Scris de Marian Rujoiu
Trainer Extreme Training
www.traininguri.ro www.marian-rujoiu.ro
Exista o bucurie in orice statut ti-ai alege, angajat, freelancer, somer, investitor, somer sau antreprenor. Acest articol face parte din acest pentagon al rolurilor urmand ca in cazul de fata sa ma ocup de statul de freelancer!
Ce este freelancerul?
Freelancer, asa cum termenul o spune nu este angajatul nimanui dar nu are niciun agajat! Freelancerii de obicei sunt persoane pricepute intr-un domeniu care au ajuns in aceasta situatie fie datorita unei conjuncturi fie datorita unei alegeri constiente. Freelancerul poate fi un trainer, un grafician, un expert it, un instalator, un pictor, un cameraman, un fotograf, un copywriter, un consultant in management, un traducator, etc. Aproape orice meserie se poate preta acestui statut, nu insa neaparat cu rezultate. Voi raspunde in acest articol la trei intrebari:
1. care sunt avantajele faptului de a fi freelancer?
2. care sunt dezavantajele acestui statut?
3. cum putem avea rezultate stralucite activand ca freelanceri?
1. Care sunt avantajele faptului de a fi freelancer?
Freelancerul este propriul sau stapan! Multe persoane au ales acest statut si nu renunta la el usor. Sunt chiar mandrii ca au au facut aceasta alegere! Fie ca esti sau te gandesti sa devii freelancer este bine sa cunosti atat avantajele cat si dezavantajele acestui mod de a fi! Incepem asadar cu avantajele:
1. Freelanceratul este un mod de viata
A fi frelancer presupune o alegere care te-ar putea face fericit. Nu ai sef, nu ai angajati! Esti liber de contract! Nu stai cu stresul platirii unor salarii, nici nu trebuie sa dai socolteala in fata sefilor sau colegilor. Ai un domeniu in care esti specializat si-ti poti impune propriul ritm, confortabil tie!
2. Frelencerul este independent
Exceptand eventuale contracte in care este angrenat, freelancerul are posibilitatea sa-si creeze propriul program. El hotaraste caror clienti se adreseaza, el isi alge domeniul de expertiza. Probabil din anumite considerente un freelancer este mult mai independent decat o persoana care conduce o afacere! Isi poate fixa concediile si poate munci doar doua sau trei luni pe an! In rest se poate ocupa de pasiunile lui, de familie, de dezvoltare personala sau orice are chef.
3. Freelencerul se adapteaza usor
Daca atunci cand conduci o companie procesul de adaptare la schimbare este mult mai greoi intrucat include procese, oameni si resurse, in cazul freelancerului procesul de adaptare este unul rapid cu posibile rezultate imediate. El poate decide in orice moment sa-si schimbe strategia sau sa aleaga noi domenii de specializare! Din acest punct de vedere el poate fi preferabil companiilor care ofera servicii similare!
4. Freelancerul invata mult si inoveaza usor
Cel putin teoretic un freelancer bun are ocazia de a interactiona cu oameni si companii diferite. In acest fel el asimileaza o experienta si o expertiza pe care o poate multiplica sau replica foarte usor in cazul viitorilor clienti. Aceasta situatie, permitandu-i sa fie mult mai flexibil si mai inovator, poate avea rezultate stralucite.
5. Frelancerul si-a asumat responsabilitatea propriilor rezultate
Ca freelancer dispare discutia ca seful te plateste prea putin sau ca platesti angajatii prea mult. Avand acest statut vei fi platit exact pentru munca pe care o depui, nici mai mult nici mai putin! Freelancerul va putea sa-si fixeze singur tarifele si sa le creasca sau sa le scada dupa bunul plac, evident tinand cont de piata muncii.
2. Care sunt dezavantajele acestui statut?
Acest statut este frumos, trebuie insa sa fim corecti si sa vedem si dezvantajele acestuia. Nu putem spune ca sunt multe sau putine, insa la fel ca si in cazul celorlalte colturi ale pentagonului este bine sa cunoastem aceste dezavantaje pentru a le putea contracara mai usor!
1. Omul bun la toate
Ca freelancer fie ca-ti place sau nu trebuie sa preiei cam toate rolurile existente intr-o companie: portar, secretara, casier, finantist, agent vanzari, reprezentant markenting, reprezentatant pr, dactilograf, etc. + meseria ta de baza. Aceste lucruri la un moment dat te pot tine in loc de la a-ti face bine treaba. Poate deveni obositor si uneori neplacut.
2. Lipsa de venituri constante
Sunt si cazuri fericite in care poti avea o constanta in venituri, insa de cele mai multe ori nu vei avea parte de o asemenea placere. Ar trebui sa fii salariat pentru a avea venituri constante. Facturile tale te pot presa uneori ajungand chiar sa lucrezi pe tarife mici sub presiunea platii facturilor!
3. Munca multa
Ca freelancer va trebuie sa muncesti mai mult, in ciuda aparentelor! Acest punct se leaga de primul dezavantaj si anume de volumul de munci administrative pe care va trebui sa-l depui in cazul in care vrei sa-ti cresti veniturile.
4. Marginalizare
Nu este o situatie permanenta insa este foarte posibila. O companie de obicei lucreaza cu freelanceri pe termen scurt. Pe termen lung ideea de freelancer nu le sugereaza seriozitate. Ei prefera o companie care sa le livreze serviciile respective. De obicei o companie are o credibilitate mai mare decat un freelancer, insa repet, nu este valabil in toate cazurile. De exemplu, daca esti trainer freelancer o companie va apela la tine doar atunci cand nu are alta varianta. Companiile vor prefera fie sa angajeze, fie sa lucreze cu colaboratori dedicati lor si nu freelanceri care lucreaza si cu concurenta. Prin urmare, poti fi un freelancer bun insa dat la o parte din considerentele enuntate mai sus.
5. Lipsa suport si expertiza extinsa
Ca freelencer va fi foarte greu sa obtii suport de la terti. Te poti baza eventual pe prieteni insa cu masura. De exeplu, atunci cand esti angajat poate prelua un coleg de-al tau anumite sarcini sau te poate ajuta. Te poti sfatui cu ei si cu seful si va puteti sprijini reciproc. Puteti pune resursele si cunostintele in comun si lucrurile devin mai simple. Freelancerul nu beneficiaza de acest suport. Totodata, beneficiind de o expertiza restransa poti piarde clienti. Un client poate are nevoie de a, b, c, d si e. Este greu ca o persoana sa fie cu adevarat experta in toate, asfel ca, o companie va apela la o alta companie care-i poate livra la pachet intreaga gama de servicii. Uneori poate e nevoie de un singur lucru, insa in acelasi timp, in orase diferite. Va fi greu pentru un freelancer sa se cloneze asfel ca, se va vedea in imposibilitatea de a da curs solicitarii clientului.
Am raspuns primelor doua intrebari si anume care sunt avantajele si dezvantajele acestui statut. Poate fi frumos atata timp cat freelancerul isi asuma pretul platit. Poti invidia un freelancer pentru avantajele pe care le are. A fi freelancer poate reprezenta o bucurie nemarginita daca vei putea sa contracarezi din dezavantaje. Freelancerul isi poate trai viata din plin si cu putina maiestrie poate primi bani multi facand ceea ce-i place.
3. Trecand la a treia intrebare si anume „cum putem avea rezultate stralucite ca frellanceri?” se contureaza mai multe directii utile. Poti sa le consideri sfaturi urmand sa le alegi pe acelea care sunt mai potrivite situatiei si nevoilor tale. Vreau sa iti amintesti ca freelancerul se poate bucura de munca pe care o face si poate avea rezultate remarcabile!
Sfatul 1: Alege-ti un domeniu precis de expertiza. Un freelancer bun va fi cautat doar daca reuseste sa raspunda unei nevoie precise. Asigura-te ca esti bun in ceea ce faci, invata permanent si dezvolta-te. Ca freelancer mediocritatea nu exista. Poti sa rezisti doar facand excelent ceea ce te pricepi cel mai bine!
Sfatul 2: Construieste-ti un personal branding de invidiat. Fa-ti un blog, comunica cu oamenii, participa la intruniri ca invitat sau ca speaker, scrie articole sau chiar carti pe domeniul tau. Cauta cai pentru a fi invitat in emisiuni TV sau radio.
Sfatul 3: Identifica precis cine sunt clientii tai si incearca sa te promovezi in primul rand in mediul acestora. Nu-ti permiti sa investesti timp si bani pentru o notorietate in randul oamenilor care nu reprezinta piata ta tinta. Niseaza si du-te direct catre ei. Poti rezista avand un marketing extrem de precis si extrem de eficient. Clientii tai probabil au cluburi, asociatii, merg la anumite evenimente sau poate sunt grupati in retelele online precum Facebook sau Linkedin. Ca strategie, primul lucru (1) asculta-I exact sa vezi care este situatia, apoi (2) apreciaza-I, (3) discuta cu ei si (4) vino cu un plus valoare intodeauna si cel mai important (5) ofera resurse, solutii si suport! Daca nu poti aduce un plus valoare pe domeniul tau in discutii mai bine te lasi de meserie. Aceasta schema este valabila atat in cadrul intalnirilor deschise, pe blogul tau sau in retelele online! Pasii trebuie urmati in ordinea enuntata!
Sfatul 4: Evita capcana expertizelor multiple. Vei pierde din valoare daca vei incerca sa raspunzi nevoilor clientilor asemenea unei firme. Nu vei putea sa faci excelent acel lucru! Nu vei putea fi niciodata un mecanic stralucit, un trainer bun si un designer de exceptie. Alegand o abordare multipla, clientilor le va fi greu sa te gaseseasca. Trebuie sa fie un singur domeniu si un singur cuvant care sa te reprezinte. Daca esti solicitat pe mai multe domenii unde nu excelezi, mai bine refuzi, este singura cale de a-ti pastra brandul intact. Daca nu faci fata problemelor administrative poti sa-ti iei un secretar care sa te ajute, dar nu mai mult. Daca ai o retea de clienti pe care crezi ca o poti valorifica eficient poate ar fi mai bine sa demarezi o afacere si sa te inconjori de oameni cel putin la fel de buni ca si tine.
Sfatul 5: Fii serios! Poate cumva se subintelege din sfaturile de mai sus, insa am vrut sa fiu precis aducand in discutie acest aspect separat. Faptul ca nu ai sefi sau angajati in fata carora sa dai socoteala inseamna ca ai clienti! Rezisti doar daca esti serios si se pot baza pe tine. Fa intotdeauna ce-ai promis ca faci, nu promite mai mult decat poti, nu fa rabat de la calitate, mergi la intalniri la orele stabilite, da ce-I mai bun din tine fara sa ai retinerea ca e prea mult sau nu merita. Fiecare client este unic, respecta-l si respecta-i nevoile. Fii discret si nu povesti altor clienti sau cunoscuti problemele pe care le-ai gasit in firma X sau Y. Poti problematiza fara sa nominalizezi. Nu deveni arogant, judeca mai putin clientii si daca poti ajuta-i. Nu intra in concurenta cu alti freelanceri, intra in primul rand in concurenta cu tine si incearca sa te autodepasesti de fiecare data depasind asteptarile clientilor.
Sfaturile de mai sus nu sunt limitative. Mai pot fi adugate, eu le-am ales pe cele care eu le-am considerat importante. La fel si lista avantajelor si dezavantajelor poate fi extinsa. Unii oameni devin freelanceri pentru ca li se potriveste acest statut. Altii au ales acest statut de nevoie, poate pentru ca au fost dati afara de la serviciu sau au demisionat. Sunt si altii care au ales acest rol intrucat nu au vrut sa treaca la povara conducerii unei afaceri. Oricare ar fi calea prin care ajungi freelancer important este ce vei face odata ajuns aici! Retine, nu esti cu nimic mai presus decat un angajat sau un antreprenor, poti fi mai presus doar fata de tine ca persoana cu fiecare proiect pe care-l desfasori. Am speranta ca daca esti deja freelancer, acest articol a fost o ocazie buna de a revizui anumite lucruri iar daca te gandesti sa adopti acest statut sper ca am facut putina lumina si ai gasit utile informatiile primite. Oricand poti intra pe blogul meu personal www.marian-rujoiu.ro si dialoga cu mine. De asemenea pot sa-ti raspund si eventualelor intrebari atata timp cat acestea se vor afla in aria mea de expertiza. Daca ti-a fost util acest articol as fi incantat sa-mi poti trimite un feedback pe adresa de email [email protected]. De asemenea, daca ai sugestii de teme despre care te-ar interesa sa afli mai multe, le poti trimite pe aceeasi adresa de email.
Inchei acest articol oferindu-va definitia din wikepedia a termenului de freelancer:
„Un freelancer (lucrator freelance) este o persoana care lucreaza independent, care desfasoara o profesie fara un angajament pe termen lung cu un angajator. Termenul de „freelancer” a fost inventat de Sir Walter Scott (1771-1832) in romanul istoric Ivanhoe pentru a descrie un „razboinic medieval mercenar” (sau free-lance). A fost recunoscut oficial ca verb in 1903 de catre diferite autoritati in etimologie, cum ar fi Oxford English Dictionary.”
La ce va duce cu gandul istoria acestui cuvant?
Iti doresc multa bafta!
Cu Energie Pozitiva,
Marian RUJOIU, trainer Extreme Training, the way to excellence
www.traininguri.ro
www.marian-rujoiu.ro