- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

UE vrea să introducă legislaţia rutieră unică pentru toate ţările europene. Ce reguli noi va trebui să respecte şoferii

18 Dec, 15:15 • Russo George
Decidenţii europeni şi-au propus uniformizarea legislaţiei rutiere pentru toate ţările membre UE şi dezbat în această perioadă un proiect de directivă europeană care va aduce reguli noi pentru şoferi, inclusiv pentru cei din România.
UE vrea să introducă legislaţia rutieră unică pentru toate ţările europene. Ce reguli noi va trebui să respecte şoferii

Propunerea legislativă reglementează modul de obţinere a permisului de conducere, aduce restricţii pentru şoferii începători şi impune reguli noi pentru şoferii din ţările membre UE.

Dacă documentul va fi aprobat, permisele din categoriile pentru amatori (seriile A și B) vor avea valabilitatea crescută la 15 ani, de la 10 ani cum este în prezent. Pe de altă parte, restul categoriilor, considerate pentru profesioniști, în general, vor avea o valabilitate de numai 5 ani, iar testele medicale vor fi obligatorii la fiecare preschimbare.

Apoi, permisul se va putea lua de la vârsta de 17 ani pentru categoria B, dar nu vorbim de secțiunea de vehicule care este astfel catalogată în prezent. Aceasta va fi împărțită în două categorii B (vehicule de cel mult 1.750 de kilograme) și B+ (vehicule de cel mult 3.500 de kilograme), iar minorii vor avea acces numai la cele din categoria B și nu vor putea conduce autorulote, de exemplu. În plus, adolescenții nu vor putea conduce singuri chiar dacă au carnet, ci numai însoțiți de o persoană cu cel puțin trei ani experiență în șofat.

În plus, una dintre noile reguli stipulează că începătorii vor avea interdicție de a conduce noaptea în intervalul orar 00:00-06:00.

Este nevoie de simulatoare moderne de şofat

Lucian Diniţă, care a lucrat timp de 25 de ani în Poliţia Română, iar pentru o perioadă a condus Direcţia de Poliţie Rutieră, a declarat pentru Adevărul că vede caracterul preventiv al unei astfel de reguli.

„Într-un fel se conduce ziua și alte repere ai pe întuneric. Este nevoie de experiență mai mare noaptea. Experții europeni au pus această prevedere în proiectul de directivă după ce au văzut statisticile cu numărul de accidente produse noaptea de șoferii tineri, adică deloc întâmplător. Eu cred că aici ar trebui să facem un pas înainte și, după modelul occidental, să reintroducem simulatoarele la școlile de șoferi. Pe vremuri aceste sisteme erau obligatorii, dar în timp s-au scos pentru că sunt prea scumpe, probabil. Prin anii 2004-2005 am sesizat că sunt probleme și că traficul este periculos noaptea tocmai din lipsa de experiență a șoferilor și am încercat să schimb legea. Am avut două variante, reintroducerea simulatoarelor la școlile de șoferi sau obligativitatea ca persoanele care învață să conducă să meargă cu instructorul și un anumit număr de ore noaptea. Ambele variante au fost respinse de Parlament și acum ne plângem de accidente”, spune Lucian Diniță.

Reguli noi pentru circulaţia pe autostradă

În plus, proiectul de directivă europeană mai prevede, printre alte noi reguli, că șoferii începători sub doi ani vechime trebuie să evite să circule pe autostradă, iar dacă o fac sunt obligați să circule cu cel mult 90 de kilometri la oră și pe prima bandă.

„Aici vorbim chiar de ceva foarte periculos. La o viteză așa mică ești o «șicană mobilă», toată lumea se încurcă de tine. Toată lumea va încerca să te depășească, inclusiv camioanele. Te pui în pericol permanent. În plus, o astfel de prevedere încalcă o altă regulă, cea de a nu circula sub o anumită viteză pe un anumit segment de drum. Acum, este adevărat că un șofer începător nu prea are cum să știe cum se circulă pe o autostradă. Conform legilor internaționale instructorii nu au voie să intre cu mașina de școală pe un astfel de sector de drum, iar simulatoare, din nou, nu avem pentru că așa au vrut parlamentarii. Și ne trezim cu șoferi care au luat carnetul după ce au mers cu cel mult 40 de kilometri pe oră în oraș, direct pe autostradă. Pentru începători poate fi terifiant să mergă cu peste 100 de kilometri pe oră și când ești speriat poți face greșeli imediat”, a precizat Lucian Diniță pentru sursa citată.

Citeşte şi: CNAIR construiește un nou pasaj! Contractul este în valoare de 65 de milioane de lei din PNRR și va fi construit între DN 1 C și Parcul Industrial Tetarom III de lângă Cluj Napoca!

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Elon Musk recrutează pe X personal pentru „Departamentul de Eficienţă Guvernamentală”, creat de Trump special pentru el. Se caută „revoluţionari libertarieni cu un IQ foarte mare”
Elon Musk recrutează pe X personal pentru „Departamentul de Eficienţă Guvernamentală”, ...
O nouă taxă pentru români. De când va fi introdusă și cine va trebui s-o plătească
O nouă taxă pentru români. De când va fi introdusă și cine va trebui s-o plătească
Campus ultramodern în județul Argeș, într-un proiect care își propune revoluționarea învățământului profesional
Campus ultramodern în județul Argeș, într-un proiect care își propune revoluționarea învățământului ...
Alunele cultivate în România ar putea ajunge în Nutella. Planul unui antreprenor local de a avea 1.000 de hectare de aluni
Alunele cultivate în România ar putea ajunge în Nutella. Planul unui antreprenor local de a avea 1.000 ...
Analiză XTB. De ce scade euro şi de ce bubuie bitcoin de când Trump a câştigat alegerile din SUA în 2024. Zona Euro, sub presiunea agresivității tarifelor impuse de SUA
Analiză XTB. De ce scade euro şi de ce bubuie bitcoin de când Trump a câştigat alegerile din SUA ...
Un alt colos economic intră în insolvență, zguduind piața și afectând sectoare cheie
Un alt colos economic intră în insolvență, zguduind piața și afectând sectoare cheie
Schimbare în legislația ITP 2024. Se confiscă plăcuțele de înmatriculare și certificatul mașinii
Schimbare în legislația ITP 2024. Se confiscă plăcuțele de înmatriculare și certificatul mașinii
De la 1 ianuarie 2025, nu se va mai găsi în niciun magazin. Producătorii sunt obligați să respecte regulile. A fost complet interzis
De la 1 ianuarie 2025, nu se va mai găsi în niciun magazin. Producătorii sunt obligați să respecte ...
De ce factoringul devine soluția preferată de finanțare pentru tot mai multe afaceri?
De ce factoringul devine soluția preferată de finanțare pentru tot mai multe afaceri?
Românii cu credite bancare vor plăti rate mai mari, după ce indicele ROBOR a urcat la 5,58% pe an
Românii cu credite bancare vor plăti rate mai mari, după ce indicele ROBOR a urcat la 5,58% pe an
Iohannis dă undă verde pentru achiziția a 32 de avioane stealth F-35!
Iohannis dă undă verde pentru achiziția a 32 de avioane stealth F-35!
Bitcoin atinge noi maxime istorice după victoria lui Trump
Bitcoin atinge noi maxime istorice după victoria lui Trump
La Poiana Brașov au pornit tunurile de zăpadă artificială. Pârtiile sunt pregătite pentru sezonul de schi
La Poiana Brașov au pornit tunurile de zăpadă artificială. Pârtiile sunt pregătite pentru sezonul ...
Cum pot pierde șoferii permisul de conducere. Greșeala care îți poate lăsa mașina pe dreapta
Cum pot pierde șoferii permisul de conducere. Greșeala care îți poate lăsa mașina pe dreapta
Cresc accizele cu 4,4% la băuturile alcoolice. Cât vor plăti românii pentru tărie și vinuri spumante de la 1 ianuarie 2025
Cresc accizele cu 4,4% la băuturile alcoolice. Cât vor plăti românii pentru tărie și vinuri spumante ...
Cum se păstrează, de fapt, pâinea proaspătă. Nu se ține nici în frigider, nici în coș. Trucul pe care ar trebui să îl știe orice gospodină: „Conține aproximativ 50% carbohidrați”
Cum se păstrează, de fapt, pâinea proaspătă. Nu se ține nici în frigider, nici în coș. Trucul ...
Prognoză meteo AccuWeather decembrie București. Când va ninge în Capitală
Prognoză meteo AccuWeather decembrie București. Când va ninge în Capitală
Economia României, în pragul unui test major! Avertismente dure de la Comisia Europeană
Economia României, în pragul unui test major! Avertismente dure de la Comisia Europeană