Romania poate deveni, in cativa ani, cel mai important producator auto din Europa de Est, estimeaza expertii din industria auto. Performanta Loganului, lansarea in iunie a modelului Sandero, pe care Dacia il vede ca un succes atat pe piata interna cat si la export, prezenta Ford la Craiova si preconizata investitie Mercedes de la Timisoara sunt doar etape in dezvoltarea unor capacitati de productie de peste 1,2-1,5 milioane de automobile anual, in 2012-2015, fata de 240.000 de automobile in 2007 si 400.000 in 2008.
„Dacia Renault si cei de la Ford vor produce, pana in 2010, peste 1 milion de masini anual. Daca intra si ceilalti jucatori despre care se vorbeste, Mercedes, Audi si Mitsubishi, asta va insemna un progres important pentru industria auto romaneasca, fapt ce se va vedea in mod direct in cresterea economica a Romaniei”, a declarat, pentru DailyBusiness, Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM).
Analistii auto spun ca atuurile Romaniei sunt legate de pozitia geostrategica, de personalul calificat si de costul redus al fortei de munca.
„Suntem in UE, la granita cu fostul spatiu sovietic, avem transport naval, fluvial, cu reteaua feroviara stam totusi destul de bine. Daca am rezolva si problema autostrazilor, succesul Romaniei ca destinatie investitionala ar fi garantat”, spune analistul auto Dan Vardie.
„Daca iei si in calcul forta de munca calificata – la Timisoara, unde s-au produs automobile si se fac piese auto, sau la Campulung, unde a fost Aro – si daca iei si in calcul costul fortei de munca, de 3,23 euro pe ora, cel mai redus din Europa (in Germania, ora de munca in industria auto este platita cu 42 euro – n.r.), este de inteles decizia Mercedes de a alege Romania in detrimentul Poloniei (cu 6 euro – ora de munca) pentru dezvoltarea unei noi capacitati de productie”, mai spune Vardie.
Analistul Adrian Mihaltianu crede ca decizia Mercedes de a investi in Romania reprezinta doar o etapa in dezvoltarea industriei auto autohtone.
„Eu cred ca mai este loc de cel putin 3-4 uzine auto in Romania, pe care le vad construite pana in 2012. Locatii avem destule, terenurile mai ieftine decat in Polonia sau Ungaria. In plus, celelalte piete, precum cele din Polonia, Cehia sau Slovacia, sunt deja acoperite. Acolo nu mai e loc de construit, iar singura tara cu potential, Ucraina, reprezinta inca un grad ridicat de risc in perceptia marilor investitori”, a declarat analistul.
De ce ar alege Mercedes Timisoara?
Dincolo de investitiile masive anuntate de Renault si Ford in Romania pentru urmatorii ani, evaluate la circa 2 miliarde de euro, o alta investitie importanta ar putea fi derulata chiar din acest an de concernul Mercedes, la Timisoara.
Dupa ce ministrul IMM-urilor si Comertului, Ovidiu Silaghi, a confirmat luni faptul ca Mercedes a ales Timisoara in detrimentrul Oradei (din cauza terenului – n.r.), desi alte speculatii amplaseaza uzina germana la Cluj, analistii auto se asteapta ca germanii sa inceapa investitia chiar din acest an. Singura dilema este legata de natura investiei – una greenfield (de la zero) sau prin preluarea activelor fostei fabrici Oltcit.
„Mercedes nu prea mai are timp de asteptat. Vor sa inceapa deja lucrarile pentru Clasa A si B, pentru ca in curand va veni momentul sa isi innoiasca gama. Cred ca vor accelera lansarea productiei, (asteptata, conform presei germane, in 2011 – n.r.). Si asta deoarece concurenta a devenit acerba, iar costurile de productie au ajuns sa faca diferenta”, a mai spus analistul.
Specialistul auto Adrian Mihaltianu se asteapta ca investitia Mercedes de la Timisoara sa reprezinte un adevarat moment „T 0” pentru autoritatile romane.
„E timpul sa negociem asa cum trebuie, sa negociem profesionist astfel de investitii. Cred ca a trecut vremea negocierilor sindicale de la Renault, sau a intarzierilor birocratice de la Ford, din cauza carora s-a pierdut investitia in Ford Fiesta. Statul roman are obligatia sa lucreze rapid si eficient aceasta investitie”, a mai spus Mihaltianu.
„Ne-am fript odata cu Fiesta. Romania a pierdut trenul pentru constructia noii masini din cauza problemelor din privatizare. Si acum Fiesta se face in alta parte, iar Ford a fost nevoit sa gaseasca ceva sa construiasca si la noi, pana ce va dezvolta un proiect viabil pentru Romania. Cred ca e timpul sa discutam din start investitia si sa o demaram de urgenta”, a declarat analistul auto Dan Vardie.
Noile modele auto din Romania, construite de roboti?
Greva de trei saptamani de la Dacia a pus in garda jucatorii din industria auto, impactul protestului avand consecinte inclusiv la nivelul strategiei de dezvoltare a investitiilor, spun specialistii auto.
Daca la Automobile Dacia, au inceput deja sa fie adusi roboti industriali, la Craiova mare parte din linia de asamblare va fi deservita de automate, in timp ce investitia Mercedes ar putea fi robotizata in procente majoritare.
„Grevele astea lucreaza puternic la nivelul de credibilitate al tarii. Industria auto este sensibila la astfel de probleme, pentru ca ritmul de productie si costurile tind sa devina cruciale pe o piata aflata intr-o crestere importanta. Degeaba produci ieftin, daca nu produci mult, degeaba vrei sa produci si ai piata, daca nu ai cu cine. Sunt principii fundamentale in industria auto”, spune analistul Razvan Codorean.
„Probabil ca viitorul apartine robotilor, iar avand in vedere nivelul de calitate impus de Mercedes, sa nu ne asteptam la un numar masiv de locuri de munca la Timisoara”, a mai spus analistul.
Audi, cel mai recent nume pe lista investitorilor din Romania
Renault a fost „undita”, iar Ford „momeala” care au atras puternic interesul marilor „pesti” din industria auto, spun specialistii in industria auto. Cu alte cuvinte, prezenta de mai multi ani a francezilor in Romania a fost un argument intarit de venirea americanilor, care au confirmat astfel viabilitatea investitiilor pe acest segment.
Dupa Mercedes, in Romania ar putea intra, in curand, si concernul Volkswagen ce ar putea construi o uzina destinata productiei modelelor de lux Audi.
Interesul germanilor pentru piata romaneasca a fost confirmat de ministrul pentru IMM-uri si Comert, Ovidiu Silaghi, care a precizat ca grupul VW cauta acum cea mai buna locatie pentru derularea unei investitii.
Ca si in cazul Mercedes, niciunul dintre oficialii companiei nu a confirmat investitia sau valoarea acesteia.
„Interes exista, cum a fost si in cazul Mitsubishi, ca si in cazul BMW. La fel, s-a vorbit de interesul Opel pentru o investie la Cluj, dar si despre intoarcerea General Motors in Romania, dupa ce au pierdut printre degete Daewoo Craiova. Cred insa ca de la intentie pana la fapte e o distanta foarte lunga, iar semi-esecul celor de la Mistsubishi care nu au gasit inca locatia perfecta, amanandu-si investitia, lucru confirmat si de premierul Tariceanu, este cel mai bun exemplu”, a declarat analistul Dan Vardie.
Semnale privind interesul pentru deschiderea unor noi capacitati de productie exista, iar Audi este una dintre marcile care vrea sa-si dubleze productia pana in 2015.
Michael Dick, responsabilul departamentului de dezvoltare al Audi, a declarat pentru publicatia Automotive News ca marca germana intentioneaza sa-si dubleze productia pana in 2015 si sa depaseasca rivalii din segmentul premium, BMW si Mercedes.
Pentru a-si atinge obiectivele, Audi are in faza de proiect 18 noi modele.
„Audi va dori sa afle, in primul rand, daca are in aceasta zona o industrie care sa ii aduca cele necesare, de la tabla la subansamble etc. Care sa ii permita sa produca ieftin si de calitate. Daca raportul va fi unul bun, investitia se va face”, a declarat analistul auto Razvan Codorean.
Romania, aproape de Top 10 european al producatorilor
In topul european al constructorilor, la nivelul anului 2007, Romania s-a clasat pe locul 14. Cele mai multe masini au fost produse in Germania, peste 6,2 mil.unitati, urmata de Franta, cu 3 milioane si Spania cu 2,9 milioane unitati. Pe locurile urmatoare s-au situat Marea Britanie si Rusia.
Comparativ cu unele tari din regiune, in Romania s-au produs anul trecut de circa patru ori mai putine automobile decat in Cehia si de trei ori mai putine in Polonia, dar peste productia din Ungaria si Ucraina.
Industria auto romaneasca a generat, anul trecut, o cifra de afaceri de 7,2 miliarde de euro, luand in calcul rezultatele constructorilor Dacia si Daewoo, precum si ale producatorilor de componente.
Situatia s-ar putea schimba, odata cu debutul productiei la Ford Craiova, Romania putand astfel sa intre in top 10 al producatorilor auto.
Per total, anul trecut pe plan mondial s-au construit 73,1 milioane automobile, dintre care 20 de milioane au fost vehicule comerciale. Japonia a fost cel mai mare producator mondial, cu 11,6 milioane vehicule, urmata de SUA, cu peste 10,8 milioane.