PSD propune ca taxa actuala de prima inmatriculare sa fie inlocuita cu una noua, care sa fie platita anual, de toti posesorii de automobile, iar cuantumul ei sa fie diferentiat in functie de gradul de poluare si vechimea masinii.
Ca si in cazul taxei de prima inmatriculare, transformata in taxa de mediu, si aceasta noua varianta a starnit controverse.
Marian Vanghelie, presedintele PSD Bucuresti, a declarat zilele trecute, intr-o conferinta de presa, ca social-democratii au in intentie realizarea unui proiect de lege privind instituirea unei taxe de mediu ce ar urma sa inlocuiasca actuala taxa de prima inmatriculare.
El a mai spus ca banii rezultati de pe urma taxei ar urma sa fie varsati in conturile Ministerului Mediu si cheltuiti exclusiv pentru proiecte de protectie a mediului inconjurator.
Ideea PSD starneste, cum era de asteptat, controverse in industria auto.
Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Producatorilor de Automobile din Romania, a declarat, pentru DailyBusiness, ca o astfel de taxa ar fi una „sinucigasa” pentru PSD, si asta in conditiile in care va afecta in mod direct peste 1,7 milioane de posesori de masini non-euro.
1,75 milioane de masini non-Euro in Romania
„Parcul auto romanesc numara, in prezent, peste 1,75 milioane de masini non-Euro, de la Daciile din anii ’70-80 pana la masini second importate in perioada anilor ’90. Majoritatea proprietarilor acestor masini sunt persoane cu venituri reduse. O astfel de taxa ii va lovi direct, pentru ca va trebui sa plateasca mai multi bani decat cei care au avut bani sa isi ia masini noi”, declara Stroe, vicepresedintele Dacia.
De aceeasi parere este si Marius Carp, fostul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile. El considera propunerea lui Vanghelie drept o „aiureala” care, daca va fi aprobata, ar putea determina zeci de mii de romani sa isi vanda masinile, neputand sa plateasca impozite suplimentare.
„Cine are Dacia din anii ’80 acum? Cei mai in varsta, pensionarii, romanii care nu au bani sa isi cumpere o masina noua, indiferent de motive. Sa introduci o taxa in functie de vechimea masinii si gradul de poluare este o masura ideala pentru o tara normala, nu una saraca, asa cum este Romania. Sa pui un posesor de Dacie sa plateasca o taxa mai mare decat un posesor de masina noua inseamna sa il condamni sa mearga cu autobuzul”, considera Carp.
Ideea social-democratilor are insa destui adepti. Liviu Dobrin, presedintele Autovit, unul dintre cele mai mari targuri de masini din Romania, este unul dintre acestia.
„Este o idee excelenta, care ar putea rezolva odata pentru totdeauna probleme din piata auto”, a spus Dorin, pentru DailyBusiness. „Cine vrea o masina de capacitate cilindrica mare, de 3.000 de centimetri cubi, trebuie sa plateasca mai mult decat unul cel care opteaza pentru un motor de 1.100 de centimetri cubi, de pilda. La fel, daca vrei masina veche, pe care o iei ieftin de afara, trebuie sa platesti mai mult, pentru ca poluezi mai mult”, a precizat presedintele Autovit. Singura sa observatie este legata de faptul ca o astfel de taxa de poluare ar trebui extinsa la toata economia romaneasca.
„Daca ii pui pe posesorii de automobile sa plateasca o taxa de poluare, atunci sa plateasca si cei care detin fabrici, marii poluatorii, pe cei care isi bat joc de mediu, iar cei care incalca legea sa fie sanctionati aspru”, mai spune Dobrin.
O taxa pierduta in „Zona Crepusculara”
Dincolo de propunerea PSD privind introducerea unei taxe de poluare, de controversata taxa de prima inmatriculare nu se mai aude mai nimic. Noile prevederi ale acesteia, negociate indelung cu oficialii europeni, au fost puse intr-un proiect de lege, ce urma sa fie discutat in sedinta din aceasta saptamana a Guvernului, iar apoi trimis Parlamentului spre aprobare.
Noile criterii de aplicare a taxei au starnit insa atat de multe discutii, incat dezbaterile din Guvern au fost amanate, iar Varujan Vosganian, ministrul Finantelor, a anuntat ca se va consulta cu partidele parlamentare pentru a gasi o formula care sa se bucure de un consens cat mai larg.
In Parlament insa, ideea taxarii masinilor noi mai mult decat cele vechi pe principiul ca acestea vor polua mai multi ani decat cele vechi, a starnit un val de reactii negative. PSD si PD-L au anuntat ca vor vota impotriva noii taxe, rebotezata de „mediu”. UDMR a anuntat pe de alta parte ca are propuneri de modificare a taxei, in sensul reducerii acesteia, pana la cote suportabile de catre populatie.
„Nu se mai stie nimic despre aceasta taxa. Parca a intrat in Zona Crepusculara”, spune analistul auto Marius Carp, in timp ce Constantin Stroe crede ca dezbaterile au fost amanate pentru ca taxa urmeaza sa fie modificata din nou.
Intre timp, in piata auto, majoritatea dealerilor, indiferent daca vand masini noi sau second hand, se plang de scaderea vanzarilor. Clientii asteapta sa vada deznodamantul scandalului. De teama ca vor plati taxa, iar apoi, in cazul in care va fi anulata, nu isi vor primi banii inapoi, acestia ezita sa cumpere masini.