In perioada ianuarie-februarie 2006 au fost aduse in tara aproape 13.000 de masini inmatriculate in strainatate.
Principala cauza pare a fi taxa de prima inmatriculare introdusa incepand cu 1 ianuarie 2007. Mai intai, aceasta a afectat prin imposibilitatea inscrierii in circulatie intr-un termen rezonabil a masinilor introduse in tara in ultima parte a lunii decembrie, intarzierile fiind in unele cazuri si de sase saptamani. In plus, din pricina taxei, care variaza intre 160 si peste 9.000 de euro, in functie de vechimea masinii, gradul de poluare si capacitatea cilindrica, a scazut atractivitatea automobilelor second-hand.
Fenomenul are la origine si cauze obiective. Modelele dotate cu motoare mici, in cazul carora taxele au un cuantum redus, nu au priza la responsabilii parcurilor second-hand sau la dealerii specializati din pricina marjei reduse de profit. Totodata, acestea nu au reprezentat o tinta pentru clientii din Romania, interesati mai degraba de masini din segmentele C si D, iar acestea nu detin in gama versiuni de motoare mici.
Situatia este neclara in acest moment pe piata second-hand. Reprezentantii Comisiei Europeane au afirmat ca aceasta taxa este discriminatorie si au solicitat Romaniei sa modifice legislatia.
Ministerul Finantelor si Ministerul Mediului urmeaza sa trimita in aceasta luna pe adresa CE propunerile referitoare la taxa, insa din declaratiile de pana acum, Executivul este decis sa pastreze cat mai mult timp actualele reglementari si, in cazul in care va opera schimbari, acestea sa nu fie cat mai semnificative.