Cine n-ar vrea sa scape de benzina si motorina? Mai cu seama ca preturile cresc necontenit, iar viitorul este unul incert. Prognozele specialistilor arata ca in jumatate de secol, vom epuiza rezervele de petrol si gaze.
Asa ca, de voie, de nevoie, pana la urma va trebui sa gasim solutii alternative de transport, iar automobilul electric pare a fi candidatul perfect pentru cei care nu suporta transportul public. Motoarele pe hidrogen sunt inca in faza experimentala, in timp ce modelele electrice se vand deja in piata. Hibridele (automobile cu doua motoare, unul clasic si unul electric) fac deja parte din cotidian.
Romania se vrea pionier in acest domeniu. Cel putin asta spera Laszlo Borbely, ministrul Mediului. Acesta a pus la punct o strategie de stimulare a vanzarilor de masini electrice si hibride. A facut-o pe baza unei directive a Uniunii Europene, care cere statelor membre ca pana in 2030 sa reduca numarul masinilor pe carburanti fosili la jumatate, iar pana in 2050 sa interzica circulatia automobilelor „clasice” in marile orase.
[img=1420]Laszlo Borbely, ministrul Mediului[/img]
Cei care vor cumpara astfel de masini vor beneficia de o subventie de 20% din pret la cumpararea unui automobil electric (maxim 3.700 euro), respectiv de 10% din pret (maxim 1.800 euro) pentru un automobil hibrid. Iar cei care vor cumpara prin Programul Rabla, vor primi patru tichete valorice la cumpararea unui automobil electric, respectiv doua bonuri valorice pentru achizitionarea unui automobil hibrid.
Singura problema este ca pe piata romaneasca se comercializeaza, in prezent, numai doua modele electrice, Mitsubishi i MIEV si Citroen C-Zero. Acestea au un pret de circa 36.000 euro. Alte doua modele ar urma sa fie lansate de Renault, spre sfarsitul anului – Kangoo ZE si Fluence ZE, care ar urma sa coste 21.000 euro respectiv 27.000 euro.
Acumulatorii, marea problema
Marea problema cu automobilul electric este ca acesta, spre deosebire de cel clasic, are nevoie de o priza speciala pentru a-si incarca acumulatorul.
Daca in alte tari europene au aparut de cativa ani astfel de statii, la noi nu exista astfel de facilitati. Borbely este insa optimist. Vrea sa puna la bataie Fondul de Mediu si finantarile europene pentru a dezvolta, impreuna cu dealerii auto si companii ca Electrica sau E-ON, o retea nationala destinata automobilelor electrice.
„Cea mai buna solutie este sa dezvoltam un sistem de inchiriere a bateriilor. Prizele de incarcare sunt destul de scumpe, astfel ca mai bine predai bateria si iti iei alta, gata incarcata”, a spus Borbely.
Cel mai ieftin incarcator de baterii auto costa in prezent 500 de euro, insa acumulatorul se incarca in 6-8 ore. Exista si o varianta mai scumpa, de 7.000 de euro, cu un timp de incarcare de 30 de minute. Insa cine are timp, fiind pe drum, sa stea sa isi incarce bateria?
„Guvernul va trebui sa ii sprijine pe cei care doresc sa devina parteneri in astfel de investitii, companii, mall-uri, care doresc sa amplaseze astfel de incarcatoare in parcari, iar in perioada urmatoare vom demara proiecte pilot, prin intermediul Fondului de Mediu”, a afirmat ministrul Mediului.
Romania ar trebui impanzita cu astfel de statii de inchiriere, mai cu seama ca autonomia unui automobil electric nu depaseste 160 de kilometri. Borbely spune ca autonomia nu reprezinta o mare problema. Astfel, din studiile facute de cei de la Dacia Renault, mai mult de 70-80% din masinile din Romania nu circula mai mult de 150 km pe zi. „Deci intr-o zi poate circula cu bateria o data incarcata”, a declarat ministrul.
[img=1416][/img]
Importatorii marcilor Mitsubishi si Citroen, primii care au adus in Romania automobile cu propulsie electrica, au trecut deja la treaba. Ei vor instala la sediile lor dispozitive de alimentare rapida cu energie a masinilor.
„Am purtat discutii in vederea crearii unei infrasctructuri pentru modelele electrice, atat cu municipalitatea, cat si cu alti parteneri cu potential in aceasta directie. In ceea ce ne priveste, vom incepe prin montarea unui sistem de incarcare rapida la sediul nostru”, a declarat pentru Mediafax Ana-Maria Matei, director de marketing al M Car Trading, importatorul Mitsubishi.
La randul sau, Laura Antonov, directorul de marketing al Citroen Romania, a spus ca importatorul are in vedere instalarea, in cadrul reprezentantei, de borne de alimentare cu electricitate a masinilor, si ca va discuta cu furnizorul de energie.
Primul client in Romania al unui model electric este reprezentanta la Bucuresti a Mitsubishi Corporation, care a comandat un model i MiEV.
[img=1419]Mitsubishi electric[/img]
Reprezentantul Citroen Romania a spus ca nu a primit inca o oferta ferma pentru modelul Citroen C-Zero, insa discuta cu mai multi potentiali cumparatori.
Avantajele automobilului electric
Potrivit unui studiu realizat de expertii auto si prezentat de Ministerul Mediului, la 100 de kilomentri, un automobil electric consuma 18KW, adica sub 2 euro.
Spre comparatie, un automobil pe benzina sau motorina consuma in oras in jur de 7-8 litri/100 km. La 5,2 lei/litru, asta inseamna aproape 10 euro la 100 de kilometri.
[img=1418]Citroen electric[/img]
Borbely este convins ca, avand in vedere costurile si prima oferita de stat, romanii vor alege sa cumpere astfel de automobile.
Potrivit estimarilor expertilor, primele automobile electrice vor fi achizitionate insa de companii si de institutiile statului. Abia in urmatorii ani, pe masura dezvoltarii retelei de suport, am putea vedea si primele automobile electrice particulare pe strazile Romaniei.