In prezent, cea mai ieftina masina se gaseste tot in India, si este modelul Maruti 800, produs de Suzuki si comercializat la un pret mai mic de 4.000 de dolari.
Noul model Tata a fost conceput pe baza studierii pietei indiene, unde majoritatea familiilor folosesc motociclete ori scutere pentru a transporta patru persoane deodata, plus bagaje, au declarat oficialii companiei.
Automobilul de 2.500 dolari (circa 1.700 euro) este fabricat in principal din materiale plastice si asamblat cu adezivi moderni, a declarat presedintele Tata Motors, Ratan Tata, fara a furniza alte detalii legate de dotarile si performantele modelului ce va fi lansat oficial joi.
„Masina s-a bucurat de atentie internationala deosebita. Pentru Tata este o miscare buna, pentru ca va intra in cartile de istorie, indiferent de cum va fi primita masina de public”, a declarat reprezentantul J.D. Power in India, Mohit Arora.
Tata Motors va construi masina la o uzina din statul West Bengal, iar capacitatea de productie va ajunge la 250.000 de unitati anual, in 2-3 ani de la debut, in conditiile in care se asteapta o cerere de circa 1 milion de unitati. Restul productiei ar putea fi acoperita de dealeri sau de unitati satelit, care se vor ocupa de asamblarea masinii. Tata Motors ar putea exporta masina de 2.500 dolari in zone ca Africa de Sud si America Centrala.
Planurile de dezvoltare vor fi insa strans legate de cifrele de vanzari ale masinii, care vor trebui sa fie foarte bune, dat fiind ca la acest pret, marja de profit este redusa, au declarat oficialii Tata Motors.
Indienii au recunoscut, anterior lansarii, ca masina de 2.500 dolari nu va fi conforma cu normele europene de siguranta si poluare, insa daca vor decide sa exporte masina, vor construi o versiune care sa respecte aceste norme.
Marii producatori auto, in cursa pentru low-cost
Masina construita de Tata Motors lanseaza concernul indian in cursa pentru cucerirea unei piete auto tot mai promitatoare, cea a automobilelor low-cost.
Dupa ce Renault a reusit sa realizeze vanzari record cu Logan, automobilul produs in Romania si comercializat in peste 250.000 de exemplare anual in special in pietele emergente dar si in tarile dezvoltate din UE, aproape toti marii producatori auto au anuntat planuri pentru constructia unor automobile ieftine.
Volkswagen, Toyota Motor Corp, Honda Motor Co si Fiat si-au anuntat intentia de a construi masini low-cost.
Renault-Nissan vinde cu un succes neasteptat modelul Logan, dar a anuntat ca planuieste constructia unei masini de 3.000 de dolari, in colaborare cu indienii de la Bajaj Auto Ltd.
Fiat, dupa ce tocmai a reinviat celebrul model 500, a anuntat ca va construi in Brazilia un automobil ieftin care va concura cu Logan si ar putea extinde productia masinii in uzinele sale din China, India si Turcia, a declarat, recent, presedintele executiv al Fiat, Sergio Marchionne.
„Acesta va fi raspunsul nostru la Logan”, a spus Marchionne, care a adaugat ca modelul ieftin pe care constructorul italian il va realiza in Brazilia va fi succesorul lui Palio, automobil cu care Fiat a avut succes in tara sud-americana.
Volkswagen are in proiect producerea unei masini mici de 3.600 dolari (2.700 euro) in China. Katsuaki Watanabe, presedinte al Toyota, a declarat pentru Financial Times ca producatorul japonez se gandeste la „un mod foarte ieftin de a construi masini”, pentru care „vom dezvolta chiar materiale noi daca este nevoie”. Presa nipona anunta ca Toyota si-a propus sa lanseze in 2010 un automobil care sa coste 6.500 de dolari (4.880 euro).
Si alte companii, precum Nissan sau General Motors, se intereseaza tot mai puternic de piata de low-cost.
„Este o piata ce cunoaste o dezvoltare extraordinara, o piata care pe viitor se va dezvolta cel mai mult. Iar exemplul Logan este cat se poate de elocvent. Trendul pietei este spre masini ieftine, de mici dimensiuni, usor de manevrat. Masina nu mai reprezinta un lux si capata tot mai puternic accentul de necesitate”, a declarat anterior, pentru DailyBusiness, Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Producatorilor de Automobile din Romania.
Automobile low-cost, doar pentru lumea a III-a?
Marea majoritate a producatorilor de automobile ce si-a anuntat intentia de a intra pe piata low-cost si-a definit ca tinta principala pietele emergente. E vorba de pietele unde puterea de cumparare e oarecum redusa, iar parcul de masini este invechit.
„Noile produse, in genul Logan, sunt destinate unor piete cu standarde destul de reduse in ceea ce priveste calitatea. Un automobil in genul Maruti 800, un hibrid intre motocicleta si automobil, ce se gaseste tot in India, produs de Suzuki si comercializat la un pret mai mic de 4.000 de euro, nu va putea niciodata sa indeplineasca standardele de calitate pentru a fi comercializat pe piata europeana sau in SUA”, a declarat Christoph Stormer, analist al institutului Global Insight din Frankfurt..
Analistul auto Dan Vardie a declarat ca tinta pentru acest tip de automobile o reprezinta fosta piata a modelelor socialiste din anii 80. „Va mai aduceti aminte de Lada, Trabant, Skoda si de ce nu, Dacia si Oltcit? Milioanele de cumparatori de atunci pot deveni potentialii clienti de acum. Rata de vechime a acestor automobile a fost de mult depasita iar achizitionarea unui automobil nou a devenit, si pe aceste piete, o necesitate. Iar fenomenul Logan dovedeste acest lucru”, a declarat anterior, pentru DailyBusiness, Dan Vardie, analist auto.