- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Visul nerealizat al României. Marea autostradă din anii ’80 care ar fi transformat țara și care nu a fost finalizată până azi

06 Jan, 12:29 • Bugiu ⁠Ana Maria
Autostrada care ar fi trebuit să fie cea mai lungă din România a fost planificată în anii '80, dar nu a fost finalizată până în prezent. Deși autoritățile comuniste erau optimiste, doar 17 kilometri din Autostrada Soarelui au fost inaugurați înainte de 1990.
Visul nerealizat al României. Marea autostradă din anii '80 care ar fi transformat țara și care nu a fost finalizată până azi

Autostrada care ar fi trebuit să devină cea mai lungă din România a fost un proiect ambițios început încă din anii ’80, dar care nu a fost finalizat nici până în prezent, deși autoritățile regimului Ceaușescu erau optimiste cu privire la implementarea sa. Prima autostradă din țară, A1, care leagă Bucureștiul de Pitești, a fost inaugurată în 1972, fiind un pas important în dezvoltarea infrastructurii rutiere a României.

În urma acestui succes, s-a stârnit interesul pentru construcția unor autostrăzi suplimentare, iar până în 1990, doar 17 kilometri din Autostrada Soarelui (Fetești – Cernavodă) au fost finalizați, în ciuda planurilor ambițioase și a entuziasmului autorităților comuniste, potrivit adevarul.ro.

Te-ar mai putea interesa și: Autostrada Unirii face un pas uriaș. Exproprieri pentru podul peste Prut de la Ungheni!

foto: Schița autostrăzii, 1982. Almanah Auto

Visul nerealizat al României. Marea autostradă din anii ’80 care ar fi transformat țara și care nu a fost finalizată până azi

La sfârșitul anilor ’60, regimul comunist a prezentat un plan extins pentru construirea a 3.200 de kilometri de autostrăzi care să lege toate regiunile istorice ale României. Această rețea vastă de autostrăzi ar fi urmat să includă trasee importante precum cele din Mureș, Argeș și Oltenia, însă, din păcate, niciuna dintre aceste autostrăzi nu a fost finalizată în perioada comunistă.

În schimb, în 1982, autoritățile au anunțat un proiect ambițios, cunoscut sub numele de TEM (Autostrada Transeuropeană), care urma să conecteze 10 țări, inclusiv România, și să se întindă pe o lungime totală de 10.000 de kilometri, față de cei 2.700 de kilometri planificați inițial. În România, tronsonul TEM ar fi trebuit să măsoare 870 de kilometri și să străbată 11 județe, având ca punct de intrare localitatea Nădlac și continuând prin Lugoj, Craiova, București și Constanța.

Proiectul incluza detalii tehnice despre o autostradă cu două benzi unidirecționale și intersecții denivelate, iar la sfârșitul anilor ’80, erau în lucru primii 17 kilometri din autostrada Fetești – Cernavodă.

Regimul comunist își dorea ca tronsonul București – Constanța să fie finalizat până în 1990, însă acest plan nu s-a concretizat în totalitate, iar doar tronsonul de 17 kilometri dintre Fetești și Cernavodă a fost finalizat în 1987. Restul tronsonului, de la București la Constanța, a fost finalizat mult mai târziu, în anii 2000, cu completarea secțiunilor Cernavodă – Medgidia și Medgidia – Constanța în 2012.

În ciuda optimismului din anii ’80, la începutul anilor ’90, planurile s-au schimbat, iar un nou program a fost adoptat pentru construcția a 1.000 de kilometri de autostrăzi între 1992 și 2002.

Acest program a avut, însă, dificultăți în implementare, iar în perioada 1992-1995 au fost construiți doar 380 de kilometri de autostrăzi, incluzând secțiuni importante cum ar fi București – Pitești și Fetești – Constanța. Etapa a doua, care viza construcția a 620 de kilometri între 1995 și 2002, nu a fost nici ea realizată în întregime, iar multe dintre autostrăzile planificate nu au urmat traseele inițial stabilite.

Astăzi, România continuă să construiască și să modernizeze autostrăzi, incluzând proiecte semnificative, cum ar fi Autostrada A6 între București și Lugoj, de aproximativ 300 de kilometri, și planuri pentru un drum expres între Filiași și Târgu Jiu (DEx2). Cu toate acestea, multe dintre promisiunile de autostrăzi din perioada comunistă rămân nerealizate, iar proiectele de infrastructură rutieră avansează cu dificultate, din cauza problemelor administrative și financiare care au caracterizat dezvoltarea rețelei de autostrăzi din România în ultimele decenii.

Te-ar mai putea interesa și: Sorin Grindeanu, anunț: O nouă autostradă în România

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Cum să folosești coaja de lămâie și oțetul pentru a-ți menține casa curată. Trucurile utile pe care trebuie să le testezi
Cum să folosești coaja de lămâie și oțetul pentru a-ți menține casa curată. Trucurile utile ...
Generația Beta. Copiii născuți între 2025 și 2039 vor experimenta o viață total diferită. Marchează începutul unei noi ere
Generația Beta. Copiii născuți între 2025 și 2039 vor experimenta o viață total diferită. Marchează ...
Primăria din România care a anunțat o bonificație de 10% pentru cei care și-au plătit taxele și impozitele
Primăria din România care a anunțat o bonificație de 10% pentru cei care și-au plătit taxele și ...
Care sunt singurele vouchere ce au scăpat de tăierile din ordonanța ”trenuleț”. Ce primești cu ajutorul lor
Care sunt singurele vouchere ce au scăpat de tăierile din ordonanța ”trenuleț”. Ce primești ...
Ordonanţa-trenuleţ are efecte neaşteptate. Absolvenţii de rezidenţiat care devin medici specialiști în 2025 nu vor putea să se angajeze în spitale și instituții publice
Ordonanţa-trenuleţ are efecte neaşteptate. Absolvenţii de rezidenţiat care devin medici specialiști ...
Prognoza meteo 8 ianuarie 2025. Temperaturi ridicate în mai multe zone ale țării
Prognoza meteo 8 ianuarie 2025. Temperaturi ridicate în mai multe zone ale țării
Toți șoferii trebuie să facă asta în 2025, altfel riscă amenzi usturătoare: „Se poate face din luna martie”
Toți șoferii trebuie să facă asta în 2025, altfel riscă amenzi usturătoare: „Se poate face ...
Tragedie în lumea medicală. Andreea, o asistentă de 28 de ani, s-a sinucis. Fetița ei de trei ani a rămas fără mamă
Tragedie în lumea medicală. Andreea, o asistentă de 28 de ani, s-a sinucis. Fetița ei de trei ani ...
Ce nu au voie să facă românii în fața propriei case. Amenda poate depăși 1.000 de lei
Ce nu au voie să facă românii în fața propriei case. Amenda poate depăși 1.000 de lei
Ce bani primești la pensie în Germania dacă ai avut un salariu de 3500 de euro brut pe lună
Ce bani primești la pensie în Germania dacă ai avut un salariu de 3500 de euro brut pe lună
Zodiile norocoase: Care sunt cele mai probabile semne să câștige la Loto în 2025
Zodiile norocoase: Care sunt cele mai probabile semne să câștige la Loto în 2025
Cum să economisim cât mai mult în 2025. Sfaturi de la un specialist în educație financiară: „Primul pas este să ne stabilim un obiectiv financiar”
Cum să economisim cât mai mult în 2025. Sfaturi de la un specialist în educație financiară: „Primul ...
Contestație bombă! Ordonanța Trenuleț ajunge la Avocatul Poporului. Sindicatele atacă înghețarea pensiilor
Contestație bombă! Ordonanța Trenuleț ajunge la Avocatul Poporului. Sindicatele atacă înghețarea ...
Tesla revoluționează piața imobiliară! Elon Musk lansează locuința viitorului
Tesla revoluționează piața imobiliară! Elon Musk lansează locuința viitorului
Ce se întâmplă pe piața imobiliară în 2025. Prețurile apartamentelor și caselor cresc din ce în ce mai mult
Ce se întâmplă pe piața imobiliară în 2025. Prețurile apartamentelor și caselor cresc din ce ...
Actorii Zendaya și Tom Holland s-au logodit. Cei doi s-au cunoscut în 2017, în timpul filmărilor pentru „Spiderman: Homecoming”
Actorii Zendaya și Tom Holland s-au logodit. Cei doi s-au cunoscut în 2017, în timpul filmărilor ...
Județul cu cel mai mare număr de șomeri din România! Situația alarmantă care pune pe jar autoritățile
Județul cu cel mai mare număr de șomeri din România! Situația alarmantă care pune pe jar autoritățile
Ce mașini și-au cumpărat românii în 2024. Peste 150.000 de autoturisme noi și aproape 330.000 second-hand
Ce mașini și-au cumpărat românii în 2024. Peste 150.000 de autoturisme noi și aproape 330.000 second-hand