Salonul auto de la Geneva, care se va incheia pe 15 martie, este, potrivit analistilor, „la fel de exuberant ca in ceilalti ani”.
„Salonul auto de la Detroit, din ianuarie 2009, a fost destul de saracacios, cu masini putine. Un aspect general de criza. In schimb, salonul de la Geneva este pe cu totul alt trend – la fel de exuberant ca in toti anii, standuri mari, prezentari pe masura”, a spus Marius Carp, analist auto.
„Sa apara un Ferarri sau un Lamborghini nou – este un eveniment, nu se produce asa de des, ca in cazul producatorilor generalisti. Au aparut versiuni mai puternice, spre exemplu Lamborghini sau Bugatti (foto), la un pret de 1,3 mil. euro. Ceilalti producatori, cum ar fi Audi sau BMW, au mers pe aceeasi linie, nu au venit cu ceva iesit din comun”, a adaugat analistul auto Daniel Costea.
[quote=Daniel Costea, analist auto]Fiecare producator a venit cu cate ceva nou la Geneva, pentru ca daca nu te misti acum pe perioada crizei, dupa aceea va fi mai greu[/quote]
Cu toate ca economia mondiala este in dificultate, automobilele de lux lansate la Geneva anul acesta au uimit prin extravaganta design-ului si versiunile puternice.
„Ce a aparut acum la Geneva nu a fost realizat in ultimile 6 luni, ci sunt lucrari demarate de ceva timp. Cand a inceput conceperea acestor modele nu erau inca turbulente pe piata. Sunt curios cum va fi peste un an, cand se vor vedea efectele de acum ale crizei financiare, a spus Costea.
„Orice exponat prezent la Geneva, chiar si prototipuri de salon, cum este Dacia Duster, in mod sigur au fost proiecte demarate cu mult timp inainte sa inceapa aceasta criza. Daca e vorba de automobile de serie noi, probabil ca programul lor a fost lansat in urma cu 3 ani si deja masinile erau pregatite pentru linia de fabricatie prin septembrie, octombrie, cand criza abia incepea”, a comentat si Marius Carp.
„Criza a nascut niste masini frumoase in segmentul de lux, constructorii au venit cu niste concepte la care unii dintre noi nu cred ca ne-am fi gandit, cum ar fi „reinvierea” marcii Aston Martin Lagonda. Eu cred ca din punct de vedere al designului, criza nu a afectat deloc masinile de lux. Designul a mers foarte bine in ciuda vanzarilor de pe piata europeana”, a mai spus Costea.
Cererea va scadea in Romania anul acesta
Cererea pentru masini de lux in Romania se estimeaza ca va scadea anul acesta, in conditiile crizei economice, cu toate ca anul trecut estimarile importatorilor de automobile de lux din Romania au fost in mare parte atinse.
„Vanzarile scazute din ultimele luni ale anului trecut, in Romania, s-au compensat cu primele 8-9 luni in care s-a vandut peste asteptari, si facandu-se media, s-a ajuns la undeva la linia de plutire, putin peste ea. In schimb, daca erau 6 luni bune si 6 luni de criza nu stiu daca situatia mai era atat de roz pe hartie”, a comentat analistul Daniel Costea.
Totusi, in 2009, cererea pentru masini de lux ar putea scadea mai putin, procentual, fata de segmentul masinilor „populare”. „Eu cred ca fata de anul trecut, cererea pentru masini de lux va scadea, dar nu cred ca diminuarea se va produce cu acelasi procentaj cu cat scade cererea la celelalte masini. Cine a avut bani pentru masinile de lux anul trecut, in general are si acum. Inertia este diferita fata de celelalte segmente, unde se vede imediat”, a mai spus Costea.
Pentru romani, notorietatea brand-ului este unul din cel mai important factor atunci cand iau decizia de a achizitiona o masina de lux. Mercedes si BMW, masini germane, sunt in topul preferintelor romanilor la acest capitol.
„Depinde cum definim notiunea de masina de lux, daca o facem prin Mercedes si BMW, cu siguranta asta este si preferinta romanilor, daca stabilim ca masini de lux sunt numai Rolls Royce si Bentley, aici vanzarile sunt foarte mici”, a declarat Marius Carp, analist auto.
Incertitudine pentru 2009
Autoitalia, importatorul masinilor de lux Maserati in Romania a vandut anul trecut 41 de autoturisme, numar aproximativ egal cu estimarea din timpul anului, insa anul acesta situatia nu este foarte clara.
„Anul trecut a fost unul bun, insa pentru anul acesta momentan nu facem estimari pentru ca nu stim ce va fi”, a declarat Mike Costache, country manager Maserati.
Porsche Romania, importatorul marcii auto de lux Bentley in Romania, si-a redus tinta de vanzari pentru anul acesta cu 50%, pana la 20 de unitati, pe fondul crizei financiare.
„Conditiile de piata s-au schimbat drastic ca urmare a crizei. In prezent, pentru publicul tinta al marcii, achizitia unui automobil nu mai este o prioritate”, a explicat, recent, Adrian Pascu, brand managerul Bentley.
Noul Bugatti Veyron prezentat la Geneva
[dbvideo=135]