Studiul, realizat de compania de cercetare de piata TNA AISA la initiativa GE Money, a fost efectuat in perioada ianuarie-februarie 2008 pe esantioane reprezentative (aproximativ 600 respondenti din fiecare tara) din 5 tari din Europa: Cehia, Germania, Ungaria, Polonia si Romania. Persoanele intervievate apartin exclusiv mediului urban, au varste cuprinse intre 18 si 60 de ani.
Portretul-robot al viitorului posesor auto din Romania ar fi: barbat tanar, necasatorit cu venit peste medie.
Conform documentului GE Money, jumatate din romani declara ca, daca ar achizitiona o masina, ar cumpara doar una noua, nefolosita. 39% din romani si 41% dintre maghiari si-ar cumpara o marca straina de masina, la polul opus aflandu-se nemtii, cu doar 6%.
Peste 56% dintre romanii care vor sa isi cumpere o masina noua ar plati pentru ea in jur de 8.400 euro. Situatia este cu totul alta in celelalte tari analizate: cehii si polonezii ar plati in jur de 7.000 euro pe o masina la mana a doua, iar nemtii – pana la 13.400 euro tot pentru o masina second hand (SH).
In toate cele 5 tari analizate, magazinele din reteaua de dealeri (atat de masini noi cat si SH) reprezinta locul din care respondentii sustin ca intentioneaza sa isi achizitioneze masina (34% romani, 54% maghiari, 58% nemti, 36% cehi). Pentru 30% dintre romani si maghiari, a doua optiune, la mica distanta de dealerii de masini, este sa cumpere automobil din strainatate.
Principalele 5 criterii pe care romanii le iau in considerare in momentul in care isi achizitioneaza o masina sunt: conditiile tehnice (foarte importante in proportie de 78%), consumul de combustibil (63%), vechimea (57%), abia apoi pretul (52%) si in final dotarea masinii (48%).
„Dorinta si deschiderea romanilor de a investi intr-o masina sunt absolut normale pe o piata in plina dezvoltare cum este cea romaneasca”, a declarat Felicia Relenschi, CEO Motoractive Leasing, companie ce face parte din GE Money.
„Estimam ca cererea va continua sa creasca si in urmatorii ani, doar ca, pe masura ce piata se va stabiliza si va intra in etapa de maturizare – in aproximativ 2 ani – se va observa o o dezvoltare a pietei auto second hand, urmand aceeasi directie prezenta in restul tarilor incluse in acest studiu”, a mai spus Felicia Relenschi.
In toate cele 5 tari, principala sursa de finantare pentru cumpararea masinii o reprezinta propriile economii. Dupa acestea, urmatoarea optiune a romanilor este finantarea printr-un imprumut de nevoi personale, ori un imprumut auto de la o banca (36%).
39% dintre romani, cel mai mare procent din tarile analizate, considera ca e avantajos sa cumperi un automobil in leasing. Un procent important de 21% iau in considerare si leasingul auto contractat direct de la un dealer auto.
Romanii sunt cei mai cheltuitori
55% dintre romani se arata deschisi fata de finantarea prin orice institutie financiara. In cazul in care nu refuza achizitionarea unei masini cu ajutorul unei institutii financiare, romanii sunt dispusi sa achite cea mai mare rata lunara, respectiv 350 euro, comparativ cu doar 260 euro in cazul Germaniei ori 230 euro in Polonia.
32% dintre romani doresc sa ramburseze suma contractata prin leasing in 4-5 ani. Restul tarilor opteaza pentru rambursare in 4 ani, iar Germania doar in 3 ani.
„Faptul ca peste jumatate din romani sunt deschisi sa isi finanteze achizitia noii masini printr-o institutie de credit si ca 39% considera leasing-ul o solutie de finantare avantajoasa sunt semne de evolutie a pietei”, a adaugat Felicia Relenschi de la Motoractive Leasing.
Atat pentru romani, cat si pentru nemti, principalele criterii de selectie a unei finantari, credit sau imprumut auto, sunt: dimensiunea ratelor lunare, posibilitatea de plata in avans (cu sau fara penalitati) si suma pe care o vor plati in plus fata de costul masinii.
Aproape jumatate din romani, maghiari si polonezi sunt dispusi sa astepte aproximativ o zi pentru a contracta un imprumut pentru masina, in timp ce nemtii si cehii se asteapta sa primeasca banii in cel mult o ora.
33% dintre romani cheltuiesc intre 51 si 100 euro pentru masina in fiecare luna, si 53% dintre romani petrec mai bine de doua ore cu intretinerea lunara a masinii, fata de nemti, care aloca mai putin de o ora acestei activitati.
42% dintre romani nu isi pot inchipui viata fara masina
Din studiu reiese ca 42% dintre romani si 43% din nemti nu isi pot inchipui viata fara masina.
In majoritatea tarilor analizate, masina este mijlocul de transport cel mai comod, dar in Polonia este considerat si cel mai rapid (41% dintre respondentii polonezi fata de 36% romani si 37% nemti).
Pentru majoritatea tarilor analizate, principala utilitate a masinii este deplasarea la si de la birou, in timp ce pentru 29% dintre romani automobilul este parte din jobul lor. De altfel, 21% dintre romani declara ca posibilitatea de a folosi masina companiei este cel mai important criteriu, in afara de salariu, in luarea deciziei de a se angaja sau nu undeva.
In Romania, una din trei familii nu are masina, iar romanii au cel mai des in garaje automobile marca Dacia.
25% dintre romani considera ca albul este cea mai sigura culoare de masina, spre deosebire de ceilalti, care pun pe primul loc culoarea rosie.
GE Money, divizie a companiei General Electric, este unul dintre principalii furnizori de servicii financiare pentru consumatori, retaileri si dealeri auto din 52 de tari.
GE Money a intrat pe piata din Romania in trimestru al treilea al anului 2006 prin achizitionarea celor trei companii specializate in servicii financiare non-bancare: Leasemart Holding BV (detinatoare a companiei Motoractive Leasing), Ralfi SA (companie care ofera credite de consum sub numele Estima Finance) si Domenia Credit SA.