- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

1 mai trist sau despre lipsa de strategie in turismul romanesc

03 May, 07:48 • Redactia DailyBusiness

Tocmai am experimentat un nou 1 mai pe litoralul romanesc. Statiuni si hoteluri inchise, aceeasi atmosfera de oras parasit in statiuni care altadata tineau sus stindardul distractiei in mini-vacanta de 1 mai.

Singurele locuri in care tinerii se mai distreaza au fost Mamaia si Vama Veche. Nu intamplator, atata vreme cat Mamaia este in mintea tuturor „de fite” sau „de clubbing” iar Vama Veche egal „libertate/ non conformism”. In schimb, este absolut imposibil sa gasesc o pozitionare clara pentru orice alta statiune a litoralului, unul dintre motivele „succesului” de care s-au bucurat in mini-vacanta.

Este o trista confirmare a lipsei unei strategii coerente, pe termen lung, de atragere a turistilor straini in tara in primul rand si pe litoral in al doilea rand. Pentru ca, dupa ce am aflat ca Romania este „mereu surprinzatoare” (ce turist isi doreste oare surprize de la o destinatie de vacanta??) acum vorbim despre mult-mediatizatul „fabulospirit”, care este si mai putin probabil sa aduca turisti.

Iar lipsa turistilor straini este doar inceputul unui lant cauza-efect, care continua cu scurtarea sezonului de vara calduroasa in ultimii ani, cu preturile de cateva ori mai mari decat oferta vecinilor, cu modul in care arata hotelurile si calitatea serviciilor, toate acestea ducand, incet si trist la exodul turistilor romani catre tari cu litoral mai primitor.

Solutiile nu sunt simple, dar punctul de plecare este legat de definirea identitatii Romaniei. Pentru ca orice turist alege in primul rand tara in care isi va face vacanta si abia apoi detalii legate de statiuni, hoteluri etc. Asadar, trebuie sa privim Romania in contextul competitional regional, cu tari care s-au miscat mai repede si mai bine decat noi (Bulgaria fiind un bun exemplu), cu tari care au o pozitionare clara in mintea turistilor si cu tari care isi construiesc strategii de diferentiere consecvente, pe termen lung.

Asadar, pana cand nu vom defini, in primul rand, strategia de marketing a Romaniei si de-abia apoi brandul de tara, vom asista probabil si pe viitor la campanii de promovare a turismului in Romania care se schimba odata cu ministrii si agentiile care le propun, fara a avea insa constanta pozitionarii intr-un anume fel a Romaniei. Iar asta va insemna si mai putini turisti in Romania (romani sau straini), viata si mai grea pentru toti cei ale caror afaceri depind de turism si vami spre Bulgaria sau alte destinatii tot mai aglomerate.

Adinel Tudor – Specialist Marketing
Senior Partner Trout&Partners Consulting

Urmărește Daily Business pe Google News