Specialistii estimeaza ca Romania va beneficia, cu siguranta, de o derogare de 2-3 ani, timp in care proprietarii sa isi poata schimba „rablele” pe masini ce respecta normele minime de poluare.
Romania nu poate sa renunte nici in 10 ani la atat de multe masini cate ar intra sub incidenta masurii de interzicere a circulatiei, spun specialistii din piata. Este vorba de 54% din parcul auto din Romania, adica 2,3 milioane de automobile, conform datelor Registrului Auto Roman.
Daca va fi adoptata o asemenea decizie de catre Comisia Europeana, Romania, alaturi de Bulgaria, Polonia si alte tari din Est, vor beneficia de o derogare, termen in care sa isi rezolve problemele cu rablele, crede Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia, presedinte Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM) si vicepresedinte al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
„Este vorba de milioane de masini, care este imposibil sa fie eliminate asa usor din circulatie. Sunt masini produse pana in 1996 care circula, de la Dacii la Opeluri. Ca sa le casezi, de pilda, ti-ar trebui cativa ani. Nu cred ca UE vrea sa transformam strazile din Estul Europei in cimitir de masini”, spune Stroe. „Solutia va fi acordarea unui termen mai lung, in care proprietarii sa poata sa le schimbe pe masini euro”, a mai spus vicepresedintele Dacia.
[quote=Constantin Stroe, Dacia]Va fi cu siguranta o decizie politica la mijloc, dar cred ca se va merge pe un compromis in care programul Rabla si derogarea de 2-3 ani de la implementarea masurii ar urma sa fie punctele semnificative[/quote]
Guvernul spune insa ca, daca Bruxelles-ul va hotari interzicerea masinilor non-euro, o asemenea decizie va avea caracter obligatoriu pentru toate statele membre, iar Romania va trebui sa o respecte, indiferent de consecinte. Premierul Tariceanu a precizat ca o derogare de la o asemenea masura ar insemna un act de discriminare pentru proprietarii masinilor din tarile unde masura va fi aplicata, fapt ce nu va fi acceptat niciodata de UE.
„Este foarte probabil ca, la nivelul Uniunii Europene – si este o atentionare pe care o fac tuturor detinatorilor de masini poluante non-Euro -, de la 1 ianuarie 2011 sa fie adoptata o directiva pentru scoaterea acestor masini din circulatie. Fara exceptii”, a declarat recent premierul Tariceanu, in cadrul unei audieri privind taxa auto.
Conform Registrului Auto Roman, in Romania exista peste 2,3 milioane de masini non-Euro inregistrate in baza de date a RAR. Majoritatea au fost produse pana la 31 decembrie 1995. Este vorba, printre altele, de Dacia 1300, Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 5, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett.
APIA cere ca programul Rabla sa fie extins la 200.000 de masini
O eventuala decizie a Uniunii Europene in privinta interzicerii circulatiei masinilor non-euro din 2011 va avantaja producatorii si importatorii de automobile care spera ca in urmatorii 3 ani, statul sa impulsioneze programul Rabla, in asa fel incat romanii sa poata beneficia de prima de casare.
„Decizia guvernului de a extinde programul Rabla la 40.000 de masini in acest an este buna, dar cred ca in conditiile date, ar trebui gandit un plan serios, de mare amploare, de innoire a parcului auto”, spune Constantin Stroe, vicepresedinte al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
„Cu 150.000-200.000 de masini incluse in program pe an, pana in 2011-2014 am putea recupera decalajul fata de tarile occidentale, iar oamenii ar beneficia de acea prima de 4.000 de lei care ar fi avansul pentru o masina noua”, a mai spus Stroe.
Analistul auto Razvan Codorean crede ca guvernul ar trebui sa extinda programul Rabla si la masinile la mana a doua.
„Nu toata lumea are bani sa isi ia masina noua. Mai bine ar reglementa si stimula piata second-hand in sensul de a include sistemul buyback si la masinile la mana a doua. Piata second din Romania are, in proportie de peste 80%, masini aduse dupa 2000, care respecta normele de poluare. De ce sa nu ii permiti omului sa foloseasca prima de casare pentru a lua o masina second, la un pret decent, de la o firma de buyback, daca nu are bani de una noua?”, se intreaba Codorean.
Analistul auto Adrian Mihaltianu crede ca discutia legata de introducerea unei interdictii de circulatie pentru masinile non-euro este una inutila, pentru ca o asemenea masura nu va fi luata niciodata.
[quote=Adrian Mihaltianu, analist auto]Pana ca UE sa decida eliminarea masinilor non-euro, problema se va rezolva natural, din taxe si impozite[/quote]
„In aproape toate tarile, inclusiv in Germania, care este cea mai dezvoltata piata auto din Europa, masinile non-euro, adica cele produse pana in 1996, au inca o proportie semnificativa. In plus mai sunt si masinile de epoca. In aceste conditii, nicio tara nu cred ca va fi de acord cu o astfel de masura ce le-ar putea ridica electoratul in cap”, a spus Mihaltianu.
Componenta puternic politica a unei asemenea decizii este evidentiata si de Constantin Stroe.
„Sunt 2 milioane de proprietari de masini non-euro in Romania. Daca le-ai interzice sa circule, astea inseamna sa iti aprinzi paie in cap. Va fi cu siguranta o decizie politica la mijloc, dar cred ca se va merge pe un compromis in care programul Rabla si derogarea de 2-3 ani de la implementarea masurii ar urma sa fie punctele semnificative”, a declarat Stroe.
Taxe mai mari pentru proprietarii de masini non-euro
Analistii din piata auto cred ca problema, dincolo de eventuala interdictie de circulatie aflata in analiza UE, ar putea fi rezolvata printr-o regandire a sistemului de taxe de poluare.
„Taxa auto e un fel de apa de ploaie fata de sistemul de taxe perceput in Anglia, Franta sau in Elvetia. Acolo, ca sa ai o masina veche, non-euro, te costa mai scump taxele anuale decat daca ai una Euro 4 sau 5”, spune analistul Adrian Mihaltianu.
„Cred ca, pana ca UE sa decida eliminarea masinilor non-euro, problema se va rezolva natural, din taxe si impozite. Nu multi isi vor permite, in urmatorii ani, sa plateasca pentru o masina poluanta”, a mai spus analistul care estimeaza ca in urmatorii ani, guvernul ar urma sa modifice din nou sistemul de taxe auto.
Ideea are inclusiv sustinere politica, social democratii realizand un proiect de lege care prevede ca taxa actuala de poluare, ce va fi aplicata de la 1 iulie, sa fie inlocuita cu una noua, care sa fie platita anual, de toti posesorii de automobile, iar cuantumul ei sa fie diferentiat in functie de gradul de poluare si vechimea masinii.
Liviu Dobrin, presedintele Autovit, unul dintre cele mai mari targuri de masini din Romania, a declarat, recent, pentru DailyBusiness, ca solutia ar fi una echitabila, ce ar urma sa elimine si discriminarea intre cei care isi cumpara masina acum si sunt nevoiti sa plateasca taxa de poluare, si cei care circula deja cu masina personala.
„Este o idee excelenta, care ar putea rezolva odata pentru totdeauna probleme din piata auto”, a spus Dobrin. „Cine vrea o masina de capacitate cilindrica mare, de 3.000 de centimetri cubi, trebuie sa plateasca mai mult decat unul cel care opteaza pentru un motor de 1.100 de centimetri cubi, de pilda. La fel, daca vrei masina veche, pe care o iei ieftin de afara, trebuie sa platesti mai mult, pentru ca poluezi mai mult”, a precizat presedintele Autovit. Singura sa observatie este legata de faptul ca o astfel de taxa de poluare ar trebui extinsa la toata economia romaneasca.
„Daca ii pui pe posesorii de automobile sa plateasca o taxa de poluare, atunci sa plateasca si cei care detin fabrici, marii poluatorii”, mai spune Dobrin.