In primele noua luni ale acestui an, piata a inregistrat o crestere record, de peste 80%, pana la 12.740 de unitati, conform Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), iar estimarile pentru intreg anul in curs indica vanzari de circa 15.000 de unitati. Anul trecut, s-au comercializat peste 11.000 de astfel de automobile.
Producatorii si comerciantii auto au explicat ca, in ciuda dezvoltarii ofertei, cresterea vanzarilor nu va mai depasi 30% anul viitor.
Piata romaneasca auto inregistreaza in acest an cele mai mari vanzari din istorie, de aproape 350.000 de masini, conform estimarilor APIA. Cel mai mare ritm de crestere il inregistreaza segmentul SUV-urilor. Hyundai Tucson, Hundai Santa Fe, Volkswagen Touareg, Toyota RAV 4, Mitsubishi Outlander, Audi Q7, Honda CR-V si Toyota Land Cruiser sunt cele mai bine vandute modele din aceasta clasa.
„Piata SUV-urilor va creste in 2008 cu procente intre 10 si 30% fata de acest an. Performanta vine ca urmare a dezvoltarii unei game extrem de variate de modele, la preturi atractive. Cresterea nu va mai fi insa la fel de mare ca in 2007 pentru ca piata a ajuns deja la maturitate”, a declarat Raluca Ghile, marketing manager la dealer-ul Hyundai Motor, unul dintre principalii jucatori din piata SUV-urilor din Romania.
Importatorul Hyundai Auto Romania a anuntat ca anul viitor vor fi comercializate circa 18.000 de automobile, dintre care in jur de 40% vor fi masini de teren, in special modelele Tucson si SantaFe. In 2008, Hyundai va lansa si nou model SUV Veracruz, unul dintre pariurile companiei in special pentru piata europeana.
Matei Albulescu, directorul Volkswagen Romania, este de parere ca piata SUV-urilor va continua sa creasca in 2008 datorita aparitiei mai multor modele noi, dar ritmul nu va mai depasi 10%.
„Asistam la disparitia masinilor de teren 4×4 traditionale, cu punti rigide, in favoarea SUV-urilor. Intr-o crestere puternica este si segmentul A-SUV, adica SUV-uri compacte, segment unde in ultimii ani au aparut multi jucatori pe piata, care comercializeaza masini la preturi destul de accesibile. Noi estimam pentru marca Volkswagen o crestere de peste 10% pe an la modelele SUV si A-SUV”, a mai spus Albulescu.
„Declaratiile producatorilor sunt absolut normale, dupa un asemenea succes inregistrat in acest an. Atunci cand iti cresc vanzarile cu 80-100% intr-un an, te gandesti cu mai multa rezerve la anul urmator, pentru ca deja ti-ai acoperit o parte serioasa din potentialii clienti”, a explicat analistul auto Marius Carp.
„Piata potentiala este deja acoperita in proportie destul de mare, asa ca, in anul viitor, competitia va fi una mult mai dura, urmand sa conteze pretul, calitatea produsului si pachetele suplimentare oferite”, a mai spus analistul.
Anul 2008 va aduce noi modele pe segmentul SUV
Anul 2008 va aduce o serie de noi modele a caror comercializare va incepe, in majoritatea cazurilor, in primavara lui 2008. Volkswagen a anuntat ca va lansa incepind cu primul trimestru al anului viitor al doilea SUV, modelul Tiguan, considerat a fi „fratele” mai mic al lui Touareg. Presedintele companiei Porsche Romania, Brent Valmar, a declarat la Salonul Auto Bucuresti ca Porsche Romania estimeaza ca va vinde anul viitor 2.000 de unitati din SUV-ul Volkswagen Tiguan. Vanzari notabile sunt anticipate si pentru modele din clasa premium, in special la noul Cayenne.
Producatorul japonez de automobile Mazda isi pune sperantele, in 2008, in noul Mazda CX-7. Iar perspectivele par bune, avand in vedere ca la lansare, SUV-ul Mazda CX-7 a inregistrat peste 100 de comenzi, in conditiile in care tinta de vanzari nu depaseste 250 de exemplare anual. Great Wall Motors, compania care vinde in Romania SUV-ul Hover, cel mai ieftin de pe piata, spera ca anul viitor sa vanda 1.500 de exemplare, mai cu seama ca, in 2008, va lansa si modelul Diesel omologat Euro IV. M Car Trading, importatorul Mitsubishi pe piata locala, estimeaza ca, in 2008, va comercializa 5.000 de unitati, fata de 3.400 in 2007. Principalele modele pe care mizeaza compania sunt noul Outlander, L200 si noul Pajero.
Vanzari record in 2007
Estimarile de vanzari pentru 2008 vin in contextul unor vanzari record de automobile in acest an, de departe cel mai bun din istoria auto din Romania. Pe fondul lansarii unor noi modele, vanzarile automobilelor din clasa SUV au avansat cu 81,8%, in primele noua luni ale acestui an, pana la aproape 12.739 unitati, iar la finele anului ar putea depasi 15.000 de exemplare, estimeaza dealerii. Cifrele sunt in crestere cu peste 40% fata de datele inregistrate anul trecut.
Dezvoltarea puternica a segmentului SUV-urilor este reliefata de specialisti prin adevarata explozie de oferte din ultimii doi ani, aproape toti producatorii auto intuind potentialul gamei si lansand modele care mai de care mai tentante pentru cumparatori.
„Romanii sunt tot mai atrasi de masinile mari, de familie, ce pot face fata cu bine drumurilor proaste si care pluseaza la capitolul imagine”, spun analistii auto. Producatorii si dealerii auto traduc succesul SUV-urilor prin mixul foarte bun intre performante, confort, pret si adaptarea la infrastructura rutiera. Raluca Ghile, marketing manager la Hyundai Motor, explica succesul vanzarilor SUV-urilor Hyundai, care inregistreaza cele mai mari vanzari din piata, conform datelor APIA.
” SUV-ul este o masina care prinde tot mai mult in Romania, urmare a excelentului raport pret-calitate-utilitate”, spune Ghile. „Este o masina mare, cu garda ridicata la sol, ce poate trece cu succes orice probleme de infrastructura. Portbagajul foarte mare, motorul puternic si spatiul generos sunt principalele atuuri ale acestui tip de automobil. In plus, SUV-urile ofera un sentiment mai mare de siguranta, o pozitie inalta de condus si o imagine buna”, explica Ghile.
Salonul Auto Bucuresti, desfasurat in aceasta luna, a demonstrat, daca mai era cazul, interesul producatorilor pentru gama SUV-urilor. Opel a intrat in piata cu modelul Antara, Chevrolet promoveaza Captiva, Citroen a prezentat primul sau SUV, C-Crosser, Hyundai a adus best-seller-urile Tucson si SantaFe. Pe de alta parte, in piata VW ofera modelul Touareg iar Toyota RAV4, doua modele de real succes in vanzari. Porsche Romania a lansat in acest an pe piata locala noul Porsche Cayenne, Mercedes a prezentat clasa GL, un SUV cu sapte locuri, Range Rover a adus modelul Sport, iar BMW continua sa mizeze pe clasicul BMW X5. Acestea sunt doar cateva exemple, piata fiind extrem de bine acoperita la capitolul marci, motorizari si mai ales oferte de pret.
Preturile SUV-urilor, de la 13.000 la peste 100.000 de euro
„Sa iti iei un SUV nu mai reprezinta un target asa de inaccesibil, ca acum 10 ani. Hyundai-ul Tucson este cel mai bun exemplu, fiind cel mai bine vandut model din gama. La un motor de 2 litri, pretul este de aproape 14.000 euro”, explica Raluca Ghile, marketing manager la Hyundai Motor.
La 13.000 de euro, fara TVA, modelul chinezesc Hover CUV este, pe de alta parte, cel mai ieftin model de teren de pe piata romaneasca. Preturile unui SUV pot ajunge insa la 70-80.000 de euro si chiar mai mult, in cazul unor variante premium, precum Audi Q7 sau Cayenne Turbo, care costa peste 90.000 euro, fara TVA.
„Cred ca anul acesta se vor vinde 15.000 de SUV-uri in Romania, si as fi fost inclinat sa cred ca numarul ar putea ajunge la 18.000 daca s-ar mentine pe tot anul cresterea de 66 – 67% inregistrata in primele patru luni”, a declarat, recent, directorul de marketing si PR al General Motors Romania, Cristian Oltean
SUV-ul, „masina de imagine”
Dincolo de performantele tehnice, SUV-urile pluseaza si la un alt capitol important, pe care producatorii si comerciantii il speculeaza cu succes – cel de imagine.
„Putem spune ca SUV-ul reprezinta un mod de exprimare a stututului social”, este de parere Matei Albulescu, director marca Volkswagen Romania.
„Garda ridicata, dimensiunile generoase si conceptia puternic inradacinata ca daca ti-ai luat Jeep, inseamna ca ai bani, lucreaza puternic in favoarea comerciantilor de astfel de automobile”, a declarat analistul Marius Carp.
Raluca Ghile, marketing manager la Hyundai Motor vine cu un argument care sustine faptul ca romanii, atunci cand isi cumpara SUV-uri, nu sunt interesati in principal de performantele posibile ale masinii, cat de modul in care arata.
„Din analizele de piata pe care le-am vazut, mare parte din SUV-urile vandute pe piata romaneasca sunt 2X4, cele 4X4 cu motorizari puternice putand fi trecute la capitolul exceptii”, a declarat Ghile. „Asta explica in mod elocvent interesul clientilor mai ales pentru forma masinii, confort si mai putin pentru performantele tehnice”, a mai spus oficialul de la Hyundai Motor.
Grija pentru mediu tine jos vanzarile in SUA
Daca in Romania vanzarile de SUV-uri sunt pe val, in Europa si Statele Unite acestea s-au stabilizat dupa ce, in anii trecuti, au reprezentat o adevarata explozie.
Astfel, daca in 1997 in Europa se vindeau 300.000 de SUV-uri, ceea ce le conferea o cota de 1,9%, anul trecut, vanzarile de astfel de vehicule au ajuns la 1,2 milioane de unitati in 2007 – 6,6% din vanzarile totale de masini. Estimarile arata ca in 2011 in Europa se vor vinde 1,4 milioane de masini de teren, iar cota lor de piata va fi de 7,4%. In Romania, anul trecut, 4% dintre autoturismele vandute au fost SUV-uri.
In Statele Unite, situatia nu mai este chiar asa favorabila SUV-urilor. Cresterea preturilor carburantilor si preocuparile pentru mediu au facut ca SUV-urile sa isi piarda treptat din atractivitate.
General Motors a a anuntat, de altfel, recent, ca planuieste sa reduca productia unor modele de SUV-uri, urmare a scaderi cererii pe fondul concurentei puternice din partea modelelor japoneze. Decizia va afecta trei fabrici din SUA si Mexic si va viza in special modelele Chevrolet Tahoe si GMG Yukon.
Si tot in Statele Unite, Nissan, al treilea producator nipon de automobile, detinut in proportie de 44% de catre Renault SA, a inregistrat o scadere considerabila a vanzarilor de SUV-uri in piata americana, din cauza inaspririi concurentei si a clientilor interesati mai mult de automobile mult mai eficiente din punct de vedere al consumului. Directorul executiv al grupului, Carlos Ghosn, a declarat insa ca mizeaza pe o majorare a profitului in acest an, pe fondul lansarii unor noi modele precum crossover-ul SUV Rogue.