Directorul Dacia România, Mihai Bordeanu, vorbește despre necesitatea unor măsuri legislative pentru încurajarea achiziției de mașini noi și electrice, alături de o taxare mai strictă a vehiculelor vechi și poluante, potrivit profit.ro.
Te-ar mai putea interesa și: Schimbări radicale pentru Dacia Duster. Ce modificări vor fi aduse noului Duster III
foto: mașini
Potrivit datelor oficiale, în România circulă aproximativ 4 milioane de mașini mai vechi de 20 de ani, iar lipsa unor măsuri ferme favorizează menținerea acestui trend. Bordeanu critică actuala abordare a Programului Rabla, pe care îl consideră insuficient în absența unor politici complementare care să descurajeze deținerea de mașini poluante și achizițiile nefiscalizate.
„Suntem ca la o inundație, scoatem apa, dar nu reparăm țeava care s-a spart. Așa e și cu Rabla. E un stimulent pentru achiziții de mașini noi, dar nu lucrăm la cauze, achiziția și deținerea de mașini foarte vechi, achiziția nefiscalizată, cu samsari, oameni care nu plătesc taxe. Mașina e veche, dar statul nu o taxează, ne taxează pe noi cu mașini noi”, spune directorul Dacia România.
El propune un sistem de taxare inspirat din alte țări europene, care ar putea fi gestionat de autoritățile locale, contribuind și la echilibrarea deficitului bugetar.
„Avem o discuție cu autoritățile în jurul acestei probleme. Am făcut un studiu cu Price Waterhouse acum doi ani și îl actualizăm permanent. Scopul a fost să recomandăm un mod de taxare a achiziției și deținerii de automobile vechi și poluante. De-asta am lucrat cu PWC, pentru a verifica dacă respectă legislația europeană și modul de taxare. Și respectă, există așa ceva în multe țări. Singurul lucru care ne lipsește, recunoscut de fostul ministru, este decizia politică. Politica zice «să mai vedem, e o taxă în plus». Și nici n-am discutat de cuantum”,explică Bordeanu.
În ceea ce privește Programul Rabla, reducerea valorii tichetului pentru mașinile electrice la 5.000 de euro în 2024 a dus la scăderea vânzărilor de vehicule electrice, inclusiv Dacia Spring, care a înregistrat un declin major. Cu toate acestea, odată cu lansarea noii generații Spring și creșterea interesului clienților, comenzile pentru acest model au urcat cu 40% în ultimul trimestru al anului.
„Una dintre variantele propuse este ca taxarea să fie făcută de administrația locală. Ar acoperi o parte din deficitele bugetarea”,a mai spus Bordeanu, argumentând necesitatea ca mașinile foarte vechi să plătească impozite mai mari decât cele noi.
Pentru 2025, discuțiile cu Ministerul Mediului se concentrează pe creșterea valorii tichetului Rabla Plus, vehiculându-se o sumă între 7.000 și 8.000 de euro.
„În 2024 am făcut un pas în spate cu Rabla, cu electrificarea. Piața electrică din România a fost într-un fel de minicolaps, vânzările au scăzut cu 40%. Spring s-a înmatriculat mai puțin din această cauză în 2024. Dar acum avem generația 2024 a lui Spring, comenzile sunt în creștere cu 40% pe trimestrul 4. Oamenii au avut ocazia să o testeze, să o vadă și au început să o cumpere tot mai mult.
Pentru 2025, discuțiile despre Rabla sunt în toi. Nu știu cât va fi tichetul Rabla Plus în 2025, încă discutăm. Toată lumea spune un singur lucru: cu 5.000 de euro n-a funcționat. Că va fi mai mult cu 500, cu o mie, cu două mii, eu în secunda asta nu știu, dar sperăm să se ia o decizie cât mai curând, pentru că un demaraj rapid ne ajută, în timp ce un demaraj mai greu ne încurcă, pentru că oamenii stau în așteptare, nimeni nu mai cumpără dacă știe că urmează să vină o subvenție”, mai spune Mihai Bordeanu, care speră că va fi publicat cât mai repede ghidul pentru următorii cinci ani, așa cum a anunțat ministrul Mediului.
Te-ar mai putea interesa și: Dacia Sandero, din nou pe primul loc. Cea mai bine vândută mașină din Europa!