Toata lumea de citiva ani incoace face PR. Hostessele de la cazinouri, secretarele managerilor si chiar persoanele de la registratura sint vazute ca PR ai diverselor organizatii. Dincolo de faptul ca fiecare job are importanta si pozitia sa intr-o organizatie, m-am gindit ca ar fi interesant sa vorbim despre cum sa faci o campanie de Relatii Publice adevarata, punind accent pe citeva elemente care pot face distinctia dintre succes si esec.
Si iata citiva pasi esentiali pentru a te asigura ca o campanie se aseaza pe drumul dorit spre indeplinirea obiectivelor sale:
1. O campanie eficienta are nevoie de o cercetare serioasa! Multe campanii nu isi ating scopul pentru ca pornesc de la premise false. Fie la insistenta clientului, fie din orgoliul comunicatorului, unele campanii isi segmenteaza aleator publicul tinta sau isi propun diverse obiective care nu tin cont de conditiile de comunicare existente. O cercetare poate clarifica multe elemente ale campaniei, asa ca e bine sa fie primul pas pentru o campanie eficienta!
2. Fa un plan clar si detaliat! Odata stabilit scopul campaniei, deseneaza un plan cit mai detaliat al campaniei. Eu incerc de fiecare data sa imi inchipui cum functioneaza toata povestea. Ma gindesc la toate activitatile pe care le propun, incerc sa le „vad” si apoi le pun pe hirtie in asa fel incit sa le vada si ceilalti la fel de bine ca mine. Daca eu nu vad nimic, nu am cum sa le arat si altora. Daca ei nu vad nimic din ce le arat… nu vad nici eu plata facturii.
3. Lasa timpul sa lucreze! Cind incepi o campanie nu trebuie sa te grabesti cu implementarea sa. O campanie de PR lucreaza cu perceptii si reprezentari si incearca sa aseze lucrurile intr-o alta ordine in imaginarul colectiv. Acest lucru dureaza, asa ca lasa suficient timp ca mesajele campaniei sa patrunda in spatiul public si in mintea oamenilor. Nu uita ca oamenii, prin structura, se opun schimbarilor, asa ca au nevoie de timp sa se obisnuiasca!
4. Lanseaza mesaje putine dar puternice. Da, stiu, daca s-ar putea, am lansa mii de mesaje intr-o singura zi. Dar e mai eficient sa lansezi mesaje putine, tintite asupra publicului care te intereseaza in mod deosebit. Excesul de mesaje poate sa duca la confuzie in rindul publicului sau chiar la supraexpunere in anumite cazuri. De aceea e mai bine sa transmiti mesaje putine, simple si clare!
5. Evalueaza-ti publicul la justa sa valoare. Nu porni la drum cu prejudecati despre public, precum ca ar fi foarte prost, neinformat sau din contra. Incearca sa afli cit mai multe despre el dintr-o cercetare si trateaza-l conform rezultatelor aflate! Daca subestimezi publicul acesta va privi campania ca pe o gluma, daca il supraestimezi il va vedea ca o jignire!
6. Foloseste toate mijloacele de comunicare posibile. In conditiile in care canalele new media devin tot mai utilizate si mai influente, folosirea acestui mediu pentru lansarea mesajelor unei campanii este recomandabila. Cu conditia ca si publicul tinta sa fie utilizator al acestui mediu.
7. Implica-ti clientul in campanie! Chiar daca nu este intotdeauna pregatit pentru comunicarea publica, este important sa iti implici clientul. Prezenta sa da credibilitate si greutate mesajelor, iar posibilele sale stingacii pot fi compensate de entuziasm si de consultanta inainte de aparitii publice.
Desigur, sint multe lucruri pe care trebuie sa le faci pentru reusita unei campanii. Poate cel mai important lucru este sa planifici sirguincios fiecare pas si sa urmaresti modul in care il aplici, pentru a putea sa iti indeplinesti cum trebuie obiectivele.