Astfel, de la 1 ianuarie, taxa de poluare auto a crescut, in medie, cu 45-50%, in functie de vechime si puterea masinii.
Taxa auto modificata creste cel mai mult din 2011 pentru masinile Euro 4 cu motoare de 2.000 cmc, de 2,6 ori fata de nivelul aplicat in 2010.
Astfel, pentru o masina Euro 4 si motor de 2.000 cmc, cu o vechime de doi ani, taxa auto creste de la 1.060 euro la 2.742 euro, iar pentru una cu vechime de patru ani de la 899 euro la 2.326 euro.
Cresteri de peste doua ori ale taxei sunt prevazute si pentru autoturismele Euro 4 cu motoare de 1.400 cmc si pentru cele de 2.200 cmc.
De asemenea, taxa auto a fost majorata de peste doua ori si in cazul masinilor Euro 3, spre exemplu de la 673 euro la 1.511 euro la cele cu motoare de 1.400 cmc si o vechime de sapte ani, si de la 2.394 euro la 5.277 euro la cele cu motoare de 2.000 cmc si o vechime de cinci ani.
Pentru motorizarile mici, de 1.100 cmc, taxa se situeaza intre 40 si 50 de euro (mai mare pentru masinile noi), pentru cele cu motoare de 1.150 cmc – intre 57 si 73 de euro, iar pentru cele de 1.200 cmc – intre 54 si 76 de euro, in functie de vechimea masinii.
Spre exemplu, in cazul unui automobil nou Dacia Sandero cu motor de 1,2 litri, cu un pret de 7.500 de euro, taxa auto este de 76 de euro.
La motorizarile de 1.400 cmc, taxa variaza intre 108 si 130 de euro, la 1.461 cmc – intre 174 si 220 de euro, iar la 1.598 de cmc taxa va fi de 329 de euro.
Pentru versiunea Dacia Duster cu motor de 1,6 litri si un pret de 10.950 euro, taxa auto este de 329 de euro.
Pentru autoturismele cu motorizari de 2.000 cmc, taxa va varia intre 342 si 413 euro, in functie de vechime, pentru 2.200 cmc – intre 604 si 765 euro, pentru 3.000 de euro – intre 895 de euro si 1.133 euro, iar pentru 3.200 cmc taxa se va situa intre 953 si 1.152 euro.
Modificarile taxei auto prevad aplicarea acesteia si pentru masinile Euro 5, cuantumul taxei fiind intre 40 de euro, pentru o masina cu motor de 1.100 cmc si o vechime de doi ani, si 1.867 euro, in cazul unei masini noi de 4.200 cmc.
In 2010, taxa pentru masinile Euro 5 a fost zero. Din 2011, pot fi fabricate numai masini care indeplinesc normele de poluare Euro 5 si Euro 6. Pentru masinile Euro 6, cele hibrid si masinile electrice taxa este zero.
Impozite mai mari pentru transportatori
Si impozitul pentru automobilele de cel putin 12 tone, pentru transportul de marfa, a crescut semnificativ de la 1 ianuarie 2011.
Pentru vehiculele cu masa intre 12 si 13 tone, in doua axe, cu alt sistem de suspensie decat cel pneumatic sau echivalent, impozitul creste de la 72 la 133 de lei, in cazul masinilor de transport intern, si de la 102 la 133 de lei in cazul celor de transport intern si international.
Pentru masinile cu doua axe, cu masa intre 13 si 14 tone, pentru transport intern de marfa, impozitul creste de la 72 la 133 de lei in cazul automobilelor cu sistem de suspensie pneumatic, si de la 198 la 367 de lei in cazul celor cu altfel de sistem de suspensie.
La masinile din aceeasi clasa, dar pentru transport international, impozitul creste de la 102 la 133 de lei in cazul autovehiculelor cu suspensie pneumatica, si de la 282 la 367 de lei, pentru masinile cu alte sisteme de suspensie.
Impozitul pentru autovehiculele cu doua axe, dar cu masa de 18 tone, va varia intre 517 lei si 1169 de lei, spre deosebire de vechile valori: 278 de lei – 899 de lei.
In cazul masinilor cu trei axe, cu mase intre 15 si 26 de tone, impozitul va fi cuprins intre 133 si 1.472 de lei, in timp ce vechile impozite erau intre 72 si 1.132 de lei pe an, in functie de tipul de masa, tipul de suspensie si aria de transport.
La vehiculele de transport marfa cu patru axe, cu masa intre 23 si peste 32 de tone, impozitul se va situa intre 615 lei si 2.291 de lei, in timp ce vechiul impozit era intre 331 de lei si 1.762 de lei.
Impozitul a crescut de la 1 ianuarie 2011 si pentru autovehiculele articulate sau trenurile rutiere de transport marfa. Astfel, pentru vehiculele cu 2+1 axe, cu masa intre 16 si 22 de tone, impozitul se va situa intre 60 si 1.310 lei, fata de vechile valori situate intre 33 de lei si 1.007 lei. La vehiculele cu 2+2 axe, cu masa intre 23 si 38 de tone, impozitul va fi intre 128 de lei si 3.012 lei, dupa ce pana acum impozitul era intre 69 de lei si 2.316 lei.
Vehiculele de marfa cu 2+3 axe, de la 36 pana la 40 de tone, sunt impozitate cu sume intre 1.579 de lei si 2.986 de lei, vechea impozitare fiind cu prinsa intre 850 de lei si 2.296 de lei.
In cazul vehiculelor cu 3+2 axe, cu mase de 36 t-44 t, impozitul va varia intre 1.395 de lei si 3.963 de lei, in vreme ce vechiul impozit era situat intre 751 de lei si 3.047 de lei.
Conform HG 1.347/2010, la categoria de vehicule cu 3+3 axe, cu mase intre 36 si peste 44 de tone, impozitul variaza intre 794 de lei si 2.283 de lei, o crestere semnificativa fata de impozitul de pana acum, care era intre valorile de 427 de lei si 1.755 de lei.
Accize mai mari la carburanti
Tot de la 1 ianuarie, accizele la benzina fara plumb si motorina au fost majorate cu peste 3%.
Acciza la benzina fara plumb a crescut de la 452 euro pe tona la 467 euro pe tona (plus 3,3%), iar cea la motorina de la 347 euro pe tona la 358 euro pe tona (plus 3,17%).
Acciza pentru benzina cu plumb a ramas nemodificata.
Producatorii si comerciantii de carburanti nu au anuntat, pana in prezent, nicio modificare de tarife ca urmare a cresterii accizelor de la 1 ianuarie.
Potrivit specialistilor, scumpirile vor fi operate in zilele urmatoare.