Ceea ce DailyBusiness.ro anticipa inca de acum doi ani s-ar putea sa devina realitate din 2011.
Dupa ce Curtea Europeana de Justitie a decis ca taxa de prima inmatriculare, perceputa de stat intre 1 iulie 2008 si 14 decembrie 2008, nu respecta legislatia europeana, statul ar putea apela la introducerea unui impozit unitar pentru piata auto. Acesta va fi stabilit in functie de norma Euro in care este incadrata masina si capacitatea cilindrica.
De castigat vor avea producatorii de masini noi, iar de pierdut cei care au masini mai vechi de 4-5 ani, cu motoare sub Euro V, care vor plati cele mai mari impozite.
Attila Okanyi, director general Autovit.ro, cel mai mare targ auto din Romania, a declarat ca guvernul nu are de ales si va introduce acest impozit auto.
„Cu siguranta se va ajunge la aceasta solutie. E doar o chestiune de timp. Statul nu va avea de ales si va impozita parcul auto dupa model european „, a declarat Okanyi.
„Problema se pune daca romanii care au masini vechi, Dacii 1300 de exemplu, vor avea cu ce sa plateasca impozitele. Va trebui gasita o solutie, in conditiile in care mare parte din parcul auto romanesc este invechit si astfel va plati taxe uriase”, a mai spus omul de afaceri.
[img=1388][/img]
Potrivit datelor Registrului Auto Roman, in tara exista peste 2,3 milioane de masini non-Euro. Majoritatea au fost produse pana la 31 decembrie 1995. Este vorba, printre altele, de Dacia 1300, Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 5, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett.
Nu iese fum fara foc
Autoritatile au vorbit despre introducerea impozitului auto inca de acum 2 ani. Nicolae Nemirschi, fostul ministru al Mediului, declara in primavara anului 2009, pentru DailyBusiness.ro, ca se lucreaza deja la un proiect de lege ce va institui noul impozit auto.
„Pe termen mediu vom introduce in Parlament un proiect de lege care sa reprezinte o taxa anuala pentru toti poluatorii, deci va fi vorba de grame de dioxid de carbon si de capacitatea motorului. Aceste elemente vor fi luate in calculul noii taxe, alta deca cea din ordonanta aflata azi in vigoare”, preciza Nemirschi.
[img=1386][/img]
Anul trecut, si noul ministru Laszlo Borbely vorbea despre aceasta solutie. „Taxa auto este o problema pe care vreau sa o discutam in spiritul conceptului poluatorul sa plateasca. Nu pot sa spun daca vom schimba taxa. Pana la sfarsitul lunii iunie ( 2010 – n.r.), vom avea un punct de vedere, pentru ca oamenii sa stie din timp ce se va intampla cu taxa auto”, a subliniat Borbely. Problema a disparut ulterior din discursul public.
Ministerul Mediului si Padurilor (MMP) afirma ca decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CEJ) privind legalitatea taxei de prima inmatriculare se refera la forma initiala a legii prin care aceasta a fost introdusa si nu la cea modificata in 2010. Cu alte cuvinte, taxa aflata in vigoare nu va fi afectata, pentru ca ar respecta normele europene.
Avocatii specializati in drept comunitar, contactati de DailyBusiness.ro, afirma ca taxa auto, indiferent sub ce forma a fost aplicata, a introdus o discriminare intre cei care cumpara masini de pe piata locala si cei care le cumpara din alte tari UE. Iar acest lucru inseamna o incalcare a legislatiei privind libera circulatie a marfurilor in Uniunea Europeana.
„Statul putea sa negocieze orice cu Comisia Europeana. Indiferent sub forma avizata de Bruxelles, Curtea de Justitie este un organism independent care ia decizii pe baza legislatiei europene. Iar legea este foarte clara in acest caz”, a declarat avocatul Cristian Marin.
„Taxa auto, de poluare sau prima inmatriculare, indiferent cum i se spune, este incompatibila cu legislatia europeana, care primeaza in fata celei autohtone „, a spus, la randul sau, avocatul Marius Panzescu. „Este o hotarare ce va trebui aplicata imediat, altfel se poate ajunge la infrigente, adica blocarea fondurilor europene pentru Romania si alte sanctiuni”, a mai declarat acesta.
[img=1390][/img]
Guvernul va fi obligat sa restituie banii celor care au platit taxa de prima inmatriculare, spune avocatul Cristian Marin. Daca statul va ezita sa returneze banii oamenilor, acestia trebuie sa dea in judecata statul. „Vor castiga cu siguranta in justitie, pe baza acestei decizii a Curtii Europene „, a declarat acesta.
Guvernul a introdus prima data o taxa de inmatriculare la 1 ianuarie 2007. De atunci, taxa a fost modificata de patru ori, pe 1 iulie 2008, 15 decembrie 2008, 19 februarie 2009 si 1 ianuarie 2011.
„Era de asteptat sa se ajunga la aceasta decizie, mai devreme sau mai tarziu. Aceasta taxa ingradeste libera circulatie a marfurilor”, a declarat Attila Okanyi, director general Autovit.ro.
Peste 12.000 de proprietari de masini au contestat in instanta taxa auto, iar o treime dintre acestia au avut castig de cauza. Ministerul Mediului a platit 230.000 de euro unui numar de 135 contestatari.
Cine pierde si cine castiga
Dincolo de controversele privind interpretarea deciziei, cert este ca, daca se va ajunge la solutia unui impozit auto, atat statul cat si importatorii auto ar avea numai de castigat. Singurii care vor pierde vor fi cei care detin masini vechi.
Pe de o parte, statul isi va creste veniturile, impozitand pe toata lumea, nu numai pe cei care inmatriculeaza masini, iar pe de alta, va da o mana de ajutor industriei auto in lupta cu piata second-hand.
Introducerea impozitului auto ar da o lovitura de gratie pietei second-hand, acolo unde masinile vandute sunt in marea majoritate destul de vechi. Cine si-ar mai cumpara o masina de acum 5-6 ani, in conditiile in care ar plati un impozit anual de cateva ori mai mare decat pentru o masina noua?
Principiul este aplicat cu succes in Germania si alte state occidentale.