Razboiul ofertelor se va muta
astfel pe terenul serviciilor de garantie, post-garantie si fidelizare a clientilor.
S-au dus vremurile cand piata auto romaneasca raporta cresteri de pana la 50% pe an. Pe fondul acoperirii in mare masura a cererii din piata, limitarii accesului la creditare si ca urmare a scumpirii puternice a carburantilor, ritmul de crestere a pietei s-a redus, iar producatorii si dealerii auto sunt nevoiti sa investeasca serios in promovare, marketing, dar mai ales sa isi imbunatateasca serviciile de garantie si post garantie pentru a reusi sa atraga clientii deveniti mult mai pretentiosi si atenti la detalii care altadata erau pe planul secund, spun specialistii.
„Piata auto isi va reduce, cu siguranta, ritmul de crestere in acest an, pana la 5, maxim 10%”, estimeaza, pentru DailyBusiness, Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia. „Sunt doua motive ce tin de franarea pietei. Unul este dat de un anumit grad de saturatie la care a ajuns piata, iar pe de alta parte este vorba de impactul scumpirii carburantilor”, mai declara oficialul Dacia.
Specialistii spun ca, in conditiile in care benzina si motorina au trecut de 4 lei pe litru si se indreapta vertiginos catre 5 lei/litru, cumparatorii au devenit mult mai atenti si si-au modificat optiunile.
„Vanzarile de masini pe motorina s-au redus, intr-adevar, fata de cele pe benzina, fapt confirmat de statistica APIA. Este o perceptie generala in piata, care tine cont de preturile carburantilor care, in acest moment, sunt mai mari pentru motorina decat pentru benzina „, spune Iulia Paun, PR-manager-ul de la Fiat, pentru DailyBusiness.
„Cumpararea unui automobil cu motor diesel mai reprezinta ‘o afacere’ doar pentru soferii care parcurg peste 30.000 de km pe an”, considera Liviu Dobrin, directorul Autovit, unul dintre cele mai mari targuri auto din tara.
„Pentru ceilalti, motorizarea diesel, la pretul actual al carburantilor, a ajuns sa nu mai fie asa de rentabila ca in anii trecuti. Daca iei in calcul si reviziile, care sunt ceva mai scumpe, la un rulaj de 20.000 de kilometri, cat reprezinta media anuala din Romania, diferenta de pret dintre masinile pe benzina si cele diesel, de circa 1.500 de euro, se recupereaza in 4-5 ani”, spune Dobrin, pentru DailyBusiness.
Statistica vine sa confirme faptul ca vanzarile de autoturisme Diesel au inceput, incet, dar sigur, sa piarda teren in fata celor pe benzina. Conform datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania, ponderea vanzarilor pe diesel a scazut la aproape 45%, fata de 55% la suta cat reprezinta vanzarile pe benzina.
Dealerii mizeaza pe serviciile post vanzare
In conditiile in care piata auto a inceput sa se ingusteze, producatorii si importatorii auto si-au schimbat din mers strategiile, mizand tot mai mult pe serviciile de garantie si post-garantie.
„Productia Dacia nu poate fi modificata de aceasta orientare a clientilor catre autoturismele pe benzina. Cred ca treptat, preturile se vor aseza pe un fagas normal, iar piata va reliefa acest lucru, inclusiv in ceea ce priveste ponderea vanzarilor pe motorina-benzina”, a declarat Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia. „Cred insa ca, avand in vedere noile realitati din piata, va conta pe viitor tot mai mult pachetul de oferta pe care piata il va oferi cumparatorilor”, a mai declarat managerul de la Dacia.
Raluca Ghile, marketing manager la Hyundai Romania, spune ca piata este deja mult mai atenta la oferte, iar acest lucru se vede in comportamentul cumparatorilor.
„Clientii sunt tot mai atenti ca atunci cand isi cumpara o masina sa aiba o garantie buna, un service prompt, la un cost redus si fara timpi mari de asteptare”, spune reprezentantul Hyundai.
„Perioadele de garantie extinse pana la 7 ani au atras un numar mare de clienti. Cred ca, pe viitor, astfel de servicii, ce ofera clientilor un produs insotit de servicii adiacente ce aduc plus-valoare, vor face diferenta”, a mai spus Raluca Ghile.
Specialistii se asteapta, pe de alta parte, ca piata auto, in urmatorii ani, sa sediversifice la nivel de vanzari, urmand sa asistam la vanzari in crestere pentru marcile care altadata nu vindeau decat cateva sute de masini pe an.
„Pretentiile romanilor sunt in crestere. Dovada stau vanzarile de pe segmentul premium”, spune Iulia Paun, PR managerul de la Fiat.
Vanzarile de autoturisme din primele patru luni ale acestui an au inregistrat o scadere a ritmului de crestere la 9,1%, fata de anul trecut cand evolutia a fost de 23%, si un volum de 90.594 de unitati, potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA)
In total, vanzarile totale de autovehicule, ce includ si autovehiculele comerciale, s-au apreciat in primele patru luni cu 13,9%, la 97.311 de unitati, ritm de crestere al pietei sub cel de 23% inregistrat in 2007.
Programul Rabla ar putea salva vanzarile auto
Confruntata cu o scadere a ritmului de crestere pana la 5-10%, piata auto isi pune acum mari sperante in programul „Rabla”, ce vizeaza inlocuirea masinilor vechi cu altele noi, din productia interna sau de import.
Iar business-ul se anunta a fi unul cat se poate de rentabil, statul oferind practic pe tava producatorilor si importatorilor un „cadou” de 400 de milioane de euro, ca urmare a facilitatilor oferite de stat pentru romanii care vor sa isi preschimbe masinile mai vechi de 12 ani.
40.000 de masini ar urma sa fie astfel inlocuite pe baza primei de 3.000 de lei oferita de stat celor care isi vor duce masinile la casat si vor cumpara altele noi de la dealerii auto. Programul va incepe la 1 iulie.
„Reducerea ritmului de crestere a pietei auto va fi compensata de derularea acestui program ce vizeaza innoirea parcului auto. Am cerut guvernului sa extinda acest program la 100.000 de masini anual, pentru a putea ajunge din urma nivelul de dezvoltare a tarilor din UE”, a declarat Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia.
In Romania exista, conform estimarilor APIA, aproximativ 200 de masini la mia de locuitori, fata de 500 in tarile dezvoltate din Uniunea Europeana, precum Franta sau Germania. In tarile din Europa Centrala si de Est care au intrat in Uniune in 2004, gradul de motorizare variaza intre 250 si peste 400 de masini la mia de locuitori.