„Din decembrie 2011 si pana in
iulie 2013, doar luna mai 2012 a inregistrat un volum mai mare de
autovehicule vandute de catre operatorii din piata auto. Totusi, pe
ansamblul pietei, livrarile totale (autoturisme plus vehicule
comerciale) inregistreaza dupa 7 luni din 2013 o scadere de 14%
comparativ cu aceeasi perioada din anul trecut. In interiorul acestei
scaderi, remarcam autoturismele, care au un declin al vanzarilor de
13,2%, scaderea fiind totusi atenuata fata de procentul inregistrat
luna trecuta, cand acesta era de peste -19%”, se arata
intr-un comunicat al APIA.
Vanzarile la 7 luni au insumat
42.996 unitati comparativ cu 50.003 unitati in ianuarie-iulie
2012.
In continuare, vanzarile sunt sustinute de achizitiile
realizate de catre persoanele juridice (76% din totalul la 7 luni).
Astfel, pe fondul demararii tarzii a Programului „Rabla”,
dar si a accesului dificil la credite, vanzarile catre persoanele
fizice reprezinta la 7 luni doar 24% din total (in primele 6 luni
procentajul era mai mic, de 19%).
„In luna iulie, acest
raport a fost mult mai echilibrat – 47% persoane fizice vs. 53%
persoane juridice, aceasta situatie fiind datorata faptului ca
Programul „Rabla” a inceput sa functioneze efectiv”,
conform documentului.
Productia nationala a
inregistrat in iulie o crestere de 25% fata de luna precedenta si de
61% fata de luna iulie 2012, ceea ce face ca, dupa 7 luni din 2013,
cresterea totala fata de 2012 sa fie de 40,2% (la volum total 270.064
unitati), cifra datorata in exclusivitate productiei de autoturisme
care inregistreaza o crestere de 48,8% (volum total 270.050 unitati).
In cifre absolute, fata de aceeasi perioada din 2012, au fost
fabricate in 2013 cu 77.406 mai multe autovehicule.
Volumele
cele mai mari le-au inregistrat Dacia Sandero (76.153 unitati, volum
dublu fata de 2012), urmata de Dacia Duster (75.624 unitati), Dacia
Logan (65.285 unitati) si Ford B-MAX (50.434 unitati).
Exportul
a inregistrat un volum total de 225.388 unitati, mai mare cu 17,4%
comparativ cu aceeasi perioada din anul trecut. Cresterea se
datoreaza in exclusivitate autoturismelor, care inregistreaza un plus
de 23,9%.
Cel mai exportat model in luna
iulie a fost Dacia Sandero (11.652 unitati), urmat de Duster (9.932
unitati) si B-MAX (7.132 unitati). Pe ansamblul celor 7 luni de pana
acum, pe primul loc este Duster (74.168), urmat de Sandero (72.098)
si Ford B-MAX (50.444).
Peste 83% din productia auto
nationala a fost exportata, industria auto contribuind astfel in mod
semnificativ la reducerea deficitului comercial al Romaniei.
La
vanzarile de autoturisme pe piata interna, top-ul pe marci la
7 luni din 2013 este format din Dacia, cu 11.346 unitati vandute
(31,5% din total, cu 2,2% mai mult decat la 6 luni), urmata de
Volkswagen (4.149 unitati / 11,5%), Skoda (2.769 unitati / 7,7%),
Renault (2.091 unitati / 5,8%), Ford (2.042 unitati / 5,6%) si
Hyundai (1.631 unitati / 4,5%).
Pe modele, Dacia Logan ramane
pe primul loc, urmat de Duster, Sandero, Volkswagen Golf si Skoda
Octavia. Pe clase, dupa 7 luni, doar clasa monovolum este pe plus,
toate celelalte fiind pe minus, cu scaderi cuprinse intre 8,5% si
44%.
In functie de tipul de combustibil, se mentine in 2013
cresterea ponderii livrarilor de autoturisme cu motoare diesel, care
ajung dupa 7 luni la 53,7% din piata, fata de 50,3% cat se inregistra
in aceeasi perioada a anului trecut.
La vehiculele comerciale
usoare, piata a inregistrat o scadere mai puternica, de 18,1%, iar
primele trei marci (Dacia, Ford, Renault), reprezinta impreuna
aproape 50% din piata.
Importurile de vehicule rulate au
insumat 128.504 autoturisme si 25.700 la vehicule comerciale si au o
crestere de 44%, respectiv 7%, fata de 2012. La fiecare autovehicul
(autoturism + vehicul comercial) nou vandut in Romania, au fost aduse
alte 3,6 rulate.