„Romania trebuie sa se conformeze principiilor europene in privinta taxarii daca vrea sa evite sa ajunga in fata Curtii Europene de Justitie”, a declarat comisarul european pentru taxe si impozite, Lazlo Kovacs, citat de NewsIn.
Ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, considera ca procedura declansata de Comisia Europeana este una normala, precizand ca, in cel mai rau caz, Romania va primi o perioada de gratie pentru a-si armoniza legislatia cu UE.
Desi taxa a fost criticata chiar din faza de proiect, autoritatile de la Bucuresti nu s-au aratat dispuse sa renunte la aceasta lege, motivand necesitatea ei prin dorinta de a evita transformarea Romaniei intr-un depozit de masini vechi.
„Taxa de prima inmatriculare este gandita ca o masura de protectie a mediului si de aceea aceasta taxa este progresiva, in functie de gradul de poluare al vehiculelor. Exista un principiu fundamental la nivelul Uniunii Europene care spune ca intotdeauna poluatorul plateste”, a declarat Calin Popescu Tariceanu. „Romania are tot dreptul la un punct de vedere per care trebuie sa si-l apere”, a adaugat premierul.
Totusi, Comisia Europeana a notificat Romania inca din luna septembrie a anului trecut, in Raportul de monitorizare, aratand ca taxa contravine legislatiei europene.
In cazul in care autoritatile romane ar refuza anularea taxei auto, Comisia Europeana ar putea da in judecata statul roman. In cazul in care Curtea Europeana de Justitie decide impotriva Romaniei, statul roman va trebui sa isi schimbe legislatia. Refuzul de a se supune hotararii Curtii poate duce la aplicarea unor amenzi semnificative.
Situatii asemanatoare au avut loc in istoria recenta a Poloniei, Finlandei sau Ungariei, conform BBC. Polonia si Finlanda au pierdut in fata Curtii Europene de Justitie si au fost obligate la plata unor amenzi, dupa care au fost nevoite sa restituie contravaloarea taxelor. De pilda, Ungaria va trebui sa returneze intre 31 si 47 milioane de euro, conform autoritatilor UE.
Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara euro si cu o capacitate cilindrica de 3.000 cmc. Pentru motoare cu capacitate cilindrica mai mare, valoarea taxei poate depasi 14.000 euro.
Conform Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule (APIA), in primele doua luni ale anului 2007 au fost vandute 33.030 autoturisme si 5.048 vehicule comerciale.