Romanian
 - 
ro
Auto

Visul nerealizat al României. Marea autostradă din anii ’80 care ar fi transformat țara și care nu a fost finalizată până azi

06 Jan, 12:29 • Bugiu ⁠Ana Maria
Autostrada care ar fi trebuit să fie cea mai lungă din România a fost planificată în anii '80, dar nu a fost finalizată până în prezent. Deși autoritățile comuniste erau optimiste, doar 17 kilometri din Autostrada Soarelui au fost inaugurați înainte de 1990.
Visul nerealizat al României. Marea autostradă din anii '80 care ar fi transformat țara și care nu a fost finalizată până azi

Autostrada care ar fi trebuit să devină cea mai lungă din România a fost un proiect ambițios început încă din anii ’80, dar care nu a fost finalizat nici până în prezent, deși autoritățile regimului Ceaușescu erau optimiste cu privire la implementarea sa. Prima autostradă din țară, A1, care leagă Bucureștiul de Pitești, a fost inaugurată în 1972, fiind un pas important în dezvoltarea infrastructurii rutiere a României.

În urma acestui succes, s-a stârnit interesul pentru construcția unor autostrăzi suplimentare, iar până în 1990, doar 17 kilometri din Autostrada Soarelui (Fetești – Cernavodă) au fost finalizați, în ciuda planurilor ambițioase și a entuziasmului autorităților comuniste, potrivit adevarul.ro.

Te-ar mai putea interesa și: Autostrada Unirii face un pas uriaș. Exproprieri pentru podul peste Prut de la Ungheni!

foto: Schița autostrăzii, 1982. Almanah Auto

Visul nerealizat al României. Marea autostradă din anii ’80 care ar fi transformat țara și care nu a fost finalizată până azi

La sfârșitul anilor ’60, regimul comunist a prezentat un plan extins pentru construirea a 3.200 de kilometri de autostrăzi care să lege toate regiunile istorice ale României. Această rețea vastă de autostrăzi ar fi urmat să includă trasee importante precum cele din Mureș, Argeș și Oltenia, însă, din păcate, niciuna dintre aceste autostrăzi nu a fost finalizată în perioada comunistă.

În schimb, în 1982, autoritățile au anunțat un proiect ambițios, cunoscut sub numele de TEM (Autostrada Transeuropeană), care urma să conecteze 10 țări, inclusiv România, și să se întindă pe o lungime totală de 10.000 de kilometri, față de cei 2.700 de kilometri planificați inițial. În România, tronsonul TEM ar fi trebuit să măsoare 870 de kilometri și să străbată 11 județe, având ca punct de intrare localitatea Nădlac și continuând prin Lugoj, Craiova, București și Constanța.

Proiectul incluza detalii tehnice despre o autostradă cu două benzi unidirecționale și intersecții denivelate, iar la sfârșitul anilor ’80, erau în lucru primii 17 kilometri din autostrada Fetești – Cernavodă.

Regimul comunist își dorea ca tronsonul București – Constanța să fie finalizat până în 1990, însă acest plan nu s-a concretizat în totalitate, iar doar tronsonul de 17 kilometri dintre Fetești și Cernavodă a fost finalizat în 1987. Restul tronsonului, de la București la Constanța, a fost finalizat mult mai târziu, în anii 2000, cu completarea secțiunilor Cernavodă – Medgidia și Medgidia – Constanța în 2012.

În ciuda optimismului din anii ’80, la începutul anilor ’90, planurile s-au schimbat, iar un nou program a fost adoptat pentru construcția a 1.000 de kilometri de autostrăzi între 1992 și 2002.

Acest program a avut, însă, dificultăți în implementare, iar în perioada 1992-1995 au fost construiți doar 380 de kilometri de autostrăzi, incluzând secțiuni importante cum ar fi București – Pitești și Fetești – Constanța. Etapa a doua, care viza construcția a 620 de kilometri între 1995 și 2002, nu a fost nici ea realizată în întregime, iar multe dintre autostrăzile planificate nu au urmat traseele inițial stabilite.

Astăzi, România continuă să construiască și să modernizeze autostrăzi, incluzând proiecte semnificative, cum ar fi Autostrada A6 între București și Lugoj, de aproximativ 300 de kilometri, și planuri pentru un drum expres între Filiași și Târgu Jiu (DEx2). Cu toate acestea, multe dintre promisiunile de autostrăzi din perioada comunistă rămân nerealizate, iar proiectele de infrastructură rutieră avansează cu dificultate, din cauza problemelor administrative și financiare care au caracterizat dezvoltarea rețelei de autostrăzi din România în ultimele decenii.

Te-ar mai putea interesa și: Sorin Grindeanu, anunț: O nouă autostradă în România

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Drama sfâșietoare pe care o trăiesc doi tineri părinți. Nu-și pot îmbrățișa copilul din cauza unei boli rare!
Drama sfâșietoare pe care o trăiesc doi tineri părinți. Nu-și pot îmbrățișa copilul din cauza ...
Cele mai sănătoase variante de junk food. Top 8 alimente recomandate de nutriționiști: „Poate fi o gustare satisfăcătoare”
Cele mai sănătoase variante de junk food. Top 8 alimente recomandate de nutriționiști: „Poate ...
Noi tarife pentru șoferi. Se dau amenzi dure pentru cei care nu respectă aceste reguli în minivacanța de 1 Mai
Noi tarife pentru șoferi. Se dau amenzi dure pentru cei care nu respectă aceste reguli în minivacanța ...
Casă oferită gratis la țară unei familii tinere. Singura condiție impusă de proprietar
Casă oferită gratis la țară unei familii tinere. Singura condiție impusă de proprietar
Lidl, reduceri spectaculoase începând de sâmbătă, 26 aprilie 2025: un produs foarte căutat, disponibil la doar 1,99 lei
Lidl, reduceri spectaculoase începând de sâmbătă, 26 aprilie 2025: un produs foarte căutat, disponibil ...
Rețetă pastă de mici preparată de Gina Bradea. E o opțiune bună și pentru cei care sunt la dietă
Rețetă pastă de mici preparată de Gina Bradea. E o opțiune bună și pentru cei care sunt la dietă
Cât costă două feluri de mâncare la restaurantul lui Florin Călinescu din București. “Porțiile foarte mari, aici primește un mare plus”
Cât costă două feluri de mâncare la restaurantul lui Florin Călinescu din București. “Porțiile ...
ANAF scoate la licitație rochiile de mireasă confiscate. Sume colosale la toate articolele
ANAF scoate la licitație rochiile de mireasă confiscate. Sume colosale la toate articolele
Horoscop 25 aprilie-1 mai. Apar oportunități și provocări pentru toate zodiile
Horoscop 25 aprilie-1 mai. Apar oportunități și provocări pentru toate zodiile
Se fac angajări la Cazinoul din Constanța. Zeci de locuri de muncă sunt disponibile
Se fac angajări la Cazinoul din Constanța. Zeci de locuri de muncă sunt disponibile
Vești bune pentru români. Dispare o taxă care i-a revoltat pe mulți
Vești bune pentru români. Dispare o taxă care i-a revoltat pe mulți
Un nou cutremur puternic a zguduit Turcia. Ce magnitudine a avut și unde a fost resimțit
Un nou cutremur puternic a zguduit Turcia. Ce magnitudine a avut și unde a fost resimțit
COD GALBEN de inundații în mai multe județe. Avertismentul de ultimă oră al hidrologilor
COD GALBEN de inundații în mai multe județe. Avertismentul de ultimă oră al hidrologilor
Spion român, reținut de ruși. Este acuzat că a spionat pentru Ucraina
Spion român, reținut de ruși. Este acuzat că a spionat pentru Ucraina
Horoscop 26 aprilie. Se anunță o zi fantastică pentru unii nativi. Află ce le rezervă astrele tuturor zodiilor în weekend
Horoscop 26 aprilie. Se anunță o zi fantastică pentru unii nativi. Află ce le rezervă astrele tuturor ...