Programul Rabla se incheie oficial pe 23 noiembrie
. Tot atunci expira si valabilitatea voucherelor de 3.800 de lei oferite gratuit de stat celor care si-au casat masinile mai vechi de 10 ani.
Potrivit ultimelor date furnizate de Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), pana pe 11 octombrie, au fost distribuite in tara 188.345 de tichete, au fost casate 175.039 de masini mai vechi de 10 ani si au fost cumparate 47.601 automobile noi.
[img=960][/img]
Un simplu calcul arata ca daca toate cele 47.601 de autoturisme ar fi fost cumparate cu cate trei tichete Rabla (cum chiar s-a intamplat in majoritatea cazurilor, spun dealerii – n.r.), tot mai raman 32.236 de vouchere nefolosite din randul masinilor casate si alte 13.306 tichete distribuite si nefolosite. In total, 45.542 de tichete in valoare totala de 173 milioane lei (40,2 milioane euro).
Daca pana pe 23 noiembrie nu vor fi folosite, isi vor pierde valabilitatea.
Goana dupa clienti
Cu cat termenul limita se apropie, cu atat tichetele Rabla se ieftinesc. Daca in vara se vindeau cu 1.200-1.300 de lei, acum au ajuns sa valoreze 800-900 lei. Si asta pentru ca cei care le detin, in principal speculantii, s-au trezit in situatia ca nu au clienti si astfel au redus preturile pentru a nu ramane cu ele.
„Acum, la spartul targului, au mai ramas doar speculantii”, spune un dealer, contactat pe site-ul bursa.rabla-2010.ro.
„Sunt pe de o parte samsarii, care au cumparat cu 700-800 lei si sperau sa vanda cat mai scump, iar in cealalta tabara sunt clientii care au preferat sa isi cumpere masini prin Rabla in ultimul moment, stiind ca preturile voucherelor vor scade puternic”, a declarat acesta.
Adancirea crizei economice i-a facut pe multi posibili clienti sa renunte la achizitia unei masini noi, astfel ca numarul celor interesati de voucherele Rabla este foarte redus, spun dealerii.
[img=961][/img]
Pe site-ul citat sunt peste 600 de anunturi de vanzare-cumparare, inca o dovada ca multe dintre tichetele Rabla nu au fost inca folosite.
Dealerii auto sunt resemnati
In timp ce pe piata libera continua razboiul ofertelor, dealerii auto s-au resemnat deja. Asteptarile super-optimiste din primavara au fost inlocuite de declaratii rezervate.
„E foarte greu de estimat ce se va intampla in aceasta luna”, spune Marius Carp, secretarul general al Asociatiei Concesionarilor Dacia si Renault.
„In mod normal, ar trebui sa avem o crestere de vanzari, sa iasa la lumina si voucherele ramase. Din pacate insa, scaderea puternica a nivelului de trai a taiat multora cheful de a-si schimba masina”, a precizat Carp.
Catalin Aldescu, director de vanzari la Radacini Motors, importator Opel, Chevrolet, Mazda si Suzuki, a declarat, la randul sau, ca nu se asteapta ca aceasta ultima luna sa aduca vanzari in crestere. „Cred ca interesul va fi constant, ca pana acum”, a declarat Aldescu
Potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Programul Rabla a generat mai mult de jumatate din vanzarile de automobile din primele 9 luni.
APIA a contabilizat 78.152 autoturisme vandute, dintre care 47.601 cu ajutorul voucherelor Rabla. Vanzarile au crescut in septembrie fata de august cu 39%, la 9.811 masini, insa pe ansamblul celor 9 luni, se afla cu 23% sub nivelul de anul trecut.
Potrivit datelor AFM, principalul beneficiar al Programului Rabla este Dacia, care a reusit sa vanda cu ajutorul tichetelor valorice 20.083 unitati, pana pe 11 octombrie.
Cele mai multe modele vandute au fost Logan si Duster. Potrivit lui Marius Carp, presedintele Asociatiei Concesionarilor Dacia-Renault, cea mai ceruta masina a fost Logan Laureate.
In topul vanzarilor, producatorul autohton este urmat de Renault, Opel si Chevrolet, Skoda, Ford si Hyundai.
Programul Rabla continua
Autoritatile considera Programul Rabla din acest an drept un mare succes. Laszlo Borbely, ministrul Mediului, a declarat ca marele castig il reprezinta faptul ca au fost scoase din trafic peste 175.000 de masini poluante, mai vechi de 10 ani.
Anul trecut, din cele 50.000 de autoturisme anuntate au fost scoase din uz 32.000, mai vechi de 10 ani.
Borbely spune ca succesul se datoreaza, in mare parte, faptul ca proprietarii au putut sa tranzactioneze liber voucherele si nu au mai fost obligati sa isi cumpere masini noi.
„Au fost multe persoane in varsta, pensionari, care aveau o masina veche si nu isi permit sa cumpere alta noua. Astfel, au putut sa o caseze si sa castige si ceva bani de pe urma ei, oricum mai mult decat daca ar fi dat-o la fier vechi„, a declarat Laszlo Borbely.
El a tinut sa atraga atentia persoanelor care detin vouchere valorice pentru programul Rabla ca acestea sunt valabile pana la sfarsitul lunii noiembrie.
„Programul, inceput pe 18 februarie, va continua si anul viitor, insa mesajul meu este ca voucherele sa fie valorificate pana la 23 noiembrie, pentru ca-si pierd valabilitatea”, a mai spus ministrul Mediului.
Autoritatile au alocat in acest an pentru Programul Rabla 722 milioane lei, in scopul scoaterii din uz a 190.000 autovehicule mai vechi de 10 ani de la data fabricatiei.