- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Transportatorii pierd 10 mil. euro pe zi din cauza caniculei

18 Jul, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Firmele de transport rutier inregistreaza pierderi de circa 10 milioane de euro pe zi din cauza interdictiei impuse de autoritati privind circulatia autovehiculelor mai mari de 7,5 tone pe drumurile nationale din judetele cu cod galben si portocaliu.
Transportatorii pierd 10 mil. euro pe zi din cauza caniculei

Operatorii din piata ameninta ca, daca Guvernul nu va ridica interdictia, vor actiona in judecata Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).

„Este un abuz al autoritatilor, cu grave consecinte economice. Au de pierdut nu numai transportatorii, ci si producatorii care nu mai pot sa isi livreze marfurile, pierd si comerciantii, beneficiarii, practic toata lumea”, a declarat, pentru DailyBusiness, Ion Lixandru, vicpresedintele Uniunii Nationale a Transportatorilor din Romania (UNTR).

El a estimat pierderile lunare ale intregii piete la circa 300 mil. euro. Astfel, pierderile zilnice ar ajunge la o medie de 10-15 mil. euro, in conditiile in care autovehiculele de mare tonaj sunt oricum expuse unei serii intregi de restrictii de circulatie.

Pe drumurile din Romania circula zilnic circa 80.000 de autovehicule de mare tonaj, cum ar fi TIR-uri, basculante, trailere si alte utilaje. Circulatia acestora a fost interzisa, de marti, intre orele 11 si 20, pe drumurile nationale aflate pe raza judetelor care au primit avertizare cu cod galben si portocaliu, a anuntat, luni, secretarul de stat al Ministerului Transporturilor, Septimiu Buzasu.

Interdictia va fi mentinuta pana la ridicarea avertizarilor cu cod galben si portocaliu. Din cauza temperaturilor ridicate, vor fi impuse si restrictii de viteza pe calea ferata.

Exceptie de la aceasta decizie s-a stabilit pentru transporturile de animale vii si de produse perisabile de origine animala si vegetala, vehiculele care participa la interventii in caz de forta majora, transporturile funerare, transporturi postale, transporturi de echipamente de prim ajutor si cele de distribuire de carburanti sau marfuri sub temperatura controlata.

De asemenea, pot circula nelimitat transporturile pentru distribuirea de apa si hrana in zonele calamitate sau
transporturile cu vehicule specializate destinate prin constructie salubrizarii.

„Este o decizie cu atat mai grava, cu cat nu respecta o minima logica economica. Nu poti spune – de maine inchidem drumul, in conditiile in care stii foarte bine ca ai mii de mijloace de transport incarcate cu marfa, care circula pe drumurile publice”, declara Augustin Hagiu, reprezentantul Asociatiei Transportatorilor Rutieri in Constructii.

„Soferii nostri sunt pusi practic in ipostaza de a trage pe dreapta, intr-o parcare, nepazita, fara nici un fel de conditii, si a astepta ca autoritatile sa ridice restrictiile. Intre timp, marfa se strica, pierderile cresc. Astfel de restrictii, peste tot in lume, au o marja de timp care permit transportatorilor sa isi asigure marfa si parcul de autovehicule”, a mai spus Hagiu.

Membrii Asociatiei Transportatorilor Rutieri in Constructii au facut marti o solicitare scrisa la adresa Guvernului in care au cerut reconsiderarea restrictiilor.

300 milioane de euro, pierderi lunare

Transportatorii spun ca decizia impusa de autoritati nu are nicio baza legala. UNTR estimeaza ca, daca restrictia va fi mentinuta, in concordanta cu evolutia vremii, pierderile ar putea ajunge la 300 de milioane de euro lunar.

„Decizia nu are nicio baza legala. Nu este stare de necesitate si nici de forta majora”, spune Ion Lixandru, care este si patronul companiei de transport ITIA. „Decizia afecteaza in special piata materialelor de constructii si cea de consum si din acest punct de vedere, pierderile sunt incalculabile. Vorbim de marfuri perisabile care trebuie sa ajunga in hypermarketuri, de materiale de constructii care nu ajung la beneficiari si, astfel, se blocheaza investitii de miliarde. Practic, in acest moment, circuitele de transport sunt blocate”, a mai spus Lixandru.

Toti operatorii auto din Romania sunt afectati de aceasta masura, considera reprezentantii UNTR. Compania Transchim, specializata in transportul produselor periculoase, se afla in ipostaza de a-si inceta activitatea.

„Avem in total 80 de autovehicule, din care 70 sunt in acest moment trase pe dreapta. Practic, noi, care transportam produse periculoase, putem sa renuntam la meserie. Nu putem circula noaptea, pentru ca asa spune legea, iar ziua sunt aceste interdictii. O estimare primara a pagubelor ar fi de 100.00 de lei pe luna”, a declarat, pentru DailyBusiness, Constantin Ichim, presedintele Transchim.

Statul roman, chemat in instanta

Transportatorii rutieri spun ca, daca situatia va continua, este posibil sa actioneze in judecata statul roman, in speta CNADNR.

„Am sesizat autoritatilor situatia si, daca nu vor fi luate masurile necesare, am putea ajunge in justitie. Riscam sa ajungem la pierderea unor contracte de distributie si chiar la faliment, in cazul in care nu putem sa ne desfasuram activitatea”, a mai declarat Ichim.

Singura „portita” a companiilor de transport, pentru a-si reduce pierderile, dincolo de un eventual proces cu autoritatile, ramane introducerea in contract a clauzei de incident fortuit, capitol la care poate intra si canicula.

„Aceasta clauza, de regula, este foarte greu de invocat. E practic imposibil sa pretinzi neplata penalizarilor pentru intarzierile de transport, atata timp cat nu ai o decizie oficiala a statului privind introducerea starilor de calamitate sau necesitate”, a declarat Ion Lixandru, vicepresedintele UNTRR.

Drumurile, marea problema a Romaniei

De ce in alte tari nu se iau masuri similare de interzicere a circulatiei pe timp de canicula? Transportatorii spun ca totul tine de calitatea drumurilor din Romania.

„In Romania se construiesc drumuri proaste, cu mixturi asfaltice indoielnice care, la prima vedere, arata bine, dar la o temperatura mai mare sau la greutate, cedeaza”, spune Augustin Hagiu, reprezentantul Asociatiei Transportatorilor Rutieri in Constructii.

„De ce nu se impun asemenea masuri in Spania unde, chiar in acest moment, sunt peste 40 de grade Celsius? Sau in Franta si Italia, unde temperaturile sunt chiar mai mari decat la noi? Sa va dau si raspunsul: pentru ca ei au drumuri de asfalt si noi de mamaliga”, a declarat Ion Lixandru, patronul companiei ITIA.

Intre timp, autoritatile au declansat marti controalele pentru a vedea in ce masura se respecta interdictiile de circulatie pentru autovehiculele de peste 7,5 tone. Transportatorii au primit avertismente, urmand ca de miercuri, daca sunt depistati in trafic, sa fie sanctionati contraventional cu amenzi de pana la 5000 de lei.

Urmărește Daily Business pe Google News