Statistica DRPCIV, cea mai fidela imagine a pietei auto romanesti, in conditiile in care celalalt clasament oficial, realizat de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), ia in calcul si masinile exportate de dealerii locali, arata ca romanii stiu destul de bine ce vor atunci cand isi cumpara o masina.
[img=1064][/img]
Dovada ca, la fel ca si anii trecuti, topul vanzarilor este dominat de modelele Dacia Logan, Skoda Octavia Tour si Renault Symbol, masini care ofera un spatiu interior generos si un pret acceptabil, de pana in 7-8.000 de euro prin intermediul Programului Rabla.
Potrivit datelor Politiei, cea mai bine vanduta marca de automobile din Romania a fost si in acest an Dacia. Modele sale – Logan, Sandero si noul Duster – au atras pana in aceasta luna 27.397 inmatriculari, mai putin cu 17,7% fata de anul trecut, insa de aproape 4 ori mai mult decat cel de-al doilea clasat, Skoda, care a reusit sa comercializeze 7.213 masini. Succesul Dacia a fost dat, ca si anii trecuti, in mare masura de ofertele prin Programul Rabla.
Cel mai bine vandut model a fost Loganul in versiunea Laureate, ce a oferit, la 6.700 de euro – aer conditionat, geamuri electrice, airbag sofer, ABS si casetofon.
Toate preturile prezentate in articol sunt oferte prin programul Rabla.
„Programul Rabla a fost o mana cereasca pentru noi „, a recunoscut Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia. Daca n-ar fi fost tichetele oferite de stat, vanzarile de pe piata locala ar fi fost cu mult mai mici intr-un an in care recesiunea si-a spus cuvantul in nivelul de trai si, implicit, in situatia din piata auto.
Pe locul 2 in topul inmatricularilor din acest an s-a clasat Skoda, care a vandut in primele 11 luni in Romania 7.213 autoturisme, cele mai multe din modelele Octavia Tour si noua Fabia.
Daca in cazul Octavia, este arhicunoscuta atractia romanilor pentru acest model, care de peste 10 ani inregistreaza performante notabile, in cazul noii Fabia, oferta prin Programul Rabla, cu preturi pornind de la 6.100 de euro, s-a dovedit foarte tentanta, atacand puternic principalii concurenti, Logan si Symbol.
Locul 3 in topul vanzarilor din acest an este ocupat de Renault care a ajuns, practic, sa domine cu autoritate piata auto romaneasca, luand in calcul si vanzarile Dacia, marca proprie.
Francezii au reusit sa evite canibalizarea produselor (autoconcurenta – n.r.) si au vandut in primele 11 luni 6.740 de automobile, cele mai multe fiind, bineinteles, din gama Symbol, de departe cel mai de succes model strain vandut in Romania, urmat de automobilele din seria Megane.
La fel ca si in cazul Dacia, oferta din Programul Rabla a adus cele mai multe vanzari, modelul Symbol fiind comercializat de unii dealeri la pretul de 4.650 de euro, cu trei tichete incluse si un discount suplimentar. O oferta agresiva, care a pus pe ganduri pe multi dintre cei care ar fi vrut sa isi cumpere un alt model strain.
Clasamentul DRPCIV plaseaza pe locul IV marca Volkswagen, cele mai bine vandute modele ale marcii fiind, de departe, noile modele Polo, Golf si Passat. Nemtii au reusit sa vanda 6.740 unitati in Romania in primele 11 luni, in scadere insa cu 23% fata de rezultatele din 2009.
Preferinta romanilor pentru modele germane, recunoscute pentru fiabilitate, este confirmata si de prezenta, pe locul V, a marcii Opel. Astra, noul Corsa si gama Insignia au atras 5.636 de clienti. Noile modele ale producatorului german, in special noul Corsa Astra Classic, vandute cu discounturile prin programul de innoire auto, si-au atins tinta, din multe puncte de vedere, dovada ca vanzarile au crescut fata de anul trecut, chiar daca cu un insignifiant 1,7%.
Locurile 6, 8, 9 si 10 in clasamentul celor mai vandute marci din Romania sunt ocupate, in ordine de Ford, Hyundai, Toyota si Fiat. Toti cei trei producatori au lansat modele noi, care au atras intresul clientilor, dar care, in materie de pret, nu au reusit sa atinga performantele realizate de primele 3 clasate din top.
Dovada ca numarul masinilor inmatriculate a scazut sensibil fata de anul trecut. Ford a inmatriculat 4.408 unitati, in scadere cu aproape 30%, Hyundai 2.126, la jumatate fata de anul trecut, iar Toyota si Fiat au raportat 2.040 respectiv 2.013 unitati inmatriculate, in scadere cu 36% respectiv 50% fata de perioada similara din anul trecut.
Dincolo de performantele negative marcate de acesti producatori, de remarcat este evolutia Chevrolet care, cu noile sale modele Spark (vandut la 3500 euro prin Rabla), Aveo, Lacetti si Cruze au reusit aduca un plus de vanzari de peste 20%, la 4228 unitati.
Potrivit datelor DRPCIV, in total in primele 11 luni din 2010, pe piata romaneasca au fost inmatriculate 82.069 masini noi, in scadere cu 22% fata de perioada similara din anul trecut, cand au fost inmatriculate 104.000 masini.
Iese piata auto din criza in 2011 ?
Statistica arata ca in luna noiembrie, piata a marcat a treia luna consecutiva de cresteri de vanzari. In noiembrie au fost inmatriculate 11.440 masini noi, cu 34% peste nivelul din anul trecut.
Vanzarile Seat si Opel s-au dublat in acest interval, iar producatorul autohton Dacia a marcat o crestere de 45%.
Rezultatele ii determina pe specialisti sa vada cu optimism situatia din 2011.
Brent Valmar, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), a declarat, recent, ca se asteapta ca vanzarile de autoturisme sa creasca anul viitor la 115.000 de unitati, de la aproximativ 100.000 de masini la cat va ajunge piata la sfarsitul acestui an.
„Autoritatile ne-au asigurat ca in 2011 programul Rabla va debuta la inceputul anului, spre deosebire de 2011 cand a intarziat cateva luni. Acesta este unul dintre motivele pentru care estimez o crestere a vanzarilor de autoturisme de la 100.000 la 115.000 in 2011”, a spus reprezentantul APIA.
El a adaugat ca la cresterea pietei de profil vor contribui atat posibila reluare a creditarii, cat si noua forma a taxei de poluare, care va „functiona” in favoarea achizitiilor de masini noi.
„De asemenea, anul viitor vom asista la o diminuare a importurilor de masini second hand si la o stabilizare a preturilor vehiculelor, care pana in prezent nu au urmat un flux constant”, a precizat Valmar.
Vicepresedintele APIA a adaugat ca trendul achizitiilor de masini a inceput sa se orienteze catre vehicule de clasa mica.