Potrivit
datelor de la Registrul Comerțului și Ministerul Finanțelor, în
România funcționează, în prezent, peste 10.000 de firme care au
ca obiect de activitate „activități
de întreținere și reparare a autovehiculelor
„.
Numărul lor a evoluat constant de-a lungul anilor, de la 9.320 în
2010 la 10.031 în 2015.
[img=7262]Service-uri auto[/img]
Cele
mai multe service-uri auto sunt în București
și Ilfov, urmate de Constanța, Suceava, Brașov, Prahova, Iași și
Timiș, acolo unde se înregistrează și cele mai mari cifre de
afaceri în
acest domeniu.
Capitala
domină acest
business la nivel național, cu
afaceri de 847 milioane de lei în 2015,
urmată de județul Ilfov, cu 354 de milioane de lei și Constanța,
cu 235 de milioane de lei.
În București și județele respective se
află și cele mai multe mașini înmatriculate. Potrivit
statisticii DRPCIV, din totalul celor 6.600.325 de vehicule care
circulau pe drumurile naționale la finele anului trecut, 1,19
milioane erau înregistrate în București, din
care 956.664 erau autoturisme.
Potrivit
analiștilor de la KeysFin, numărul service-urilor auto se explică,
totodată, prin evoluția semnificativă a parcului auto din ultimii
ani, mai ales în segmentul automobilelor second-hand.
„Statisticile
arată că, de la an la an, număr automobilelor la mâna a doua a
crescut puternic, iar necesarul de servicii de reparații auto
trebuie pus în concordanță cu acest fenomen. Nu există mașină
second-hand care să nu aibă nevoie de service. Și cum românii
s-au obișnuit în a căuta alternative ieftine la serviciile
dealerilor auto, apariția service-urilor de cartier s-a transformat
într-un adevărat fenomen economic”,
explică analiștii de la KeysFin.
Potrivit
datelor DRPCIV
(http://www.drpciv.ro/info-portal/displayStatistics.do), din numărul
total de autoturisme înregistrat la finele anului 2015, circa 2,56
milioane aveau o vechime mai mare de 12 ani, în scădere cu
12,31% în
comparație cu aceeași perioadă din anul 2014. Totodată, 3,48
milioane de autoturisme aveau motoare pe benzină, iar 1,90 milioane
de unități pe motorină.
Conform
sursei citate, aproximativ 1,89
de milioane de vehicule cuprinse în parcul auto național erau
încadrate la o vechime cuprinsă între 6-10 ani, în timp ce 1,76
milioane de unități aveau un grad de uzură între 11-15 ani.
În același timp, aproximativ 1,20 milioane de mașini erau mai
vechi de 20 de ani.
S
ERVICE-URILE
AUTO, AFACERI DE 1 MILIARD DE DOLARI
Potrivit
datelor KeysFin, afacerile service-urilor auto s-au situat, constant,
în ultimii ani, peste nivelul de 1 miliard de dolari. În 2015,
business-ul din acest sector a depășit 4,2 miliarde lei, iar în
2016 se estimează că se va situa în jurul aceluiași nivel.
„În
condițiile în care în România sunt înmatriculate peste 6,6
milioane de autovehicule, business-ul din acest sector este foarte
atractiv pentru investitori. Dacă luăm în calcul și faptul că
mai mult de jumătate dintre mașinile înmatriculate sunt maivechide
10 de ani și necesită un service pe măsură, potențialul de
afaceri în acest sector este unul justificat”,
explică analiștii de la KeysFin.
Statistica
arată că, din prisma cifrei de afaceri realizată anul trecut, cele
mai importante companii din
această piață sunt Automotive
Investment Corporation SRL (121,2 mil.lei), ATP Motors RO SRL (84,5
mil.lei), Exclusiv Auto ENB SRL (57,5 mil.lei),MHSTruck Service (36,7
mil.lei), Casa Auto Sebes SRL (32,9 mil.lei) și Traian Multiprest
SRL (31,7 mil.lei).
Potrivit
analiștilor de la KeysFin, nu este exclus ca afacerile derulate în
această piață să fie chiar mai mari, în condițiile în care
evaziunea fiscală joacă un rol semnificativ.
„ Din
datele Registrului Auto Român, cel care gestionează activitatea
service-urilor auto, rezultă că, numai la ultimul control la nivel
național, au fost identificate peste 770 de firme care nu aveau
autorizația tehnică RAR și nu respectau domeniul autorizat.Cualte
cuvinte, ori funcționau ilegal, ori desfășurau alte activități
decât cele pentru care erau autorizate„,
au explicat experții de la KeysFin.
TU
UNDE ÎȚI REPARI MAȘINA?
Oferta
spectaculoasă de servicii în acest domeniu prezintă și riscuri pe
măsură. Potrivit experților, calitatea serviciilor rămâne un
mare semn de întrebare, mai ales la unitățile unde investițiile
au fost la minimul prevăzut de autorizații.
” Din
discuțiile pe care le-am purtat cu oamenii de afaceri din acest
domeniu, calitatea
serviciilor reprezintă cea mai mare problemă în domeniu, alături
de nivelul de profesionalizare al forței de muncă. La nivel
oficial, în această piață activează 37.902 angajați,cu niveluri
de pregătire diferite„,
spun cei de la KeysFin.
Inspectorii
RAR-RA au descoperit, în cadrul controalelor la service-urile auto,
cazuri în care nu exista autorizația tehnică eliberată de RAR, nu
erau înregistrări și nu erau ținute dovezi care să demonstreze
conformitatea activităților executate cu condițiile tehnice și de
calitate impuse, astfel încât vehiculele să corespundă
condițiilor și reglementărilor legale privind admiterea și
menținerea în circulație.
În
alte situații, nu au fost menținute condițiile inițiale de
autorizare sau erau introduse pe piață produse și materiale noi
care privesc siguranța circulației și protecția mediului
neomologate/ necertificate. Alte situații: lipsa declarației de
conformitate emisă de producător sau de reprezentanții acestora;
lipsa inscripționării și/sau etichetării produselor.
” În
cazul în care mergeți la un service de cartier, asigurați-vă de
calitatea produselor care vor fi montate pe automobilul dvs., cereți
certificate de garanție și informați-vă dacă nu cumva vă sunt
montate piese second-hand. De
asemenea, trebuie să știți că toate service-urile auto trebuie,
conform legii, să
asigure garanție pentru lucrările efectuate,
astfel că este absolut esențial să solicitați documentele care
prevăd acest lucru alături, bineînțeles, de factura și bonul
fiscal pentru serviciile prestate„,spun
analiștii.