„Prezenta aerului conditionat in masina va deveni, treptat, o dotare de baza, iar trendul pietei sugereaza viitorul”, a declarat, pentru DailyBusiness, Marius Carp, directorul Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
In prezent, peste 50% dintre automobilele vandute in Romania se comercializeaza cu aer conditionat, a precizat Carp, adaugand ca piata a crescut foarte mult pe acest segment. „S-a ajuns ca, in prezent, 90 – 95% dintre autoturismele comercializate de General Motors in Romania sa aiba aer conditionat, a declarat, pentru DailyBusiness, Cristian Oltean, directorul de marketing General Motors.
„In gama masinilor new-entry (modele noi -n.r.), procentul este chiar de 100%. Singurele masini care se mai vand fara aer conditionat sunt Spark-urile de flota, dar si acolo inregistram cresteri masive de vanzari pe segmentul optionale”, a declarat Oltean. GM vinde in Romania intreaga gama de automobile Opel si Chevrolet.
AutoItalia, importatorul in Romania pentru gama Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Masseratti si Ssang Yong, anunta cifre similare. Astfel, 70% din masinile comercializate in Romania vin dotate cu aer conditionat.
„Avand in vedere conditiile meteo, aerul conditionat a devenit, putem spune, obligatoriu. Nu mai reprezinta un lux, iar preturile au scazut foarte mult. Dovada este cresterea semnificativa a vanzarilor pe optionale, in ultimele luni”, a declarat Iulia Paun, specialist PR la AutoItalia.
In ceea ce priveste optiunile clientilor, cel mai des este solicitat aerul conditionat cu 4-5 trepte. Pe segmentele premium, climatronicul (climatizarea automata – n.r.) este cel mai intalnit, a mai spus Paun.
De la dotare de lux, la standard
Specialistii in domeniul auto cred ca, in viitor, aerul conditionat va deveni parte din dotarile standard ale automobilelor.
„Aerul conditionat, ca si servodirectia, reprezentau in trecut adevarate dotari de lux, iar vanzarile dotarilor suplimentare nu reprezentau decat maxim 20% din totalul vanzarilor. Odata cu scaderea preturilor si a conditiilor climaterice din ce in ce mai vitrege, clientii au optat pentru confort”, a explicat Marius Carp, directorul APIA.
„Avand in vedere ca preturile aparatelor au scazut practic la jumatate fata de acum 5 ani, iar trendul se mentine, in maxim 2-3 ani vom ajunge sa avem dotare standard aer conditionat pe majoritatea masinilor din Romania. Dincolo de pret, si conditiile climaterice vor impune aceasta situatie. Sa mergi pe caldura din Romania, fara aer conditionat, este, intr-adevar, o aventura”, a adaugat Carp.
„Cred ca, in maxim 1-2 ani, nu va mai exista masina peste 10.000 de euro care sa fie comercializata fara aer conditionat si alte dotari pe care deja le includem in ofertele noastre promotionale”, a precizat Cristian Oltean, directorul de marketing GM.
In prezent, aerul conditionat este vindut la preturi cuprinse intre 450 euro si 1.200 de euro. Preturile difera in functie de producator, specificatiile tehnice si clasa de masini. Multe dintre ofertele din piata vin insa la pachet, cu alte dotari, firmele auto
oferind discounturi si facilitati pe perioada verii pentru achizitia unor pachete promotionale de dotari.
Logan, cea mai vanduta masina din Romania
Piata auto romaneasca a crescut in primele patru luni din 2007 cu 17,8% fata de aceeasi perioada a anului precedent si a atins nivelul de 83.043 masini noi vandute, conform statisticilor realizate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Potrivit asociatiei, topul celor mai bine vandute zece marci in primele 4 luni din 2007 este condus in continuare de Dacia, cu o cota de piata de 28,4% (27.655 unitati comercializate), urmata de Renault – 8,4% (8.190 unitati), Volkswagen – 7,7% (7.465 unitati), Skoda – 7,3%(7.106 unitati), Ford – 5,5% (5.318 unitati), Opel – 5,1% (5.000 unitati), Daewoo – 5% (4.912 unitati), Peugeot – 4,6% , (4.442 unitati), Chevrolet – 3,9% (3.806 unitati).
Pe segmentul marcilor de import, cele mai mari vanzari le-a inregistrat Renault, cu 7.520 autoturisme vindute, in special datorita succesului modelelor Clio si Megane. Skoda se situeaza pe locul al doilea in topul autoturismelor din import – 7.106 unitati, bazandu-se pe modelele Octavia Tour, Octavia si Fabia.
In primele patru luni ale lui 2007, exporturile au crescut cu 36,9%, pana la 38.413 autovehicule, din care 38.239 autoturisme (crestere de 36,4 la suta). Importurile de autovehicule au urcat cu 53,1 la suta, ridicandu-se la 64.699 unitati, la autoturisme cresterea fiind de 50 la suta (52.736 unitati).