Cu numai cateva zile inainte sa predea „fraiele” guvernului, premierul Tariceanu promite o noua masura menita sa stimuleze vanzarile de masini noi in fata celor second-hand.
Pornind de la motivul declarat al salvarii locurilor de munca din industria auto, unul dintre sectoarele cu cea mai dinamica crestere in ultimii ani, aflat acum in pragul falimentului, Calin Popescu Tariceanu a anuntat miercuri ca ia in calcul majorarea taxei de poluare pentru masinile second-hand si majorarea primei de casare pentru masinile vechi peste „pragul psihologic” de 1.000 de euro.
„O sa discutam cu sectorul auto sa vedem daca e util acest lucru. Acum e la 800 de euro, daca se va ajunge la 1.000 de euro ar fi un prag psihologic care ar stimula mai mult cumparatorii” , a declarat Tariceanu, dupa vizita la Centrul de incercari automobile de la Titu al companiei Renault.
Masura, coincidenta sau nu, a fost solicitata in repetate randuri de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), iar aplicarea ei, spun analistii, va oferi producatorului national Dacia si importatorilor de masini noi un nou avantaj in razboiul ofertelor din piata auto, dominata in prezent de importatorii de masini second-hand.
„Aceasta initiativa o anticipam de mult. Ma astept sa urmeze si altele. La rand stau inasprirea conditiilor de inmatriculare, majorarea RCA pentru cei care au masini mai vechi de 10 ani si obligativitatea efectuarii inspectiilor tehnice periodice anual, sau chiar de doua ori pe an pentru masinile vechi”, a declarat, pentru DailyBusiness.ro, Dinu Nicolescu, reprezentantul Autovit, cel mai mare targ auto din tara.
Analistul auto Adrian Mihaltianu estimeaza ca masurile protectioniste, in genul majorarii taxei de poluare, nu vor avea succes si ca o astfel de decizie va fi anulata de Comisia Europeana.
„E un caz clar de infrigement (incalcarea a tratatului european-n.r.) si ne vom trezi cu aceleasi probleme ca si in cazul taxei de prima inmatriculare etc.”, spune Mihaltianu, in timp ce Alin Ghenea, director de marketing la AAA Auto, crede ca aceasta nu va fi aplicata.
„Deja avem probleme cu suspendarea taxei de poluare pentru masinile noi, masura care trebuia sa intre la 1 decembrie si a fost amanata, pentru ca Bruxelles-ul nu si-a dat avizul. Ma astept ca pana la urma, nici suspendarea taxei si nici majorarea pentru masinile vechi sa nu primeasca avizul CE”, a spus Ghenea.
Presedintele Dacia, Francois Fourmont, a salutat insa initiativa lui Tariceanu, declarand ca piata are nevoie de sustinere din partea autoritatilor, asa cum se intampla in toata lumea. Vanzarile de masini noi au scazut in ultima luna cu 50-55%, in special ca urmare a blocarii creditarii, inclusiv a vanzarilor pe leasing.
Un impozit general, o solutie mai buna?
Specialistii din piata auto estimeaza ca masurile luate in calcul de autoritati nu vor reusi sa deblocheze piata si asta pentru ca marea problema este legata de creditare.
„Peste 70% din vanzarile auto din Romania s-au realizat prin credit si leasing. In conditiile in care piata e blocata, indiferent de stimuli, clientii nu au cum sa cumpere masini noi”, a declarat fostul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, Marius Carp.
Analistul Adrian Mihaltianu crede ca, in actualul context economic, problema deblocarii creditarii va deveni una dintre „pietrele de moara” pentru viitorul guvern.
„Blocajul din sistemul bancar afecteaza nu numai industria auto, ci intreaga economie. Va trebui gasita o solutie unitara, care sa deblocheze finantare la nivel macro. In ceea ce priveste masurile stricte pentru stimularea pietei auto, noul guvern cred ca va trebui sa impuna un impozit unitar, la nivelul intregului parc auto si sa renunte la aceasta taxa speciala”, a declarat analistul.
Ideea unui impozit unitar pentru toti posesorii de automobile nu este una originala, fiind aplicata de multa vreme in cateva state europene si anticipata de premierul Tariceanu, inca de anul trecut.
Interesant este faptul ca, anul trecut, PSD, prin vocea lui Marian Vanghelie, presedintele organizatiei Bucuresti, declara ca vrea sa propuna ca taxa actuala de prima inmatriculare sa fie inlocuita cu una noua, care sa fie platita anual de toti posesorii de automobile, iar cuantumul ei sa fie diferentiat in functie de gradul de poluare si vechimea masinii.
„Cine vrea o masina de capacitate cilindrica mare, de 3.000 de centimetri cubi, trebuie sa plateasca mai mult decat unul cel care opteaza pentru un motor de 1.100 de centimetri cubi, de pilda. La fel, daca vrei masina veche, pe care o iei ieftin de afara, trebuie sa platesti mai mult, pentru ca poluezi mai mult”, a declarat analistul auto Liviu Dobrin, a carui singura observatie este legata de faptul ca o astfel de taxa de poluare ar trebui extinsa la toata economia romaneasca.