În prima parte a acestui articol, am discutat despre motivele temerii de a ne susține punctul de vedere în fața celorlalți, precum și despre câțiva factori care influențează abilitatea de a fi vorbitori buni în negociere.
În acest material vom continua să povestim mai multe despre ce face, concret, un vorbitor bun într-o negociere.
Pe lângă atenția la elementele verbale și non-verbale (despre care am elaborat aici), mai există câteva lucruri-cheie care ne pot aduce cu un pas mai aproape de un discurs convingător și credibil pentru ceilalți:
Atenția la celălalt (Feedback-ul cerut)
Atunci când vorbim în fața celorlalți, tendința este să ne concentrăm mai mult pe ce spunem noi în loc să fim atenți la celălalt. Dar oare înțelege ceea ce vrem să îi transmitem? Pentru a verifica, dar și pentru a ne asigura că mesajul nostru este decodificat așa cum ne-am dori, secretul este să cerem feedback. Cu ajutorul întrebărilor putem să verificăm faptul că sunteți pe aceeași lungime de undă.
Abilitatea de a spune povești Poveștile sunt foarte importante în vorbirea în public și în abilitatea de a transmite mesaje puternice, cu impact, ușor de reținut. Nu ne referim aici la cele pe care le citim copilului înainte de culcare, ci la paralele, alegorii și povești cu elemente din universul interlocutorului căruia ne adresăm.
Iată în continuare 4 exerciții practice care să te ajute să devii un vorbitor mai bun în negociere:
• Exersează în situații informale
Găsește un mediu sigur, cu care ești obișnuit și în care poți exersa – la restaurant cu prietenii, cu familia, cu colegii etc.
• Nu sări etape
Una dintre cele mai mari greșeli pe care le poți face este să te arunci la a vorbi în fața a 100 de persoane din prima încercare, doar pentru că ai această ocazie. Obișnuiește-te cu audiențe diferite, de mai mici dimensiuni mai întâi și treci apoi la următorul nivel.
• Tratează lucrurile cu seriozitate
Chiar de la primii pași, tratează orice situație cu seriozitate. Lucrurile pot sta foarte diferit de la un context la altul – îți dai seama că e nevoie să îți adaptezi discursul la audiență și la reacțiile acesteia.
• Nu te baza doar pe spontaneitate și carismă
Desigur, și una, și alta ajută. Un vorbitor bun se poate face plăcut printr-un echilibru fin între lucrurile serioase punctate și destinderea atmosferei. Totuși, poți să crezi în spontaneitate și în carismă, dar să nu te bazezi 100% doar pe ele.
Cea mai bună spontaneitate e cea pregătită. Steve Jobs nu era doar carismatic – biografii lui spun că își exersa discursurile de lansare a produselor Apple ore și zile întregi până când era mulțumit chiar și de ultimul detaliu: cum cade lumina și unde dă click în prezentare.
Nu este de ajuns să devii un vorbitor bun. Trebuie să îți antrenezi mereu abilitățile deprinse. Altfel, de fiecare dată va fi aceeași poveste: „Dacă ai reușit să te pregătești, pregătește-te să nu reușești”.