Partea romana sustine insa mentinerea taxei, invocand limitarea numarului masinilor poluante si incurajarea cumpararii de masini noi.
Dincolo de motivele guvernului roman, Comisia Europeana apreciaza insa ca taxa de prima inmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare si jurisprudentei Curtii Europene. Principalele neajunsuri ale legislatiei referitoare la taxa de inmatriculare auto, invocate de Comisia Europeana, sunt discriminarea cetatenilor romani fata de cei din alte state membre UE, pentru ca romanii trebuie sa plateasca taxa de prima inmatriculare la cumpararea de masini, precum si faptul ca nivelul taxei depaseste valoarea reziduala sau de piata a masinii in cazul celor foarte vechi.
In cazul in care guvernul nu va modifica taxa in cele doua luni acordate de CE, se va merge la faza urmatoare din procedura de infrigement ce vizeaza actionarea in judecata la Curtea Europeana de Justitie.
Procesul ar urma sa aiba loc cel mai devreme in aprilie-mai, anul viitor, conform unor declaratii anterioare ale unor surse din cadrul CE.
Ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian, a declarat, saptamana trecuta, ca va merge zilele acestea la Bruxelles, pentru a rezolva problema taxei.
Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, poate ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara catalizator si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc, insa poate depasi aceasta suma, in unele cazuri.
In primele zece luni ale anului, incasarile la buget din taxa de prima inmatriculare au ajuns la aproximativ 225 de milioane de euro.