Primul-ministru a afirmat ca taxa de prima inmatriculare nu este o taxa fiscala, ci una de mediu si a adus o serie de argumente in favoarea mentinerii acesteia, ca taxa de mediu, precum studii referitoare la poluare sau la bolile provocate de poluare. Urmare a solicitarilor Comisiei Europene, taxa va fi insa modificata, pentru a respecta legislativ cadrul european.
„Intentionam introducerea unor modificari: valoarea taxei se va reduce pe masura cresterii varstei autovehiculului. Se va extinde intervalul aferent varstei autovehiculelor pana la 20 de ani, odata cu stabilirea unor cote de reducere a taxei, care ajung pana la 90%, urmand a se mai plati doar 10% din taxa”, a declarat Tariceanu.
Guvernul are in vedere, totodata, instituirea posibilitatii restituirii valorii reziduale a taxei atunci cand autovehiculul inmatriculat in Romania se vinde unei persoane dintr-un alt stat membru sau intr-o tara terta, dar si posibilitatea contestarii taxei. Premierul a precizat ca proiectul de act normativ privind modificarea taxei este intr-o faza avansata a elaborarii.
Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 centimetri cubi, dotate cu Euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de 6 ani, fara catalizator si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.
Exemplul polonez, invocat pentru mentinerea taxei
Premierul a declarat ca mentinerea taxei este vitala, luand in calcul experienta tarilor est-europene, care nu au aplicat o asemenea taxa. Tariceanu a prezentat exemplul Poloniei, unde la doi ani de la aderare, au fost inmatriculate peste doua milioane de automobile uzate, dintre care 70% aveau o vechime mai mare de 10 ani.
In cadrul dezbaterii din Parlament, Tariceanu a adus si argumentul economic, potrivit caruia Romania este cel mai important producator de autovehicule din sud-estul Europei, exporturile uzinei de automobile Dacia-Renault fiind numai in 2007 in valoare de 1,8 miliarde de euro. „Exista si o explicatie de natura economica, pe care nu ma jenez sa o ofer: industria auto din Romania”, a spus Tariceanu.