”Va fi o lansare spectaculoasa, magnetica”, spune, entuziast, Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, intr-o declaratie acordata pentru DailyBusiness.ro. ”Modelul este gata, l-am vazut, l-am testat, depaseste chiar si asteptarile mele. Va garantez, la fel cum am facut-o si cu Logan, ca masina asta va avea un succes nebun”, a spus Stroe.
Vicepresedintele Dacia este euforic. Nu era asa nici cand s-a lansat Loganul. ”Aceasta lansare, ce va avea loc in decembrie, am pregatit-o de multa vreme, in cele mai mici detalii. Va fi ceva special, pentru ca ne punem mari sperante in masina asta”, a declarat vicepresedintele Dacia.
[quote=Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia]Dacia Duster este singura noastra speranta pentru 2010. Este modelul pe care ne bazam in viitor[/quote]
Stroe evita sa prezinte detalii despre noul model. ”Toate la timpul lor”, spune. In schimb, expertii din domeniu au deja raspunsul la multe din intrebarile legate de noul model.
„Pozele date publicitatii de Dacia nu prezinta modelul Duster. Cel mult grila, farurile si forma caroseriei aduc cu SUV-ul ce va fi disponibil din 2010”, spune expertul Marius Carp, fostul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile.
[img=444][/img]
Modelul prezentat in fotografii este unul de curse, in care cea mai mare parte din piese sunt facute special pentru competitii. ”E o masina construita special pentru trasee cu gheata. De fapt, este vorba de un sasiu special, cu un motor central, cu suspensii inteligente, peste care s-a construit o caroserie usoara, care aduce cu modelul de serie. Rotile, de asemenea, sunt facute special pentru astfel de traseul de competitii”, a mai spus expertul.
Un SUV de 15.000 de euro
Potrivit expertilor, modelul Duster nu va costa mai mult de 15.000 de euro, altfel ar intra intr-o clasa de pret in care ar reusi cu greu sa faca fata competitiei. ”In conditiile in care principalii concurenti vor fi in genul Tucson sau Sorento, unul dintre principalele argumente il va reprezenta pretul. Dacia nu cred ca va vinde masina peste stacheta de 15.000 euro”, a declarat analistul auto Adrian Mihaltianu.
[img=445][/img]
Expertul crede insa ca, spre deosebire de competitorii sai, Dacia a gasit o nisa interesanta, in care senzatia de off-road se afla in prim-plan. ”Pozitionarea mi se pare cu adevarat spectaculoasa. Sa aduci o legenda ca Alain Prost sa concureze pe o astfel de masina (la Trofeul Andros, editia 2009 – 2010 – n.r.) inseamna ca vrei o alta imagine decat cea vehiculata pana acum. Duster nu va fi SUV-ul linistit, de oras, Sandero-ul inaltat pe care si-l imagina multa lume. O imagine ceva mai agresiva, in genul celei pe care a folosit-o si Subaru, va ajuta Dacia sa intre intr-o nisa in care nu cred ca va avea multi adversari”, a mai spus expertul.
Analistul auto Daniel Costea vede in asocierea dintre Dacia si cursele de masini o strategie a Renault menita sa consolideze imaginea de marca. ”Renault este prezenta puternic in Formula 1, Dacia ar putea fi marca asociata curselor off-road. S-a mai incercat un experiment de acest gen si cu Logan. Insa acum cred ca vor avea succes, daca au avut curajul de a-l aduce pe Alain Prost la volanul unei masini Dacia”, a explicat expertul.
[quote=Daniel Costea, expert auto]Dacia Duster va fi un fel de Logan al SUV-urilor[/quote]
Marius Carp, fostul director APIA, crede ca asocierea modelului Duster cu alte produse similare de pe piata este gresita, si asta pentru ca modelul nu are de-a face cu concurenta.
”La dimensiuni, probabil va fi undeva in zona Nissan qashqai sau Skoda Yeti, dar comparatiile se opresc aici. Modelul romanesc va puncta puternic la motorizare, interior, care va fi foarte practic, si mai ales la pret”, a spus expertul.
Potrivit specialistilor, modelul Duster va primi cel mai probabil, in prima faza, trei sau patru versiuni de motoare, doua pe motorina si doua pe benzina. Cele de 90 CP si 105 CP folosite in prezent si de gama Logan, un Diesel de 130 CP si, spera expertii, un motor ceva mai puternic, de 150 CP, capabil sa ofere puterea necesara abordarii imaginii agresive asociate inca de pe acum.
O masina ce tinteste mediul rural
Vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe, spune ca masina va fi polivalenta, cu tractiune 2X4 si 4X4, fiind capabila sa interpreteze trasee atat urbane cat si rurale. Analistii auto cred insa ca principala piata pentru noul model o va reprezenta cea rurala, un segment insuficient acoperit mai ales in tarile emergente.
”Pe piata masinilor de acest gen este loc destul de mare, pentru ca principalii competitori vin cu modele destul de scumpe, de peste 18.000 de euro. Ganditi-va la micul fermier, cel care vrea o masina sa poata merge atat pe drumurile de tara, cat si la oras. Avem o patura sociala in tarile est-europene pentru care aceasta masina, la un pret optim, poate reprezenta o solutie, mai ales in conditiile in care va oferi un portbagaj mare. Nu este exclus ca masina sa se vanda bine si pe pietele occidentale, tot in acelasi segment”, a declarat analistul Adrian Mihaltianu.
[img=446][/img]
Potrivit expertilor, tinta pentru Dacia, chiar daca nu o recunoaste oficial, o reprezinta tarile emergente, inclusiv fostul spatiu sovietic, unde drumurile sunt accidentate, iar un 4×4 ar putea reprezenta o solutie optima.
Cursa stransa pe piata SUV-urilor
Oferta pe piata SUV-urilor din Romania este extrem de bogata. Dacia va inscrie Duster intr-o clasa dominata la capitolul vanzari de Hyundai Tucson si Santa Fe, urmate de Volkswagen Tiguan si Renault Koleos.
Anul 2009 a adus pana acum patru noi modele, Renault Koleos, Ford Kuga, Audi Q5 si Hyundai Veracruz. BMW a prezentat X1 si X6 M, Mazda a lansat noua versiune facelift a SUV-ului CX-7, Audi a adus Q7 facelift, Range Rover a prezentat Supercharged, iar Skoda a propus modelul Yeti.
Analistii spun ca lansarea modelului Duster a fost programata inainte de criza, iar din acest motiv, evolutia masini este destul de greu de estimat, dincolo de asteptarile optimiste.
”Masina a fost gandita intr-o perioada in care vanzarile de masini inregistrau record dupa record. Acum insa, odata cu criza, piata s-a schimbat fundamental, iar preferintele consumatorilor au evoluat intr-un sens nu neaparat pozitiv”, spune analistul auto Daniel Carp. ”Ramane de vazut daca modelul Duster se va plia pe aceasta noua situatie, in conditiile in care toate datele de vanzari arata ca preferatele sunt masinile mici, cu un consum redus de carburant.”, a mai spus expertul.
[quote=Daniel Costea, analist auto]Dacia Duster a fost conceputa in perioada in care romanii, si nu numai, alergau dupa masini mari. Succesul in vreme de criza este incert[/quote]
Vanzarile de autoturisme de pe piata romaneasca au scazut, dupa primele noua luni ale anului, cu 54,34%, potrivit datelor publicate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme.
Astfel, la sfarsitul lunii septembrie, vanzarile autoturismelor din productia interna (Dacia – n.r.) au scazut, fata de primele noua luni din 2008, cu 54,4%, de la 68.564 la 31.283 de unitati comercializate, iar cele din import cu 54,3%, de la 154.354 la 70.487 de unitati comercializate.