Adolescentii si tinerii din generatia 12-24 de ani nu vor citi niciodata ziare. Cu exceptia femeilor, care vor continua sa cumpere reviste. „O femeie nu e incantata sa citeasca Vogue online”.
Citatul ii apartine lui Jeffrey Cole, care a vorbit recent in cel mai important eveniment anual al producatorilor de continut audio-video si digital, Marche international des programmes de television (via Mihnea Maruta)
Deci, prima stire, pe care o stiam deja, este ca cititorii se vor muta catre online. A doua stire complica insa lucrurile: obiceiurile de consum pe online nu sunt pur si simplu copiate din mediul offline, ci sunt cu totul altele.
De exemplu, membrii viitoarei generatii de consumatori de presa sunt prea putin interesati de sursa informatiei si prefera agregatoarele, unde gasesc in acelasi loc cam tot ce ii intereseaza. Adica nu conteaza cine spune, ci ce spune. Se acorda mai putina atentie sursei, ceea ce inseamna ca exclusivitatea si credibilitatea unei informatii nu mai sunt la fel de importante. Informatia este importanta prin simplul fapt ca exista si poate fi consumata. Mihnea Maruta crede chiar ca acest lucru va face din audienta viitorului o masa mai usor de manipulat.
Posibil sa fie asa, dar un efect pozitiv pe care il intuiesc pentru presa online este ca va incepe sa conteze mai mult calitatea. Batalia pe „cine a dat primul stirea”, „cine pe cine a citat sau n-a citat” va cadea in derizoriu in cativa ani, si mai important va fi „cine a explicat mai bine stirea”. Descrierea contextului si a implicatiilor (un exemplu aici), impachetarea in multimedia (galerii foto, video, documente) vor da memorabilitate si vor fideliza.
Voi cum ii vedeti pe adolescentii de astazi? Vor deveni intr-adevar niste consumatori de presa mai superficiali si usor de manevrat? Se vor multumi ei sa citeasca ce li se ofera „si atat”, sau vor face efortul de a diferentia intre site-urile de stiri in functie de calitatea informatiei? Ce alte obiceiuri de informare specifice lor au sanse mari sa devina regula in viitor? Sunt intrebari de al caror raspuns ar trebui sa depinda multe decizii ale strategilor de presa in urmatorii 2-3 ani.