In continuare, in luna noiembrie, vanzarile sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (79% din total), cu opt puncte procentuale mai mult decat in luna precedenta. Astfel, pe total an, cu doar 31% din vanzari, persoanele fizice, inregistreaza comparativ cu anul trecut o scadere de 55%, a anuntat luni Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule (APIA).
De asemenea, continua sa se manifeste asupra pietei, impactul negativ al [b]importului masiv de vehicule rulate[/b], care, la un volum de aproximativ 156.000 unitati la autoturisme si 39.000 la vehicule comerciale, au o crestere de 82%, respectiv 43% fata de 2011.
La aceste cifre, trebuie remarcat faptul ca la fiecare autoturism nou vandut in Romania au fost aduse alte doua rulate si ceea ce este mai grav, ca peste 68.000 (44%) dintre acestea din urma sunt mai vechi de 10 ani, adica mai multe decat s-au vandut noi prin retelele nationale ale producatorilor autohtoni si externi.
In ceea ce priveste Analiza sectoriala, remarcam evolutia pozitiva a exportului, in contrast cu cea negativa a productiei si vanzarilor.
Astfel, [b]s-au fabricat in luna noiembrie 29.958 autovehicule[/b], cu 23% mai putin decat in luna octombrie, ceea ce face ca pe intreaga perioada (ianuarie – noiembrie) sa inregistram, comparativ cu perioada similara a anului precedent, o scadere totala de 3,2% (volum total 308.089 unitati). In interiorul acestei cifre, remarcam o crestere destul de redusa inregistrata la autoturisme (+0,9%), dar si o scadere importanta (-53,7%) a productiei de vehicule comerciale.
[b]La capitolul export inregistram o crestere generala de 7,7%[/b] comparativ cu aceeasi perioada din 2011, pe un volum total de 309.104 unitati. Aceasta crestere se datoreaza in exclusivitate autoturismelor care, pe volume importante (298.995), inregistreaza un +12,8%.
Vehiculele comerciale in schimb, la un volum total 10.109 unitati (ramas constant din luna august a.c.), au inregistrat o scadere de 54%, comparativ cu 2011.
[b]Cel mai vandut model la export[/b] in luna noiembrie a fost Noul Sandero (11.971 unitati) urmat de Dacia Duster cu 11.825 unitati, acesta conducand detasat insa la 11 luni cu un volum total de 126.643 unitati, corespunzator unui procent 42% din numarul total de autoturisme exportate). Acesta este urmat de Ford B-MAX (8.061 in noiembrie, total anual de 28.092 unitati), Dacia Logan MCV (3.971 unitati, respectiv 34.778 pe intreg anul) si Dacia Logan (3.943 unitati in noiembrie si un total de 44.990 in 2012).
[b]Vanzarile de autovehicule[/b] (autoturisme + vehicule comerciale) au inregistrat o scadere de peste 22% fata de aceeasi perioada din 2011 (aceasta fiind printre cele mai mari din UE), pe un volum total de 80.439 unitati, autoturismele inregistrand o scadere si mai mare, de 24.9%, la un volum de 66.834 unitati.
La autoturisme, in cele 11 luni din 2012, [b]topul pe marci[/b] este format de Dacia, cu 18.346 unitati vandute (27,5% din total), urmata de Volkswagen (7.550 unitati / 11,3%), Skoda (5.932 unitati / 8,4%), Ford (4.431 unitati / 6,6%), Renault (4.428 unitati / 6,6%) si Hyundai (3.059 unitati / 4,6%). Dupa provenienta, este de remarcat faptul ca vanzarile de autoturisme din productia interna au scazut cu 32,6%, iar cele din import cu 21,6%.
Pe [b]modele[/b], situatia din lunile precedente se pastreaza neschimbata. Pe primul loc este Dacia Logan cu vanzari in luna noiembrie de 821 unitati si un total in 2012 de 8.975 unitati, urmat la mare distanta de Dacia Duster cu 465 unitati in noiembrie (5.023 unitati in 2012).
Podiumul este completat de catre Skoda Octavia, 265 unitati in noembrie si un total de 3.168 unitati in 2012. Acestea trei sunt urmate de catre Renault Clio si Logan MCV.
Analizand segmentarea pe clase, remarcam faptul ca la 11 luni, doar clasele E (executive) si monovolum sunt pe plus, dar acestea reprezinta doar 4% din piata. Toate celelalte sunt pe minus, cu scaderi cuprinse intre 5,6% si 32,7% cele mai mari fiind tocmai la clasele de volum (A-C).
In functie de tipul de [b]combustibil[/b], piata este impartita in mod egal intre autoturismele echipate cu motoare diesel si cele cu benzina (Diesel 50,8% / Benzina 49,2%). Aceasta situatie se datoreaza faptului ca vanzarile de autoturisme cu motoare diesel au inregistrat o scadere mult mai mica (-5,7%), comparativ cu cele pe benzina care au inregistrat o scadere puternica, de 38%.
In ceea ce priveste [b]vehiculele comerciale usoare[/b] (plus minibuse), acestea au inregistrat in 11 luni o scadere de 4,7%. Pe marci, primele locuri sunt ocupate de catre Dacia, Ford, Renault, Volkswagen si Fiat, acestea acoperind impreuna peste 68% din totalul pietei.
„Dupa cinci ani de scaderi consecutive si la un volum total al pietei de circa 85.000 unitati (autoturisme + vehicule comerciale), cat probabil se va inregistra in acest an, vom consemna in 2012 o [b]scadere de 77%[/b], comparativ cu anul premergator crizei (2007) si un nedorit loc intai in acest clasament, pe plan european”, au declarat oficialii APIA.
„Si pentru a reliefa mai bine situatia pietei auto din Romania, semnalam faptul ca volumele inregistrate la noi sunt comparabile cu cele din tari care au o populatie mult mai mica, precum Slovacia, Slovenia sau Ungaria”, au adaugat ei.
Conform reprezentantilor APIA, situatia dificila in care se gaseste piata auto se datoreaza derularii defectuoase a Programului „Rabla” (demaraj intarziat, fonduri insuficiente, intarzieri la plata) si impactului redus al Taxei pe emisii poluante ca si instrument eficient de stimulare a achizitiei de vehicule noi, in special prin reducerea acesteia cu 25% comparativ cu anul 2011.
APIA considera ca este necesar ca pentru 2013 si anii care vin, sa fie luate masuri care sa stimuleze in mod eficient achizitia si detinerea de autovehicule noi cu tehnologie performanta si care corespund cerintelor de mediu (emisii poluante si de dioxid de carbon cat mai reduse) si de siguranta in trafic ale UE, dar si retragerea din parc a celor poluante si nesigure in trafic.