
Cine a avut bani sa isi cumpere masina, a facut-o, iar stocurile au scazut pana aproape de zero, este de parere Valmar.
In 2010, spune seful de la Porsche, dealerii au revenit la ”filosofia” din anii 2000, cand masinile se cumparau pe comanda, dealerii neavand bani sa investeasca in stocuri.
Acesta este si motivul pentru care, in acest an, niciun dealeri nu isi va mai permite sa faca reduceri prea mari. ”Multi si-au permis sa vanda sub mariginea operationala, preferand sa inregistreze pierderi decat sa ramana cu masinile in stoc. Acum nimeni nu isi mai permite sa faca asta, deoarece criza de lichiditate si blocajul financiar afecteaza afacerile tuturor”, a declarat Valmar.
Strategia este insa una cu dublu tais. Poate sa creasca incasarile dealerilor, dar in acelasi timp poate alunga clientii interesati sa cumpere o masina. Analistii auto cred ca mesajul membrilor APIA trebuie inteles exact pe dos.
[quote=Razvan Marinescu, analist auto]Nu cred in varianta cu cresterea preturilor. La ce lupta pe viata si pe moarte e in piata auto, ma astept ca, dimpotriva, preturile sa continue sa scada[/quote]
”Abia dupa ce va fi depasit momentul maxim al crizei, estimat de toata lumea a fi la jumatatea anului, am putea asista la scumpiri. Daca vor creste toti preturile in acelasi timp, probabil va fi o intelegere in cadrul APIA si Consiliul Concurentei va trebui sa intervina”, spune analistul auto Razvan Marinescu, de la Auto Show-room.
DailyBusiness.ro scria, de altfel, recent, ca daca vreti sa va cumparati o masina, asteptati cel mai bine mijlocul anului.
Falimentul, la ordinea zilei
Anul trecut, in Romania s-au vandut doar 130.193 de autoturisme noi, din care 91.457 din import si 38.736 de masini produse de Dacia. ”Performanta” aduce piata auto romaneasca la nivelul din 2003, cand dealerii vandusera 136.000 de masini.
Injumatatirea vanzarilor fata de 2008 a afectat puternic dealerii auto, in conditiile in care majoritatea aveau in derulare credite bancare de investitii. Pe fondul scaderii incasarilor, multe firme au intrat in blocaj, iar insolventa si falimentul au ajuns la ordinea zilei.
Potrivit estimarilor unor jucatori din piata, in 2009, 10% dintre cei 400 de dealeri din Romania au intrat in faliment, iar anul acesta numarul lor ar putea creste cu inca 15-20%.
”Din evaluarile facute de noi, am inregistrat la sfarsit de noiembrie in total retea de dealeri de la toate marcile din Romania un numar de 38 de dealershipuri care au fost inchise”, a declarat Brent Valmar, directorul general Porsche Romania. ”Probabil ca stau si altii la coada in perioada imedita urmatoare”, a adaugat acesta.
Pentru a-si salva afacerile, multe firme au renuntat la show-room-urile de la parterul blocurilor, concentrandu-se pe complexurile integrate (show-room, service, asistenta).
Printre victimele crizei se afla inclusiv dealerii Dacia, care isi vad afacerile afectate puternic, mai cu seama ca, din acest an, Dacia i-a lasat sa se descurce singuri. Iar cea mai buna dovada o constituie recentul conflict, nesolutionat inca, pe tema taxei de poluare ce trebuie achitata pentru Logan si Sandero.
Dealerii au cerut companiei sa suporte taxa, in timp ce managerii de la Dacia au ridicat din umeri cerandu-le vanzatorilor sa isi asume si ei, macar acum in perioada de criza, o parte din consecinte. Detalii despre intregul conflict puteti citi intr-o analiza DailyBusiness.ro.
”Cert este ca 2010 va aduce schimbari majore in piata auto”, spune analistul auto Razvan Marinescu. „Cei care au trait din stocuri pana acum vor da faliment, iar ceilalti vor incerca sa supravietuiasca pana ce va trece criza. Ma astept ca, dincolo de aceste probleme, criza sa aduca in sfarsit si in Romania oferte competitive de buy-back, alaturi de un service mai ieftin si de o calitate mai buna”, a declarat analistul.
La nivel de vanzari, estimarile oficialilor APIA sunt ca piata va continua sa scada.
[quote=Ernest Popovici, presedinte APIA]Estimarile noastre sunt ca anul 2010 poate fi chiar mai rau daca nu vor fi luate masuri coerente, imediate, care sa sustina sectorul auto[/quote]
Vanzarile de masini ar urma sa coboare cu 10-15.000 de unitati, la 130.000 de automobile.