Presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari spune ca majorarea preturilor este iminenta si invoca in sprijin evolutia din anii trecuti.
„De fiecare data in preajma sarbatorilor, producatorii ridica preturile sensibil, ca sa profite de faptul ca oamenii folosesc masina mai mult. O vor face si acum”, afirma Tache.
Omul de afaceri spune ca speculatia este posibila pentru ca nimeni nu ii mai controleaza pe producatori.
Motivul? „Statul n-are niciun motiv sa intervina, pentru ca la randul sau, castiga de pe urma carburantilor din taxe si impozite. Asa au ajuns producatorii sa faca tot ce vor in Romania”, a mai spus Tache.
[quote=Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari]Pana acum au scumpit cum au vrut si cand au vrut, fara ca organele statului sa ii deranjeze[/quote]
Acuzele presedintelui Asociatiei Benzinarilor Particulari vin ca reactie la declaratiile facute joi de Mugur Isarescu, guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei (BNR). Acesta a afirmat ca nu intelege mecanismele care stau in spatele scumpirilor anuntate de producatori.
„La carburanti am avut o evolutie divergenta, va spunem ca nu prea intelegem logica miscarii la preturile combustibililor interni, de ce depinde variatia, de preturile titeiului sau de evolutia cursului… variatiile oricum sunt mult prea mari la preturile interne ale fabricantilor si nu le gasim explicatii, decat ca actioneaza factori divergenti”, a declarat Isarescu.
Producatorii afirma ca preturile carburantilor sunt construite transparent si ca reflecta evolutia cotatiilor internationale. Cat de transparent?
Un raspuns probabil il vom afla de la Consiliul Concurentei. Dupa aproape 6 ani de anchete, Bogdan Chiritoiu, presedintele institutiei, a anuntat ca pana la finele anului vom afla daca exista intelegere intre producatori. Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR) semnaleaza de multa vreme existenta unui cartel in domeniu.
Reprezentantii Petrom afirma insa ca modul de calcul este unul cat se poate de transparent.
„Preturile reflecta situatia conjuncturala de piata din Romania si Europa de Sud-Est si in acelasi timp se aliniaza la evolutia cotatiilor internationale ale produselor petroliere (Platt’s Mediteranean)”, se arata intr-un comunicat al companiei.
„Cotatia Platt’s indica preturile pietelor internationale pentru produse petroliere in intreaga lume. Platt’s European este impartita in trei zone astfel: Platt’s Northern, Platt’s Mediterranean si Platt’s Rotterdam. Platt’s Mediterranean este cea mai relevanta cotatie pentru Romania „, precizeaza oficialii Petrom.
[quote=Constantin Parvan, secretarul general AOAR]Daca azi Petrom majoreaza preturile, a doua zi, daca nu chiar in aceeasi zi, vine imediat si Rompetrol, urmata de ceilalti jucatori. E doar o coincidenta?[/quote]
Constantin Tampiza, directorul de strategie al Lukoil Romania, are o explicatie ceva mai simpla: preturile carburantilor din Romania depind de productivitate, eficienta, randament.
„Toate costurile de productie sunt mai mari pentru ca totul e mai scump decat in Occident, de la costurile de procesare si cu energia pana la logistica si personalul mult mai numeros”, a declarat pentru Gandul Constantin Tampiza.
El a dat ca exemplu operatorul Oil Terminal din Constanta, unde Lukoil plateste tarife de doua-trei ori mai mari fata de Rotterdam. Cat despre personal, companiile romanesti lucreaza cu echipe chiar de cinci ori mai mari decat in Occident.
„De exemplu, intr-o rafinarie ca Petrotel lucreaza 600 de oameni. Eu as fi bucuros sa lucreze 100 de oameni, dar cu tot regretul… „, a mai adaugat Tampiza.
Potrivit datelor Petrom, principalul jucator din piata si cel care da, in general, tonul miscarilor de preturi in Romania, de la inceputul anului, pretul benzinei a crescut de la 3,98 lei/litru pe 1 ianuarie, la 4,6 lei pe 1 iulie, iar in prezent se situeaza la 4,54 lei.
Motorina vanduta de Petrom s-a scumpit, in acelasi interval, de la 3,74 lei/litru pe 1 ianuarie, la 4,48 lei pe 1 iulie si a ajuns, in prezent, la 4,67 lei.
Vorbim, in ambele cazuri, de cei mai ieftini carburanti. Cei mai scumpi au trecut de mult de granita celor 5 lei/litru.
Carburantii din Romania au ajuns printre cei mai ieftini din UE
Vestea buna este ca, spre deosebire de majoritatea tarilor europene, la noi preturile au crescut mai putin in ultima vreme.
Astfel, dupa ce in vara aveam printre cei mai scumpi carburanti din UE, in octombrie, potrivit datelor din Oil Bulletin, centralizate de Directoratul pentru Energie al Comisiei Europene, doar Bulgaria, Cipru si Letonia aveau preturi mai mici ca la noi.
[img=980][/img]
In Romania pretul litrului de benzina Euro 95 era de 1,08 euro, la bulgarii de 1,02 euro, in Cipru de 1,08 euro, iar in Letonia de 1,08 euro.
Cea mai scumpa benzina o plateau grecii, unde litrul costa 1,5 euro, urmati de olandezi (1,48 euro/litru) belgieni (1,42 euro) si danezi – 1,41 euro.
Petrolul, tot mai scump
Vestea proasta este ca pretul petrolului va continua sa creasca, iar carburantii, bineinteles, se vor scumpi.
Potrivit estimarilor Goldman Sachs si Morgan Stanley, pretul petrolului va trece in 2011 de granita celor 100 de dolari/baril, in timp ce expertii Barclays Capital vad un pret de 97 dolari/baril.
Estimarile ar putea fi depasite chiar mai repede. Marti, la InterContinental Exchange din Londra, pretul petrolului a atins cel mai ridicat nivel din ultima jumatate de an, de 86,22 de dolari/baril, in conditiile in care rezervele de aur negru ale SUA au scazut in ultimele saptamani mai mult decat se anticipase.
Potrivit specialistilor, principalul factor care influenteaza piata mondiala a petrolului il constituie situatia economiei mondiale, in special indicii macroeconomici ai SUA. Iar cum economia americana nu se simte deloc bine, analistii estimeaza cresterea continua a preturilor.
[img=979][/img]
In iulie 2002, petrolul era cotat la 26 dolari/baril. Sase ani mai tarziu, in iulie 2008, barilul de petrol atingea recordul istoric de 147,5 dolari.
De atunci, titeiul s-a ieftinit pe fondul crizei, iar in ultimele luni, s-a tranzactionat la cote intre 70 si 80 dolari/baril.
Husein Allidina, expert pe materii prime la Morgan Stanley, a explicat, pentru Reuters, ca „situatia aurului negru reflecta, in general, evolutia economiei mondiale, capacitatea acesteia de a-si reveni din profunda criza financiara”.
O crestere puternica a preturilor la materiile prime ar putea pune in pericol revenirea din criza, accentuand inflatia.
„Ne temem ca o crestere ulterioara a pretului la petrol marca WTI va deveni un fel de sarut al mortii pentru redresarea globala, care incearca sa evite un al doilea val al recesiunii”, a declarat Olivier Jacob, expert la compania de cercetare in domeniu Petromatrix.