Decizia Comisiei Europene de a cere Romaniei ca in termen de doua luni sa renunte la mult controversata taxa de poluare auto nu a surprins aproape pe nimeni.
Inca de anul trecut, de la 1 iulie de cand a intrat in vigoare, taxa auto, rebotezata „de poluare” a fost promovata ca o solutie de compromis, ministrul Economiei de atunci, Varujan Vosganian, declarand ca va trebui gasita o alta solutie, constient fiind ca ” exista cateva aspecte legate de compatibilitatea cu legislatia europeana „.
La aproape un an distanta, CE a decis ca taxa este discriminatorie, pentru ca, prin taxarea diferentiata a masinilor noi fata de cele vechi, ingradeste dreptul cetatenilor europeni de a vinde si cumpara produse in piata comuna europeana.
[quote=Constantin Stroe, presedinte ACAROM]Cum sa spui ca e o taxa discriminatorie, cand 70% din vanzarile din piata auto sunt de masini second-hand? Este o aberatie![/quote]
Solutia? Una anticipata de expertii din piata, intr-o serie de analize DailyBusiness.ro -introducerea unui impozit auto, platit de toata lumea.
Daca pana acum, varianta era privita ca o problema de perspectiva, acum, odata cu declansarea procedurii de infrigement, adica de incalcare a legislatiei europene, ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, primeste practic unda verde pentru a lansa impozitul inca din acest an.
Iar varianta cea mai la indemana, potrivit unor surse guvernamentale, va fi promovarea unei ordonante de urgenta in stilul celei care a introdus, la 1 iunie, impozitul forfetar.
In timp ce producatorii si importatorii de automobile sustin aceasta varianta, vazuta ca raul cel mai mic in tot acest razboi cu piata second-hand, analistii se intreaba insa daca guvernul va avea „tupeul” de a trece cu vederea ca suntem intr-un an electoral.
„Introducerea unui impozit auto va rezolva, odata pentru totdeauna, situatia asta”, spune presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania, Constantin Stroe.
„Daca nu putem stopa invazia rablelor in alt mod, macar prin acest impozit sa o stavilim putin”, a spus Stroe, care este si vicepresedintele Dacia.
Analistul auto Dan Vardie crede ca solutia este una de-a dreptul sinucigasa pentru actualul cabinet. „Daca se impune un impozit unitar, in functie de gradul de poluare, va trebui sa fie platiti de toti cei care detin masini. In conditiile in care avem un parc auto in majoritate invechit, de cateva milioane de masini, cum credeti ca ar vota proprietarii lor in acest an electoral, daca se impune acest impozit ? „, se intreaba Vardie.
[quote=Dan Vardie, analist auto]Problema e ca guvernul nu are o viziune, o politica concreta, pe termen lung, in privinta stimularii industriei auto. Nu au o strategie, iar acest lucru se vede din infinitele modificari ale acestei taxe, din gafele facute, din investitiile pierdute[/quote]
Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a evitat, pana la aceasta ora, sa comenteze decizia Bruxelles-ului, insa afirmatiile sale anterioare vin sa arate, fara tagada, ca expertii din minister lucreaza deja la impozitul auto.
„Nu va mai fi o taxa de prima inmatriculare, ci una legata de principiul ‘poluatorul plateste’, care va fi platita anual, asemenea unui impozit. Oamenii se vor gandi de doua ori daca mai vor sa cumpere masini second-hand care emit foarte multe noxe, pentru ca vor avea de platit mai mult”, a explicat ministrul.
Intr-o analiza intitulata „Cine pierde si cine castiga din viitorul impozit auto anti-poluare?” Nemirschi declara, in primavara acestui an, ca „vom introduce in Parlament un proiect de lege care sa reprezinte o taxa anuala pentru toti poluatorii, deci va fi vorba de grame de dioxid de carbon si de capacitatea motorului, acelea vor fi cele doua elemente care se vor lua in calculul noii taxe”.
Acum insa, potrivit unor surse din piata auto, Executivul ar putea profita de declansarea procedurii de infrigement, pentru a promova impozitul auto, mai cu seama ca va aduce un plus de incasari la buget. Iar demersul s-ar putea realiza, cel mai probabil, printr-o ordonanta de urgenta, in maxim 2 luni, pentru a respecta termenul stabilit de Bruxelles.
O mana cereasca pentru importatorii de masini second-hand
Dincolo de modul in care va reactiona guvernul, cert este ca anuntul Bruxelles-ului este privit cu entuziasm de dealerii de masini la mana a doua. In conditiile crizei, ei ar putea fi principalii castigatori ai acestei decizii.
Specialistii spun ca sunt multi cei care au adus masini din Occident si s-au trezit ca nu au cui sa le vanda, din cauza taxei. O parte din ei au scapat de automobile via-Bulgaria, acolo unde era mai usor sa inmatriculezi o masina second-hand.
Acum, daca taxa va fi eliminata, afacerile cu masini vechi s-ar putea relansa si asta mai cu seama ca, daca ar vrea o masina noua, romanii ar trebui sa o ia in leasing, pentru ca bancile dau cu foarte mare greutate credite. Iar costul leasingului este unul prohibitiv pentru multa lume.
In plus, cei care si-au inmatriculat masinile in Bulgaria, vor putea sa le reinmatriculeze in Romania, in conditiile in care, in sfarsit, isi vor putea trece automobilele in proprietate personala.
„Dincolo de samsarii de masini second si cei care sunt interesati de o masina la mana a doua, cel mai mult de castigat vor avea cei care au produs aceasta decizie „, spune Marius Carp, presedintele Asociatiei Concesionarilor Dacia-Renault.
[quote=Marius Carp, presedintele Asociatiei Concesionarilor Dacia-Renault]A fost o decizie politica, in care interesul marilor jucatori din industria auto si-a gasit ecou la Bruxelles. Reluarea exporturilor de rable catre Est ar ajuta atat firmele cat si clientii. Decat sa isi dea masina pe 2.500 de euro statului, de ce sa nu o vanda pe 4.000 romanilor, bulgarilor etc. ?[/quote]
O teorie sustinuta si de presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Ernest Popovici.
„Solicitarea Comisiei Europene surprinde deoarece in momentul in care a fost prezentata actuala forma a taxei auto, nu au existat comentarii. De aceea ne intrebam de ce a aparut tocmai acum aceasta solicitare, cand exista un trafic intens cu masini vechi dinspre vest”, a declarat, citat de agentia NewsIn, Popovici.
Pe de alta parte, managerul general al Autovit, Nicolae Ragalie, a declarat ca, pana la urma, dincolo de cine are de castigat, legea trebuie sa fie respectata.
„Pana la urma, este problema guvernului roman ca nu si-a gandit masurile in concordanta cu legislatia europeana pe care este obligat sa o respecte”, a spus Ragalie.
In actualele conditii, spun specialistii, guvernului nu ii ramane decat sa introduca impozitul auto si sa extinda Programul Rabla.
Executivul a anuntat, deja, ca ia in calcul posibilitatea de a le permite firmelor sa isi schimba masinile prin Programul Rabla si, totodata, sa extinda vanzarile si la sistemul de leasing.
„Acest tip de program de stimulare a vanzarilor de masini noi ramane singura solutie eficienta”, spune analistul auto Dan Vardie. „Trebuie insa ca guvernul sa regandeasca Rabla, inclusiv prin majorarea primei de casare de la 3.800 de lei. Este o suma mult prea mica, mai mult simbolica decat stimulativa”, a precizat analistul.
Potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, vanzarile de automobile noi din Romania au scazut cu 43,1% in mai, la 13.336 unitati, si cu 49,2% in primele 5 luni ale anului, la 57.894 unitati.