Asociatia solicita aplicarea modelului
german prin stabilirea unei taxe anuale, suportata de proprietarii de
autovehicule corelata cu puterea de cumparare din Romania care sa
?ina cont de clasa de poluare (non-euro, E1, E2, …E6, Electric),
tip de motorizare (benzina, diesel, electric), capacitate cilindrica
– renun?area la taxa auto si diferentierea impozitului anual
perceput pentru proprietarii de autovehicule func?ie de normele de
poluare, capacitate cilindrica/emisii de CO2, motorizare.
Totodata
UNTRR sustine stimularea de achizitie a autovehiculelor noi prin
reducerea valorii rovinietei pentru vehiculele Euro 6 cu 50%, Euro 5
cu 40%, pentru Euro 4 cu 30%, pentru Euro 3 cu 20%, pentru Euro 2 cu
10%.
In 2011 din taxa de poluare auto s-au incasat 365
milioane lei iar in 2012 estimarea este ca incasarile au fost mai
mici cu 25-30%, adica 260-270 milioane lei.
In acest context,
propunerea UNTRR este sa se renun?e la taxa auto, iar impozitul
anual sa ramana neschimbat la Euro 5 si in timp sa fie diferentiat
pentru celelalte categorii 10% la Euro 4, 15-20% la Euro3, 30-50% la
Euro 2, 50-100% la Euro 1, 100-200% la NonEuro.
Avand in vedere faptul ca astfel de
masuri vor fi aplicate pe un parc de cca 5 milioane de
autoturisme (din care aproape 1 milion au peste 14 ani) si
111.000 autovehicule comerciale de transport marfuri peste 3,5t si
23.000 autovehicule transport persoane peste 1+8 locuri, aducand
substantiale venituri anuale catre Buget UNTRR propune majorarea
primei de casare, instituita prin “programul rabla”, la
echivalentul a 1500 de Euro pentru a stimula in mod eficient innoirea
parcului auto din Romania.
UNTRR propune instituirea
unei prime de casare similare pentru autovehiculele comerciale de
transport persoane si pentru autovehiculele comerciale de transport
marfa, avand in vedere ca aceste autovehicule sunt mijloace de
productie.
Metoda taxarii anuale asigura, de
exemplu, pentru un Logan diesel cu o capacitate cilindrica de
1.461 cmc, Euro3 (an fabrica?ie 2005) taxa de inmatriculare este de
7.305 lei; pentru un autovehicul diesel cu capacitate cilindrica de
1.896 cmc Euro3 (an fabrica?ie 2003) taxa de inmatriculare este de
9.630 lei.
“Mentinerea unei taxe unice la
inmatriculare va aduce haos in evidentele proprietarilor de
autovehicule, tranzactiile se vor realiza, autovehiculele se vor
vinde si cumpara, dar fara sa mai fie declarate oficial, tocmai
pentru evitarea taxarii cu mii de lei bune, de multe ori sumele
percepute ca taxa ajungand sa depaseasca 50% din valoarea
autovehiculului, pentru cele inmatriculate inainte de 2007”, sustin
cei de la UNTRR.
“De asemenea trebuie avut in vedere ca o
taxare unica nu este sustenabila ecologic pe termen lung. Un
autovehicul inmatriculat in 2007 in Romania si taxat pentru norma
Euro 3, (atunci una dintre cele mai putin poluante), dupa standardul
din 2012, nu mai este printre cele mai ecologice, dar va polua multa
vreme, fara sa mai plateasca nimic”, transmite asociatia.
Plata
anuala asigura o diferentiere progresiva functie de cele mai
ecologice norme de poluare pe termen lung, fara sa genereze niste
eforturi financiare uriase utilizatorilor si implicit fara sa mai
genereze cautarea unor solutii care duc la pierderea completa a
oricarei taxe de catre statul Roman (inmatriculari in tari vecine sau
alte solutii locale).
“Reducerea tarifului de utilizare a
infrastructurii functie de nivelul de poluare, aduce o veritabila
contributie in sensul taxei de mediu – vehiculele polueaza
proportional cu utilizarea”, mai arata UNTRR.